Με ευρεία συναίνεση κυρίως ως προς το περιεχόμενο αλλά διαφωνίες κατεξοχήν για την επείγουσα διαδικασία, υπερψηφίστηκε στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου το νομοσχέδιο για τον έλεγχο και τη διαχείριση των ιζημάτων και του έρματος, που βοηθά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα στη βελτίωση των ιχθυοαποθεμάτων. Η κύρωση της σύμβασης που έρχεται να εναρμονίσει τη χώρα με τη διεθνή ναυτιλιακή νομοθεσία, υπερψηφίστηκε από ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη, Ένωση Κεντρώων, Ποτάμι, ενώ καταψηφίστηκε από ΚΚΕ κι εξέφρασε επιφυλάξεις η Χρυσή Αυγή.
Το νομοσχέδιο αυτό είναι εξαιρετικής σημασίας για τους Έλληνες ψαράδες διότι έρχεται να βελτιώσει την κατάσταση στις ελληνικές θάλασσες καθώς εξαιτίας αυτής της άναρχης κατάστασης, μπαίνουν ανεξέλεγκτα ξενικά είδη. Τρανό παράδειγμα αυτής της κατάστασης είναι ο περίφημος «λαγοκέφαλος», το «λεοντόψαρο» ή το «μπλε καβούρι», που είναι ξενικά είδη και έχουν εκτοπίσει διάφορα θαλάσσια είδη της χώρας μας αλλά και η πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης.
Όπως εξήγησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Πάλλης έρμα, είναι το θαλασσινό νερό με την αιωρούμενη ύλη και τους οργανισμούς του, που λαμβάνεται πάνω στο πλοίο, είτε από το λιμάνι αναχώρησης, είτε κατά τη διάρκεια του πλου του και απορρίπτεται στο λιμάνι προορισμού και αντίστροφα, ανάλογα με το βάρος του φορτίου του. Ουσιαστικά, μέσω του έρματος ρυθμίζεται η ευστάθεια και η πρόωση του σκάφους, η βύθιση της έλικας και της πλώρης του και βεβαίως, η ταχύτητά του.
Το πρόβλημα στη διαδικασία αυτή, όπως εξήγησε, έγκειται στην ταυτόχρονη λήψη και μεταφορά διαφορετικών ειδών θαλάσσιων οργανισμών και μικροοργανισμών. Υπολογίζεται ότι 10 δισεκατομμύρια τόνοι νερού έρματος μεταφέρονται ετησίως ανά τον κόσμο, ενώ σε ένα κυβικό μέτρο υδάτινου έρματος περιέχονται, περίπου, 50.000 φυτικοί και ζωικοί οργανισμοί.
Πολλοί από αυτούς δεν επιβιώνουν μέσα τις δεξαμενές έρματος, ενώ άλλοι δεν επιβιώνουν αφού απορριφθούν στον νέο οικοσύστημα. Ωστόσο, υπάρχουν οργανισμοί που είναι αρκετά ανθεκτικοί, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζονται εις βάρος των αυτόχθονων οργανισμών, επιφέροντας ισχυρό πλήγμα στην ισορροπία των κατά τόπους οικοσυστημάτων. Τα είδη αυτά εγκαθίστανται και εξαπλώνονται γρήγορα, ελλείψει φυσικών ανταγωνιστών θηρευτών, συνιστώντας μείζονα απειλή για τη βιοποικιλότητα και όχι μόνο.
Η χώρα μας, όπως ειπώθηκε από τον υπουργό Ναυτιλίας, Πάνο Κουρουμπλή αλλά κι άλλους ομιλητές είναι η 55η , που κυρώνει τη διεθνή σύμβαση. Τη διαφωνία του εξέφρασε ο εισηγητής της ΝΔ, Χαράλαμπος Αθανασίου, κατεξοχήν ως προς το επείγον της διαδικασίας, καθώς δε δόθηκε η δυνατότητα να μιλήσουν οι εκπρόσωποι φορέων.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντοριναίος περίπου 3 έως 5 τόνοι έρματος έρχονται και στη χώρα μας κάθε χρόνο λόγω των θαλάσσιων μεταφορών των εμπορευμάτων, με αποτέλεσμα πολλοί εξ αυτών, να μεταφέρουν και βιοεισβολείς, δηλαδή χωροκατακτητικά είδη, που απειλούν την ελληνική θαλάσσια πανίδα και χλωρίδα.
Το νέο νομοσχέδιο που πρόκειται να εισαχθεί και στην Ολομέλεια φέρνει αλλαγές και ρυθμίσεις ως προς τα μεγάλα εμπορικά καράβια κι όχι ως προς την ελληνική ακτοπλοΐα, τα στρατιωτικά ή τα μικρά σκάφη. Τα καράβια που ελλιμενίζονται στις ελληνικές θάλασσες καλούνται να προσαρμοστούν στη νέα νομοθεσία και για τον έλεγχο των ιζημάτων ειδάλλως θα πληρώνουν πρόστιμα ή θα υπάρχει αδυναμία ελλιμενισμού.
Έτσι κι αλλιώς πάντως με τη νέα θαλάσσια νομοθεσία ως το 2022, τα καράβια οφείλουν να προσαρμοστούν και να προχωρήσουν σ΄επισκευές για να δεχτούν περισσότερα καύσιμα με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ή και φυσικό αέριο.