13 Οκτωβρίου, 2018

Άρθρα για την σύνδεση Σαμοθράκης - Καβάλας από σελίδες της Καβάλας με διαφορετικές προσεγγίσεις

Τις τελευταίες μέρες 2 άρθρα από την Καβάλα αναφέρονται στην σύνδεση με το νησί μας. Τα άρθρα δημοσιεύτηκαν σε διαφορετικά μέσα και καταθέτουν 2 διαφορετικές γνώμες. Αυτά είναι σε συνέχεια κάποιων άρθρων από καποιον Καβαλιώτη - επισκέπτη της Σαμοθράκης καθώς και τοπικών σελίδων και καταδεικνύουν ότι η τοπική κοινωνία της Καβάλας βλέπει ως μείζονος σημασίας την επανεργοποίηση της γραμμής με την Σαμοθράκη, αλλά φαίνεται η εκεί δημοτική αρχή πέρα βρέχει... Ευτυχώς η εδώ φαίνεται να καταλαβαίνει το λάθος των τελευταίων ετών που διεκδικούσε μόνιμα και μόνο την γραμμή του Λαυρίου.
Το μεν πρώτο δημοσιεύτηκε από το proininews.gr (site, εφημερίδα, ραδιόφωνο και παλαιότερα και τηλεόραση), γράφτηκε με αφορμή την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Σαμοθράκης για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις.
Η γνώμη του συγκεκριμένου αρθρογράφου είναι κάπως πιο ρεαλιστική, όχι όμως απαραίτητα ότι και αυτή θα είναι η έκβαση της προσπάθειας του Δήμου μας. Δεν μπορεί λέει, περιληπτικά το άρθο να υλοποιηθεί η απόφαση του Δ.Σ. Σαμοθράκης με βάση τα πλοία που κινούνται στην περιοχή του Θρακικού Πελάγους και το μέγεθος του λιμανιού της Σαμοθράκης. Δεν περιλαμβάνονται όμως προφανώς στην σκέψη του το ΣΑΟΣ ΙΙ και μερικά άλλα πλοία που κυκλοφορούν στις υπόλοιπες ελληνικές θάλασσες που με τις κατάλληλες προσεγγίσεις θα μπορούσαν να μπούνε στο Θρακικό και να εκτελούν τις γραμμές Σαμοθράκη - Καβάλα και Σαμοθράκη - Λήμνο...
Γράφει λοιπόν:

