09 Μαρτίου, 2022

Ηλεκτρικό: Τι ισχύει αν βάλει «λουκέτο» πάροχος ρεύματος - Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές που έχουν σύμβαση προμήθειας με πάροχο που μπορεί να βρεθεί εκτός αγοράς

Επειδή εδώ και κάποια χρόνια έχω αλλάξει πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας στο μαγαζί και λίγο αργότερα έπεισα τον πατέρα μου και ακολούθησε για το σπίτι, φύγαμε από την ΔΕΗ και είμαστε στην Volterra. Μέχρι πρόσφατα που ανέβηκε και πλέον εκτοξεύεται η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, είμασταν απόλυτα ικανοποιημένοι και για τους δύο λογαριασμούς, σε αντίθεση με κάποιους άλλους που πήγαν σε άλλους παρόχους.
Βέβαια επειδή οι λογαριασμοί της Volterra είναι μηνιαίοι, φροντίζω κάθε μήνα να κάνω ηλεκτρονική καταχώρηση των ενδείξεων των δύο μετρητών. Ίσως οι περισσότεροι δεν το κάνουν αυτό. Έτσι ελάχιστες φορές είχαμε κάποιους έναντι λογαριασμούς για έναν μήνα.
Τον τελευταίο καιρό όμως έχω διαβάσει αρκετές φορές ότι η συγκεκριμένη εταιρεία ή για την ακρίβεια ο όμιλος ΑΒΑΞ θέλει να πουλήσει και να απεμπλακεί από το κομμάτι της ηλεκτρικής ενέργειας, θέλει να πουλήσει την θυγατρική του, Volterra. Μάλιστα γράφεται ότι ένας από τους ενδιαφερόμενους αγοραστές είναι ο όμιλος Βαρδινογιάννη, η motorOil η οποία έχει την NRG (Energy) και θέλει έτσι να αυξήσει το μερίδιο της στην αγορά ενέργειας. Την NRG την έχω εδώ και καιρό κατά νου σε περίπτωση που άλλαζα κάποια στιγμή πάροχο.
Έκανα όμως μία έρευνα στο διαδίκτυο τι θα συμβεί αν κάποια εταιρεία κλείσει ξαφνικά ή πουληθεί (όπως η συγκεκριμένη). Εντάξει για την πώληση λίγο πολύ οι περισσότεροι υποψιαζόμαστε ότι θα συνεχίσει στην νέα εταιρεία. Τι γίνεται όμως στην πρώτη περίπτωση; Πολύ φοβάμαι, χωρίς να θέλω να κίνδυνο λόγω, ότι με την σημερινή κατάσταση που επικρατεί, θα υπάρξουν κάποιες τέτοιες περιπτώσεις και μερικές χιλιάδες νοικοκυριά θα μείνουν ξεκρεμαστά.
Όχι, υπάρχει θεσμοθετημένο πλαίσιο και οι πελάτες ενός παρόχου που κλείνει ξαφνικά μεταφέρονται στον Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου (ΠΤΚ), που αυτήν την περίοδο, μέχρι τον Σεπτέμβριο, είναι η Elpedison. Εκεί ο καταναλωτής μένει 3 μήνες.
Όμως καλύτερα διαβάστε ένα πολύ κατατοπιστικό πρόσφατο (19/2) άρθρο της πάντα έγκυρης και έγκριτης ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉΣ:
Ηλεκτρικό: Τι ισχύει αν βάλει «λουκέτο» πάροχος ρεύματος
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές που έχουν σύμβαση προμήθειας με πάροχο που μπορεί να βρεθεί εκτός αγοράς. Πώς θα προμηθεύονται ρεύμα, σε τι τιμή θα το πληρώνουν, πώς θα αναζητήσουν νέο πάροχο… Η «Κ» ενημερώνει μέσω έξι ερωταπαντήσεων.
1. Μένω χωρίς ηλεκτροδότηση, αν ξαφνικά ο προμηθευτής μου σταματήσει τη δραστηριότητά του;
– Οχι, γιατί αυτομάτως αναλαμβάνει την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος ο Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου (ΠΤΚ). Την υπηρεσία αυτή παρέχει για το διάστημα από τον Ιούλιο 2020 έως και τον Σεπτέμβριο 2022 η Elpedison. Στην υπηρεσία αυτή μπορεί να παραμείνει κάποιος καταναλωτής για μέγιστο διάστημα 3 μηνών, μέσα στο οποίο θα πρέπει να επιλέξει τον νέο του προμηθευτή.
