07 Φεβρουαρίου, 2019

Ν. Σαντορινιός: Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα αναπτυξιακό μέτρο που δεν κάνει διακρίσεις. Εφαρμόζεται και ωφελεί όλους τους πολίτες της νησιωτικής χώρας

O Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός κατά την ομιλία του στη συζήτηση για την «Επέκταση εφαρμογής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδυνάμου του ν.4551/2018» στη Βουλή, σημείωσε ότι «αναμένουμε στοιχεία από τα Επιμελητήρια της Κρήτης για τα μεταφερόμενα προϊόντα των επιχειρήσεων, προκειμένου να ενταχθούν από το δεύτερο εξάμηνο του 2019 στο Μεταφορικό Ισοδύναμο και οι επιχειρήσεις του νησιού, ώστε η νησιωτική χώρα στο σύνολό της να μπορεί να απολαμβάνει τις ευεργετικές διατάξεις αυτής της ουσιαστικής και μόνιμης νησιωτικής πολιτικής».
 
Μεταφορικό ισοδύναμο, ένα αναπτυξιακό μέτρο
«Με αφορμή τη σημερινή συζήτηση για την τροποποίηση του άρθρου 3, σχετικά με την προσθήκη του νησιού του Αη Στράτη στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδυνάμου για τα καύσιμα, η αντιπολίτευση επαναλαμβάνει διαρκώς, προφανώς για να μειώσει τη δυναμική του μέτρου, έναν λανθασμένο συμψηφισμό, την απόσυρση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά και την «αντικατάστασή» του με το μέτρο αυτό. Πρέπει να επαναλάβουμε πολλές φορές, ότι είναι 2 τελείως ξεχωριστά πράγματα. Σταματήστε επιτέλους να βάλλετε κατά του μέτρου του ΜΙ, το οποίο ήταν πάνω από 40 χρόνια αίτημα των νησιωτών και καμία κυβέρνηση δεν είχε καταφέρει να εφαρμόσει. Σας ενοχλεί ότι ένα μέτρο, που ποτέ δεν υλοποιήσατε, η συγκεκριμένη κυβέρνηση μέσα σε αυτές τις δημοσιονομικές συνθήκες μπορεί και το υλοποιεί. ΔΕΝ συμψηφίζουμε το Μεταφορικό Ισοδύναμο με τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και σας λέω από αυτήν τη θέση ότι η μάχη για τον ΦΠΑ δεν είναι μια μάχη που έχει χαθεί αλλά μια μάχη που συνεχίζει να δίνεται».
«Το ΜΙ είναι ένα αναπτυξιακό μέτρο. Και αυτό γιατί οι επιχειρήσεις των νησιών μας έχουν ανταγωνιστικό μειονέκτημα και κυρίως αυτές που εξάγουν προϊόντα από τα νησιά. Η απάντηση μας σε αυτό είναι σαφής. Εξισώνουμε το μεγάλο κόστος ακτοπλοϊκής μεταφοράς με αυτό της ηπειρωτικής χώρας με την εφαρμογή του ΜΙ και από τα στοιχεία που έχουμε για την εφαρμογή του μέτρου είναι ξεκάθαρο ότι επιστρέφεται πάνω από το 44% του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων στις επιχειρήσεις, με μέσο όρο είσπραξης ανά επιχείρηση πάνω από 1000 ευρώ ανά τρίμηνο, πάνω από 4000 ευρώ το έτος. Ενδιαφερόμαστε και για τις μεσαίες, για τις μικρές, για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας των νησιών. Αυτή τη στιγμή έχουν ενταχθεί στο μέτρο πάνω από 5500 επιχειρήσεις εκ των οποίων 3600 στην πιλοτική εφαρμογή και 1800 στον πρώτο μήνα της καθολικής του εφαρμογής. Επιστρέφουμε κατά μέσο όρο το 44% του κόστους της ακτοπλοϊκής μεταφοράς, επομένως αυτός ο παράγοντας δεν θα πρέπει να προσμετράται στο κόστος των προϊόντων στο ράφι. Το εάν οι μειωμένοι μηχανισμοί συντελούν ή όχι σε μειωμένη τιμή -μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και μειωμένο μεταφορικό κόστος- είναι ένα άλλο ερώτημα και ίσως κάποιοι βρίσκουν έδαφος για να κερδοσκοπήσουν».
«Λέγεται επίσης, ότι είναι λίγα τα εισιτήρια που δίνονται στους κατοίκους των νησιών. Σε έναν κάτοικο της Ρόδου για παράδειγμα, αντιστοιχούν 16 εισιτήρια τον χρόνο, για μια τετραμελή οικογένεια 64 εισιτήρια τον χρόνο, θεωρείτε ότι είναι λίγα; Το μέτρο μάλιστα επεκτάθηκε και στις αποστάσεις άνω των 180 μιλίων, η αποζημίωση δηλαδή μεταφέρεται και για καμπίνα. Τα ποσά που επιστρέφονται είναι πάνω από το 50% σε πάρα πολλές διαδρομές και επιστρέφονται στο τέλος του μήνα. Είναι αυτά τα οφέλη του μέτρου, αυτά βλέπουν οι νησιώτες και έτσι καταλαβαίνουν ότι αυτό το μέτρο είναι δικό τους».
Επέκταση του ΜΙ στις επιχειρήσεις της Κρήτης το 2ο εξάμηνο του 2019
«Είχα μια συνάντηση με τους Βουλευτές της Κρήτης σχετικά με την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στην Κρήτη. Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων των επιβατών για την Κρήτη, με βάση τις αντίστοιχες τιμές του ΚΤΕΛ είναι στο ίδιο επίπεδο και χαμηλότερες, άρα και να ενταχθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στο Μεταφορικό Ισοδύναμο σημαίνει απλά ότι οι επιβάτες δεν θα παίρνουν κάποια επιστροφή. Η ακτοπλοϊκή όμως, μεταφορά των προϊόντων είναι αυξημένη, ίσως όχι όσο στον Αη Στράτη ή στη Μυτιλήνη, αλλά είναι αυξημένη. Είναι πιθανό να μην φτάσουμε στο 40% της αποζημίωσης αλλά στο 20 ή στο 30%. Για τον λόγο αυτό και σε συνεννόηση με τα Επιμελητήρια, αναμένουμε τα ακριβή στοιχεία που αφορούν τα μεταφερόμενα προϊόντα, προκειμένου από το δεύτερο εξάμηνο του 2019 να ενταχθούν και οι επιχειρήσεις της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, και αυτό αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης».
«Διότι εμείς δεν κάνουμε διακρίσεις ανάμεσα στους πολίτες και εφαρμόζουμε νησιωτικές πολιτικές, οι οποίες θα ωφελούν και τον τελευταίο πολίτη αυτής της χώρας. Γιατί εμείς επιδιώκουμε την ουσιαστική ανάπτυξη των νησιών μας».