Του Νότη Μαριά*
Είναι φανερό ότι η Ε.Ε. ακολουθεί μία πολιτική απελευθέρωσης θεωρήσεων, δηλαδή κατάργησης της βίζας, πάντα σε συνάρτηση με το διεθνές γίγνεσθαι και με πολιτικές στοχεύσεις. Πρόσφατα κατάργησε τη βίζα για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ το ίδιο αναμένεται να γίνει σύντομα και για την Ουκρανία. Με αυτό το σκεπτικό, η Τουρκία βρίσκεται πολύ κοντά στην επίτευξη αυτού του στόχου, καθώς πληροί ήδη τουλάχιστον τα 67 από τα 72 κριτήρια που έθεσε η Ε.Ε. κακήν κακώς τον περασμένο Μάρτιο για να καταλήξει αισίως σε μία συμφωνία για το προσφυγικό.
Είναι φανερό ότι η Ε.Ε. ακολουθεί μία πολιτική απελευθέρωσης θεωρήσεων, δηλαδή κατάργησης της βίζας, πάντα σε συνάρτηση με το διεθνές γίγνεσθαι και με πολιτικές στοχεύσεις. Πρόσφατα κατάργησε τη βίζα για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ το ίδιο αναμένεται να γίνει σύντομα και για την Ουκρανία. Με αυτό το σκεπτικό, η Τουρκία βρίσκεται πολύ κοντά στην επίτευξη αυτού του στόχου, καθώς πληροί ήδη τουλάχιστον τα 67 από τα 72 κριτήρια που έθεσε η Ε.Ε. κακήν κακώς τον περασμένο Μάρτιο για να καταλήξει αισίως σε μία συμφωνία για το προσφυγικό.
Με αφορμή την συζήτηση που έχει ξεσπάσει γύρω από την απαράδεκτη κατάργηση της βίζας για τους Τούρκους πολίτες, την οποία η Άγκυρα επέμενε να συνδέσει με τη συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας για το προσφυγικό, ήρθε η ώρα η Ελληνική κυβέρνηση να εκφράσει τη θέση της στο ζήτημα αλλά και να παρουσιάσει μία συνεκτική πρόταση για την πολιτική θεωρήσεων που αναμένεται να ακολουθήσει στο άμεσο μέλλον και ιδίως ενόψει της επίσκεψης Πούτιν στην Αθήνα στις 27 Μαΐου.
Προσωπικά, τόσο στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, όσο και με διάφορες παρεμβάσεις σε ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ έχω εκφράσει την πλήρη αντίθεσή μου στην κατάργηση του υπάρχοντος καθεστώτος θεωρήσεων για την Τουρκία, που θα δώσει τη δυνατότητα σε χιλιάδες Τούρκους πολίτες να κυκλοφορούν επί τρίμηνο ελεύθερα και χωρίς κανένα περιορισμό στις χώρες της Ε.Ε. Όλα αυτά σε μια φάση που η Τουρκία εντείνει την επιθετική πολιτική κατά της Ελλάδας και της Κύπρου, με συνεχείς παραβιάσεις του Ελληνικού εναέριου και θαλάσσιου χώρου στο Αιγαίο.
Ανεξάρτητα λοιπόν από το αν ο Ερντογάν αποφασίσει να αλλάξει ή όχι τον αμφιλεγόμενο αντιτρομοκρατικό νόμο (που φαίνεται να είναι το βασικό εμπόδιο στην απελευθέρωση του καθεστώτος θεωρήσεων), η ελεύθερη κυκλοφορία Τούρκων πολιτών στα νησιά του Αιγαίου και στην ηπειρωτική Ελλάδα συνιστά κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια της Πατρίδας μας. Επιπροσθέτως, μία τέτοια εξέλιξη απειλεί και την ασφάλεια της Ευρώπης, δεδομένων των στενών σχέσεων που διατηρεί το βαθύ κράτος της Τουρκίας με τους τζιχαντιστές του Νταές (ISIS), οι οποίοι θα μπορούν να προμηθεύονται τουρκικά διαβατήρια και να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα στην Ευρώπη. Από πλευράς μου λοιπόν είναι δεδομένο ότι θα καταψηφίσω τη σχετική πρόταση της Κομισιόν για κατάργηση της βίζας για τους Τούρκους πολίτες όταν έρθει για ψήφιση στην Ευρωβουλή.
