Εβδομάδα
της Διακαινησίμου ονομάζεται η εβδομάδα
που αρχίζει από την Κυριακή του Πάσχα
και λήγει την Κυριακή του Θωμά ή Αντίπασχα.
Κατά
την Εβδομάδα της Διακαινησίμου, η κάθε
μέρα της αναφέρεται ως εξής: Δευτέρα
της Διακαινησίμου, Τρίτη της
Διακαινησίμου,κ.ο.κ.
Στην
παλαιά εποχή στην Εκκλησία υπήρχε η
τάξη των Κατηχουμένων, όσων δηλαδή
προέρχονταν από τους ειδωλολάτρες ή
τους Ιουδαίους και διδάσκονταν τις
αλήθειες της χριστιανικής πίστεως για
να γίνουν μέλη της με το μυστήριο του
Βαπτίσματος. Το Βάπτισμα δεν ήταν τότε
ατομικό ή οικογενειακό γεγονός, όπως
σήμερα, αλλά γεγονός που αφορούσε το
πλήρωμα της Εκκλησίας. Γι’ αυτό οι
Κατηχούμενοι βαπτίζονταν ομαδικά κατά
τη νύχτα του Μ. Σαββάτου προς την Κυριακή
του Πάσχα.
Με το βάπτισμα στο νερό ο
«παλαιός άνθρωπος», ο άνθρωπος της
αμαρτίας με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος
πεθαίνει και γεννιέται ο νέος, ο
ανακαινισμένος, ο καινούριος που ζει
την αναγέννηση, την ανανέωση. Η εβδομάδα
που ακολουθούσε το Πάσχα
ονομάζεται διακαινήσιμος γι’
αυτό το γεγονός της ανακαινίσεως. Επειδή
οι βαπτισμένοι ολόκληρη την εβδομάδα
φορούσαν λευκά φορέματα ονομάζεται και
«λευκή εβδομάδα».
Οι
εφτά ημέρες της διακαινησίμου εβδομάδας
θεωρούνται ως «μία» ημέρα, όπως η Κυριακή
του Πάσχα. Οι πιστοί σύμφωνα με τον 66ο
Κανόνα της Έκτης Οικουμενικής Συνόδου
πρέπει να τη γιορτάζουν με πνευματική
ευφροσύνη, δηλ. ψάλλοντας ψαλμούς και
ύμνους, όχι με χορούς και διασκεδάσεις,
συμμετέχοντας όλη την εβδομάδα στη
λατρεία της Εκκλησίας κοινωνώντας
καθημερινά, αν και την προηγουμένη ημέρα
έφαγαν αρτύσιμα φαγητά, συνανιστάμενοι
με τον αναστημένο Κύριο. Κατά τη
διακαινήσιμη εβδομάδα τρώμε κρέας και
την Τετάρτη και την Παρασκευή. Ο πένθιμος
χαρακτήρας της νηστείας δεν έχει θέση
στο γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού.
«Κατά δε την εβδομάδα της Διακαινησίμου
ακινδύνως κρεωφαγήσομεν (να τρώμε κρέας)
κατά την αυτής Τετράδα και Παρασκευήν·
ως μία γαρ λογίζεται Κυριώνυμος το
επταήμερον τούτο διάστημα».
Κατά
τη διακαινήσιμη εβδομάδα ψάλλεται
καθημερινά η ακολουθία του Πάσχα χωρίς
το «Δεύτε λάβετε φως», που είναι
μεταγενέστερη συνήθεια και που δεν
αναφέρεται στα έντυπα Πεντηκοστάρια.
Η ακολουθία αυτή έγινε κατά μίμηση της
ακολουθίας του «αγίου φωτός» του ναού
του Παναγίου Τάφου των Ιεροσολύμων.
Και
γιατί γιορτάζουμε κάθε χρόνο τη
«Διακαινήσιμο» εβδομάδα; Πολλοί απαντούν.
Για λόγους ιστορικούς. Η Εκκλησία δεν
ζει όμως με το παρελθόν. Ο λόγος του
εορτασμού είναι καθαρά πνευματικός.
Ποιός; Επειδή λόγω των αμαρτιών μας
μολύνουμε τον λευκό χιτώνα του βαπτίσματος
χρειαζόμαστε με τη μετάνοια εξαγιασμό.
Χρειάζεται πάλι να γίνουμε ναός του
Αγίου Πνεύματος. Όπως λέει ο απ. Παύλος
«εν καινότητι ζωής περιπατήσωμεν» (Ρωμ.
