15 Μαρτίου, 2019

Σχέδια Βελτίωσης: Καθορίστηκε το ανώτατο όριο επιλέξιμης δαπάνης των τρακτέρ - Αντιδράσεις στην αγορά


Αποτέλεσμα εικόνας για Σχέδια Βελτίωσης: Καθορίστηκε το ανώτατο όριο επιλέξιμης δαπάνης των τρακτέρΕστάλησαν σε όλες της ΔΑΟΚ της χώρας οι ανώτατες επιλέξιμες τιμές ανά μοντέλο γεωργικού ελκυστήρα. Πρόκειται για έναν πίνακα με πέντε στήλες στις οποίες αναγράφονται, ο κατασκευαστικός οίκος, το ακριβές μοντέλο του ελκυστήρα, η ύπαρξη ή όχι καμπίνας και η ανώτατη επιλέξιμη τιμή για το συγκεκριμένο μοντέλο.
Σύμφωνα με τη μονάδα επενδύσεων του ΥΠΑΑT: «Προς το παρόν ο πίνακας καλύπτει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% τα μοντέλα ελκυστήρων τα οποία αιτούνται οι υποψήφιοι. Στο προσεχές διάστημα το ποσοστό κάλυψης θα φτάσει στο 100% και θα εμπλουτιστεί και με τις τιμές του επιπλέον εξοπλισμού (extra) που θα θεωρηθεί επιλέξιμος».

Και υπογραμμίζει ότι: «Η ανώτατη επιλέξιμη τιμή έχει υπολογιστεί ύστερα από έρευνα αγοράς στην οποία λήφθηκαν υπόψη στοιχεία που προέκυψαν κυρίως από ελληνικούς και ευρωπαϊκούς εξειδικευμένους ιστοτόπους, από τον εξειδικευμένο ελληνικό και ευρωπαϊκό περιοδικό τύπο, από τις προσφορές που έχουν κατατεθεί στο πλαίσιο της υποβολής των αιτημάτων ενίσχυσης στο Πληροφορικό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων».
Σύμφωνα πάντα με την εγκύκλιο του ΥΠΑΑΤ: «Κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης αιτήματος ενίσχυσης, το οποίο συμπεριλαμβάνει αίτημα για συγχρηματοδότηση αγοράς γεωργικού ελκυστήρα, ο αξιολογητής και η γνωμοδοτική επιτροπή εξετάζουν το εύλογο κόστος του εντοπίζοντας το ακριβές μοντέλο του αιτούμενου γεωργικού ελκυστήρα στον συνημμένο πίνακα.
Ο προσδιορισμός του αιτούμενου μοντέλου γίνεται από τα στοιχεία της αίτησης και συγκεκριμένα ανατρέχοντας α) στην περιγραφή του ελκυστήρα στην καρτέλα των επενδύσεων, β) στην περιγραφή των επενδύσεων στην ενότητα «Περιγραφή της
προτεινόμενης επένδυσης και των επενδυτικών δαπανών», γ) στο προτιμολόγιο (προσφορά) και δ)στο prospectus.
Στην περίπτωση που δεν είναι δυνατό να προσδιοριστεί από το αιτούμενο σχέδιο το ακριβές μοντέλο του ελκυστήρα πρέπει να γίνεται επικοινωνία με τον συντάκτη του αιτήματος ενίσχυσης.

Αντιδράσεις στην αγορά μηχανημάτων για τον τιμοκατάλογο του ΥπΑΑΤ

Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε εκπροσώπους της αγοράς τρακτέρ ο πρόσφατα δημοσιευθείς κατάλογος του ΥπΑΑΤ για τα Σχέδια Βελτίωσης που περιλαμβάνει ανώτατες προβλεπόμενες τιμές για 1635 τρακτέρ.
Οι φορείς της αγοράς που επικοινώνησαν με την «ΥΧ» έκαναν λόγο για σοβαρές αποκλίσεις σε όλη τη γκάμα τρακτέρ που κυμαίνονται από 20% έως 40% επί της πραγματικής τιμής ενός ελκυστήρα γεγονός που σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν αφήνει εκτεθειμένους τους αγρότες με υψηλή μοριοδότηση που έσπευσαν να «κλείσουν» μια αγορά και κινδυνεύουν να μείνουν με χρηματοδοτικό κενό χιλιάδων ευρώ που θα πρέπει να το αναζητήσουν εξ’ ιδίων πόρων.
Για παράδειγμα ένας αγρότης που είχε ήδη συμφωνήσει (με δική του ευθύνη βεβαίως) να αγοράσει τρακτέρ πριν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των Σχεδίων το οποίο τιμολογείται από την εταιρεία πχ 60.000 ευρώ και τιμολογείται από το ΥπΑΑΤ 40.000 ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με 20.000 ευρώ και όχι 30.000 όπως θεωρούσε μέχρι πρότινος ο παραγωγός, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να αναζητήσει τη διαφορά των 10.000 ευρώ από δικούς τους πόρους.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΥΧ» για το ζήτημα επίκειται άμεσα συνάντηση του ΣΕΑΜ με τον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων, Χ. Κασίμη, με τις δύο πλευρές να έχουν κοντραριστεί πριν από μερικούς μήνες με αφορμή την πρόοδο των Σχεδίων Βελτίωσης.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της Περιφέρειας Θεσσαλίας που «τρέχουν» τη διαδικασία της αξιολόγησης ο κατάλογος θα βοηθήσει στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων που θα συμβάλλουν στο κλείσιμο του χάσματος που έχει διαπιστωθεί μεταξύ των απαιτούμενων κονδυλίων και των διαθέσιμων πόρων από το ΠΑΑ.