Αντίθετα έχω προτείνει ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, κατάργηση της υποχρεωτικής βίζας για τους Ρώσους πολίτες, προκειμένου αυτοί να μπορούν απρόσκοπτα να επισκέπτονται την Πατρίδα μας ως τουρίστες, αλλά και για επαγγελματικούς λόγους, ενισχύοντας έτσι την εθνική μας οικονομία. Για να γίνει αυτό φυσικά, η Ελλάδα πρέπει να αποχωρήσει από τη ζώνη Σένγκεν που αυτή τη στιγμή όχι μόνο δεν της προσφέρει τίποτα, αλλά αντίθετα την μετατρέπει σε μαγνήτη προσέλκυσης χιλιάδων προσφύγων και παράνομων μεταναστών. Με αυτόν τον τρόπο η Ελληνική κυβέρνηση θα αποκτήσει ανεξάρτητη πολιτική έκδοσης θεωρήσεων και θα απογαλακτιστεί από την κηδεμονία των Βρυξελλών και του Βερολίνου.
Υπενθυμίζω ότι ήδη η γεωοικονομική διάσταση που έλαβε η σύγκρουση Ε.Ε.-Ρωσίας σχετικά με την κατάσταση στην Ουκρανία είχε δυσμενέστατες οικονομικές συνέπειες για την Ελλάδα γενικότερα και τον τουρισμό μας ειδικότερα. Ευθύνη για το γεγονός αυτό, πέραν από την Ε.Ε., έχουν και οι Ελληνικές κυβερνήσεις από το 2014 μέχρι σήμερα, καθώς ήταν και είναι πολιτική απόφαση να υπακούει η Ελλάδα στα κελεύσματα των Βρυξελλών για να επιβληθούν μέτρα κατά της Ρωσίας, συμπράττοντας έτσι σε μία αδιέξοδη ψυχροπολεμική πολιτική δράσης και αντίδρασης. Άλλωστε, σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λισαβόνας, η άσκηση εξωτερικής πολιτικής είναι αρμοδιότητα κάθε κράτους μέλους.
Όπως έχω επισημάνει πολλές φορές φέτος, η ένταση στις σχέσεις Ρωσίας-Τουρκίας προσφέρει μία χρυσή ευκαιρία στον χειμαζόμενο Ελληνικό Τουρισμό. Μέσα στον περασμένο χειμώνα, η Ρωσία απαγόρευσε με διάταγμα τις πωλήσεις τουριστικών πακέτων για την Τουρκία και σύμφωνα με την Διευθύντρια του Ρωσικού Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων (ΑΤΟR) Maya Lomidze, τα περίπου 4 εκατ. επισκέπτες που πήρε η Τουρκία το 2015 (και άφησαν συνολικά πλέον των 4 δισ. ευρώ), το καλοκαίρι του 2016 θα ανακατανεμηθούν μεταξύ τοπικών θέρετρων της Ρωσίας και των χωρών της Μεσογείου.
Βασική προϋπόθεση βέβαια για να ωφεληθεί ο Τουρισμός μας από αυτή τη συγκυρία είναι να υπάρξει άμεσα οργάνωση πολλαπλών visa centres, που σε ευέλικτους χρόνους θα προσφέρουν τις νέες θεωρήσεις, υπερνικώντας τη γραφειοκρατία για τους επίδοξους επισκέπτες μας. Δυστυχώς όμως, όπως φάνηκε από τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπισε ο μηχανισμός έκδοσης θεωρήσεων το Πάσχα, τα προβλήματα είναι μεγάλα και οι ακυρώσεις πτήσεων λόγω καθυστερήσεων των ελληνικών αρχών συνεχίζονται.
Όπως καταλαβαίνει κανείς, αυτά τα γεγονότα αφήνουν μία άκρως αρνητική παρακαταθήκη για το μέλλον του ρωσικού τουρισμού στη χώρα μας. Τυχόν αποχώρησή μας από τη Σένγκεν θα επέτρεπε στην Ελληνική κυβέρνηση να ασκήσει μία πλήρως ανεξάρτητη πολιτική έκδοσης θεωρήσεων και να καταργήσει την υποχρέωση έκδοσης βίζας για τους Ρώσους επισκέπτες, αποκαθιστώντας έτσι την ελκυστικότητα της Ελλάδας.
Η Ρωσία είναι και πρέπει να παραμείνει σημαντικός εταίρος για την Ελλάδα καθώς τις δύο χώρες συνδέουν η κοινή θρησκεία και η ιστορία. Η Ελληνική κυβέρνηση οφείλει να μεριμνήσει ώστε η σχέση αυτή να μην θυσιαστεί στον βωμό ξένων γεωπολιτικών συμφερόντων.
*Ο Νότης Μαριάς, ειναι Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής, Επικεφαλής του Πολιτικού Κινήματος Αντιμνημονιακοί Πολίτες, Καθηγητής Θεσμών Ε.Ε. στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
pronews.gr