6,4). Χρειαζόμαστε λοιπόν εγκαίνια,
αναγέννηση, ανανέωση. «Εγκαινίζεσθε,
αδελφοί», λέει ένα τροπάριο, « και αφού
αφήσετε τον παλαιό άνθρωπο να ζείτε την
καινούρια ζωή». Ή όπως ψάλλει ένας άλλος
ύμνος: «Επίστρεψε στον εαυτό σου άνθρωπε!
Γίνε καινούριος, αντί παλιός και γιόρταζε
τα εγκαίνια (την ανανέωση) της ψυχής
σου. Όσο είναι καιρός η ζωή σου ας
αναγεννηθεί».
Η
«διακαινήσιμος εβδομάδα» γίνεται για
τους πιστούς αφορμή πνευματικής
καρποφορίας και καλής αλλοιώσεως.
Στο
Βυζάντιο, ο εορτασμός ήταν λαμπρός και
μεγαλοπρεπής. Ο αυτοκράτωρ καλούσε σε
γεύμα τους φτωχούς, ενώ την Πέμπτη της
Διακαινησίμου εδέχετο τον κλήρο και
πρόσφερε γεύμα στον Πατριάρχη. Επίσης,
τις μέρες αυτές ο ανώτατος άρχων απέλυε
από τις φυλακές τους κατάδικους για
ελαφρά εγκλήματα.
Την
Παρασκευή της Διακαινησίμου, η εκκλησία
εορτάζει τη Ζωοδόχο Πηγή σε ανάμνηση
των εγκαινίων από τον αυτοκράτορα Λέοντα
Α’ (5ος αιώνας) του ομωνύμου θαυματουργού
Ναού που βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη.
Σήμερα,
ο ναός ονομάζεται Μπαλουκλή, από τους
Τούρκους και τους Κωνσταντινουπολίτες
(από τα μικρά ψάρια που υπάρχουν στην
πηγή του, μπαλούκ=ψάρι). Την ημέρα αυτή
γιορτάζουν ο Ζώης, η Ζωή, ο Ζήσης, ο
Ζήσιμος και η Πηγή.
dogma.grΓιατί το χαίρετε σημαίνει Χριστός Ανέστη
O
αναστάσιμος χαιρετισμός, που διαμορφώθηκε
στην Ελληνική γλώσσα και μεταδόθηκε σ’
όλους τους Ορθοδόξους και στον υπόλοιπο
χριστιανικό κόσμο, είναι το «ΧΡΙΣΤΟΣ
ΑΝΕΣΤΗ»!
Δεν
είναι λόγος ευχής, αλλά χαιρετισμός και
διακήρυξη της πίστεως στο γεγονός της
Ανάστασης του Χριστού, με ο,τι αυτό
συνεπάγεται για τον πιστό στον Χριστό
άνθρωπο. Πόσοι όμως γνωρίζουμε ότι
ο αναστάσιμος χαιρετισμός του Χριστού,
αμέσως μετά την Ανάστασή Του, είναι ο
(και πάλι) Ελληνικός λόγος Χαίρετε! Με
αυτό τον χαιρετισμό απευθύνεται ο
αναστάς Χριστός στις Μυροφόρες, μόλις
βγήκαν από το «κενό μνημείο» (Ματθ. 28,
8-9). Η συνήθης αυτή ελληνική προσφώνηση,
από την εποχή των Ομηρικών επών, αποκτά
μιάν ιδιαίτερη πνευματική και χριστιανική
σημασία. Η λέξη ανανοηματοδοτείται,
εντασσόμενη σε ένα καθαρά αγιοπνευματικό
πλαίσιο, και γίνεται το πρώτο «ΧΡΙΣΤΟΣ
ΑΝΕΣΤΗ» της χριστιανικής ιστορίας.
Οι Μυροφόρες βγαίνουν από το μνημείο, στο οποίο πήγαν, για να τελέσουν τα συνήθη νεκρικά έθιμα στον νεκρό Χριστό, με ανάμικτα συναισθήματα «φόβου και χαράς» (Ματθ, 28, 8), κάτι το φυσιολογικό στη συνταρακτική πνευματική εμπειρία, που έζησαν, ακούοντας από τον Άγγελο, ότι ο Κύριός τους «ηγέρθη από των νεκρών» (στ.7). Ο λόγος, λοιπόν, του Χριστού προς αυτές «Χαίρετε», αποκτά ειδική σημασία, που μπορεί να προσδιορισθεί με τα ακόλουθα λόγια: «Μη φοβείσθε (Ματθ. 28, 5), αλλά χαίρετε! Να αισθάνεσθε χαρά, διότι η Ανάσταση, ως έκφραση της αγάπης του Θεού, νικά τον φόβο (Α’ Ιω. 1,18), αλλά και τον θάνατο, κάθε είδος θανάτου, διότι είναι πηγή ζωής, ζωής αιωνίου. Εκ του τάφου ανέτειλε ζωή και ελπίδα».