"Στις 27 Σεπτεμβρίου 2018 το δημοτικό συμβούλιο Σαμοθράκης συζήτησε όλα τα επίκαιρα θέματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού. Ο δήμαρχος του νησιού έλαβε την πρωτοβουλία να προτείνει την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης και με τις γραμμές, που εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Καβάλας.
Τα προηγούμενα χρόνια, η Σαμοθράκη και ο δήμος Αλεξανδρούπολης επιδίωξαν με πενιχρά όμως αποτελέσματα την αύξηση δρομολογίων μεταξύ του χερσαίου και νησιωτικού τμήματος, ή την επέκταση των δρομολογίων προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Ήταν φανερό πως ο στόχος ήταν η Σαμοθράκη και η Αλεξανδρούπολη να αντικαταστήσουν, όσο αυτό γίνεται, τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που παραδοσιακά εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Καβάλας.
Η επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου απέτυχε, παρά τη βοήθεια που είχε από τους τοπικούς βουλευτές της αντιπολίτευσης, με πρώτο τον κ. Δημοσχάκη, καθώς και προηγούμενους υπουργούς εμπορικής ναυτιλίας. Οι ακτοπλοϊκές γραμμές έμειναν στην Καβάλα, ουδέποτε μειώθηκαν τα δρομολόγια καθ’ όλο το έτος.
Ο λόγος είναι συγκεκριμένος. Είναι εκείνος που ευνοεί την Καβάλα ώστε να κυριαρχεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Βόρειας Ελλάδας. Υπενθυμίζεται ότι το 2014 σταμάτησε η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Λήμνο κι έτσι το νησί της Λήμνου εξυπηρετείται αποκλειστικά από το λιμάνι της Καβάλας. Η επιτυχία του καβαλιώτικου λιμανιού αναφέρεται σε δύο παράγοντες, αφενός στη γεωγραφική θέση της Καβάλας κι αφετέρου στην επιθυμία των πλοιοκτητών ώστε να συνδέσουν τα νησιά με το κοντινότερο λιμάνι της ηπειρωτικής περιοχής. Και το συγκεκριμένο λιμάνι ήταν και παραμένει η Καβάλα.
Μπορεί η Σαμοθράκη να εισέλθει στα δρομολόγια τα οποία εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Καβάλας; Μπορεί το πλοίο που αποπλέει από την Καβάλα και καταλήγει στο Λαύριο να συμπεριλάβει στους σταθμούς του και το νησί της Σαμοθράκης; Αυτό φαίνεται αδύνατο να συμβεί παρά το γεγονός ότι το δημοτικό συμβούλιο του νησιού έλαβε κατά πλειοψηφία σχετική απόφαση.
Η απόφαση ελήφθη στη συνεδρίαση της 27ης Σεπτεμβρίου. Το σώμα αποφάσισε να αιτηθεί προς το υπουργείο εμπορικής ναυτιλίας δύο δρομολόγια εβδομαδιαίως για Καβάλα και δύο δρομολόγια για Λήμνο με τετράμηνη επιδότηση κι ένα δρομολόγιο εβδομαδιαίως για Λαύριο επίσης με τετράμηνη επιδότηση. Το σχέδιο παραείναι φιλόδοξο. Ανάλογο προηγούμενο δεν υπάρχει. Τα δεδομένα της εποχής ευνοούν το καβαλιώτικο λιμάνι. Το μόνο που μπορεί να συνεχίσει να κάνει η Σαμοθράκη είναι να διεκδικεί συχνότερη συγκοινωνία με την Αλεξανδρούπολη, αν και ανταγωνισμός δεν υπάρχει, αλλά ούτε και πολλά διαθέσιμα πλοία.
Η σύνδεση της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη ομοιάζει με τη σύνδεση της Καβάλας με τον Πρίνο Θάσου. Είναι κάτι διαφορετικό σε σχέση με τα δρομολόγια που ξεκινούν από την Καβάλα κι έχουν ως προορισμό τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Γενικά, είναι θέμα κόστους σε μια περίοδο που τα καύσιμα σημειώνουν τιμές ρεκόρ.
Ενώ η Σαμοθράκη ψάχνει το μέλλον της ακτοπλοϊκής της σύνδεσης και προς την Καβάλα, το καβαλιώτικο λιμάνι πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Δύο είναι τα δεδομένα που πρέπει να υπολογιστούν. Πρώτο, η άριστη επίδοση της Καβάλας στη διάρκεια του προηγούμενο καλοκαιριού, ειδικά αναφορικά με τους επιβάτες και τα αυτοκίνητα από το λιμάνι μας προς το νησί της Λήμνου. Δεύτερο, η διατήρηση και κατά τη διάρκεια του χειμώνα των δρομολογίων των χειμερινών περιόδων του 2017 και 2016.
Από την 1η Νοεμβρίου, όταν θα αρχίσει η ισχύ των χειμερινών δρομολογίων, το λιμάνι της Καβάλας θα έχει τον ίδιο ακριβώς αριθμό δρομολογίων προς τη Λήμνο και τα υπόλοιπα νησιά του Βορείου Αιγαίου, όπως και πέρσι το χειμώνα. Η μοναδική διαφαινόμενη αλλαγή θα είναι η αντικατάσταση του ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ από το πλοίο AQUA BLUE (πρώην «Ιεράπετρα»). Στο διαγωνισμό της συγκεκριμένης επιδοτούμενης γραμμής επικράτησε η πρόταση του AQUA BLUE, επειδή διαθέτει περισσότερες καμπίνες.
Χαρακτηριστική ήταν η εισήγηση του δημάρχου Σαμοθράκης στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της 27ης Σεπτεμβρίου. Τότε αναμένονταν η επίσκεψη στη Σαμοθράκη δύο κυβερνητικών εκπροσώπων. Έτσι ο δήμαρχος επιδίωκε να εξασφαλίσει νέα απόφαση του δημοτικού συμβουλίου προκειμένου να θέσει υπόψη των δύο υπουργών το αίτημα του δήμου Σαμοθράκης. Μεταξύ των άλλων, στη συγκεκριμένη συνεδρίαση ο δήμαρχος του νησιού είχε τονίσει:
Η σύνδεση της Σαμοθράκης με Λαύριο και Καβάλα είναι κάτι που θα τονώσει την τουριστική κίνηση του νησιού περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη κατά την γνώμη μου αφού έχουν δοκιμαστεί και στο παρελθόν με αξιοσημείωτη επιτυχία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και η άλλες προτεινόμενες γραμμές δεν είναι σημαντικές. Στο σημείο αυτό όμως θέλω να σημειώσω ότι η γραμμή που πρωτίστως πρέπει να διατηρηθεί, να διασφαλισθεί και να ενισχυθεί είναι η βασική ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού με την Αλεξανδρούπολη και ότι επιτευχθεί από άλλες γραμμές να μην είναι εις βάρος αυτής της γραμμής."

Το δεύτερο άρθρο είναι από μία σελίδα που συχνά αναφέρεται από εδώ (και εκείνη αναδημοσιεύει άρθρα μου), από την k-tipos.gr. Εδώ ο αρθρογράφος βλέπει από άλλη οπτική το θέμα. Μέσα σε ένα άρθρο περισσότερων θεμάτων για την Περιφέρεια ΑΜΘ και τον Δήμο Καβάλας, γράφει πως πρέπει ο Δήμος Καβάλας να δώσει περισσότερη βαρύτητα στις συνδέσεις του με τα 3 νησιά, Θάσος, Σαμοθράκη και Λήμνος, γιατί πρώτα και κύρια θα έχει συμφέρον η πόλη.
Διαβάστε το συγκεκριμένο απόσπασμα:

"Συγχαίρουμε τη δημοτική αρχή του Δήμου Καβάλας, για το «άνοιγμα» που επιχειρεί προς το νησί της Λήμνου, το οποίο είναι, πραγματικά, ζωτικής σημασίας για την Καβάλα. Μπορεί η Λήμνος να απέχει περισσότερα ναυτικά μίλια, σε σύγκριση με τη Θάσο, από την Καβάλα, ωστόσο οι κάτοικοι του όμορφου νησιού αισθάνονται ότι συνδέονται περισσότερο με τον μητροπολιτικό Δήμο Καβάλας, παρά με την Μυτιλήνη, με την οποία ανήκουν στην ίδια Περιφερειακή Ενότητα.
Η προσπάθεια σύσφιξης της σχέσης, λοιπόν, μεταξύ των δύο πλευρών πρέπει να συνεχιστεί. Και η δημοτική αρχή του Δήμου Καβάλας, να στραφεί και προς την Σαμοθράκη, δημιουργώντας στενές σχέσεις και με τα τρία μεγάλα νησιά του βόρειου Αιγαίου (Θάσο, Λήμνο, Σαμοθράκη). Από τις σχέσεις αυτές, θα ωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό η πόλη και το λιμάνι της."