2. Σε τι τιμή θα πληρώνω το ρεύμα στην Υπηρεσία Τελευταίου Καταφυγίου;
– Η Elpedison παρέχει τη συγκεκριμένη υπηρεσία τιμολογώντας τους καταναλωτές που θα ενταχθούν σε αυτή με ένα ποσοστό προσαύξησης 8% επί του βασικού της τιμολογίου. Το αυξημένο τιμολόγιο λειτουργεί ως αντικίνητρο για την παραμονή του καταναλωτή στην ΥΤΚ.
3. Τι πρέπει να κάνω για να ενταχθώ στην ΥΤΚ;
– Ο καταναλωτής δεν υποχρεούται σε καμία ενέργεια. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας ενημερώνει τον Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου να προβεί σε δήλωση εκπροσώπησης για τους καταναλωτές που θα ενταχθούν σε αυτή και παράλληλα ο ΔΕΔΔΗΕ αποστέλλει τα πλήρη στοιχεία τους. Εντός μιας ημέρας από την ενεργοποίηση του Τελευταίου Καταφυγίου ο προμηθευτής θα πρέπει να προβεί σε κάθε δημόσια ανακοίνωση, συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης στην ιστοσελίδα του, για να ενημερώσει τους πελάτες του προμηθευτή που δεν μπορεί να παρέχει πλέον ρεύμα, για τους βασικούς όρους που θα τον ηλεκτροδοτεί. Εντός πέντε ημερών από την παραλαβή των στοιχείων των πελατών, ο ΠΤΚ τους ενημερώνει ατομικά με έγγραφη ή ηλεκτρονική ειδοποίηση για τον χρόνο έναρξης της υπηρεσίας, τους όρους και τις χρεώσεις της εν λόγω παροχής, πώς θα αναζητήσουν άλλο προμηθευτή και στοιχεία επικοινωνίας των άλλων διαθέσιμων προμηθευτών καθώς και το μέγιστο διάστημα παροχής της ΥΤΚ.
4. Τι κάνω στην περίπτωση που δεν βρω πάροχο στη διάρκεια του τριμήνου;
– Mετά το πέρας του τριμήνου και εφόσον οι πελάτες δεν έχουν υπογράψει σύμβαση προμήθειας με άλλον προμηθευτή, τότε οι μικροί πελάτες (οικιακοί και μη οικιακοί με ισχύ έως 25 kVA) μεταπίπτουν αυτόματα στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, χωρίς να διακόπτεται η ηλεκτροδότησή τους. Οι μεγάλοι πελάτες (μη οικιακοί με ισχύ άνω των 25 kVA) εκπροσωπούνται για μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι την ενημέρωση του ΠΤΚ για την αλλαγή εκπροσώπησή τους ή την απενεργοποίηση του μετρητή τους, από τον ΔΕΔΔΗΕ.
5. Πώς θα τιμολογούμαι από τον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας;
– Πολύ ακριβότερα από τα τιμολόγια της αγοράς καθώς κοστολογείται με προσαύξηση 12% επί των βασικών τιμολογίων του κάθε παρόχου. Με πρόσφατη ρύθμιση στο τιμολόγιο προστέθηκε και ρήτρα αναπροσαρμογής που δεν υπήρχε μέχρι πρότινος. Την εν λόγω υπηρεσία παρέχουν με νόμο οι πέντε μεγαλύτεροι πάροχοι ενέργειας, δηλαδή ΔΕΗ, Mytilineos, Hρων, Elpedison και NRG, κατ’ αναλογία των μεριδίων αγοράς τους. Ο μέγιστος χρόνος παραμονής σε αυτή είναι τα δύο έτη. Κατά βάση η Καθολική Υπηρεσία στεγάζει καταναλωτές που αδυνατούν να βρουν πάροχο λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Φιλοξενεί συνολικά περί τις 150.000 καταναλωτές με οφειλές άνω των 150 εκατ. ευρώ.
6. Εμφανίζομαι να χρωστάω τέλη στον δήμο μου επειδή ο πάροχός μου δεν τα απέδωσε;
– Ο δήμος δεν διαθέτει στοιχεία για το ποιος έχει πληρώσει τον λογαριασμό του. Ακόμη όμως και να διέθετε, οι υπηρεσίες οδοφωτισμού και αποκομιδής απορριμμάτων που χρηματοδοτούν οι δήμοι μέσω των δημοτικών τελών είναι κοινές για όλους. Αρα δεν υπάρχει κάποια άμεση επίπτωση. Εμμεσα, όμως, η συσσώρευση χρεών μπορεί να οδηγήσει σε αυξήσεις δημοτικών τελών. Οσον αφορά το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας που δεν αποδόθηκε, μπορεί να υπάρξει πρόβλημα στη μεταβίβαση. Γι’ αυτό καλό είναι οι καταναλωτές να κρατούν στο αρχείο τους την εξόφληση λογαριασμού.