Οι Μυροφόρες βγαίνουν από το μνημείο, στο οποίο πήγαν, για να τελέσουν τα συνήθη νεκρικά έθιμα στον νεκρό Χριστό, με ανάμικτα συναισθήματα «φόβου και χαράς» (Ματθ, 28, 8), κάτι το φυσιολογικό στη συνταρακτική πνευματική εμπειρία, που έζησαν, ακούοντας από τον Άγγελο, ότι ο Κύριός τους «ηγέρθη από των νεκρών» (στ.7). Ο λόγος, λοιπόν, του Χριστού προς αυτές «Χαίρετε», αποκτά ειδική σημασία, που μπορεί να προσδιορισθεί με τα ακόλουθα λόγια: «Μη φοβείσθε (Ματθ. 28, 5), αλλά χαίρετε! Να αισθάνεσθε χαρά, διότι η Ανάσταση, ως έκφραση της αγάπης του Θεού, νικά τον φόβο (Α’ Ιω. 1,18), αλλά και τον θάνατο, κάθε είδος θανάτου, διότι είναι πηγή ζωής, ζωής αιωνίου. Εκ του τάφου ανέτειλε ζωή και ελπίδα».
Η
Ανάσταση του Χριστού είναι, έτσι, πηγή
χαράς και δεν μπορεί να εκφρασθεί
αποδοτικότερα παρά με τον (Ελληνικό)
χαιρετισμό «Χαίρετε»! Η λέξη δέχεται
χριστιανικά μιάν υπέροχη υπέρβαση. Δεν
μένει στην ενδοιστορική πραγματικότητα,
σχετιζόμενη με πρόσκαιρα αγαθά («χαίρε,
υγίαινε», και σήμερα «γειά-χαρά»), αλλά
συνδεόμενη με υπερφυσικές εμπειρίες,
όπως η μετοχή στην Ανάσταση του Χριστού
και η βεβαιότητα για την νίκη πάνω στο
θάνατο και την εξουσία του στον φθαρτό
τούτο κόσμο.
Ο
πιστός στον Χριστό Έλληνας έχει σαφή
γνώση, ότι με την προσφώνηση «Χαίρετε»,
που επαναλαμβάνει πολλές φορές την
ημέρα, προσφωνεί τους άλλους με τον
Αναστάσιμο λόγο του Χριστού καλώντας
τους στη μετοχή στο γεγονός της Ανάστασης.
Λέγοντας «Χαίρετε», γνώριζε ότι λέγεις
«Χριστός ανέστη» με ένα άλλο τρόπο.
Γράφει
ο πρωτοπρ. π. Γεώργιος Μεταλληνός
Μέχρι πότε λέμε «Χριστός Ανέστη»
Το
Χριστός Ανέστη ξεκινάει από το Πάσχα,
δηλαδή την εορτή της Ανάστασης του
Χριστού, και για σαράντα ημέρες, δηλαδή
μέχρι την απόδοση του Πάσχα, την παραμονή
του εορτασμού της εορτής της Αναλήψεως,
η οποία τιμάται φέτος στις 28 Μαίου.
Την
παραμονή της Αναλήψεως, στις 27 Μαίου,
είναι η τελευταία ημέρα της πασχαλινής
περιόδου. Με την Ανάληψη του Κυρίου που
γιορτάζει η Εκκλησία στις 28 Μαίου,
κλείνει για εφέτος η περίοδος που ο
χαιρετισμός κάθε Χριστιανού ήταν το
«Χριστός Ανέστη» και η απάντηση σε αυτόν
το «Αληθώς Ανέστη».
Βέβαια
μπορεί το έθιμο να προβλέπει μόνο αυτές
τις ημέρες από την Ανάσταση μέχρι την
Ανάληψη, αλλά αν κάποιος σας πει «Χριστός
Ανέστη» εκτός αυτής της περιόδου, μην
τον διορθώσετε για το λάθος του, αλλά
απαντήστε του κι εσείς «Αληθώς Ανέστη».
Άλλωστε
το «Χριστός Ανέστη» δεν είναι ένα έθιμο
αλλά ένα γεγονός!
Και
του χρόνου!
dogma.gr