Τα λιμάνια είναι οι πρωταγωνιστές του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ για τους δύο τελευταίους μήνες του έτους. Ως τις γιορτές αναμένεται η προκήρυξη και του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, με έμφαση στον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής και την προώθηση της κρουαζιέρας. Παράλληλα, προχωρούν και οι υπογραφές. Μετά την υπο-παραχώρηση του λιμένος «Φίλιππος Β» της Καβάλας στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Black Summit Financial Group-EFA Group, με εφάπαξ τίμημα 33,9 εκατ. ευρώ και δέσμευση για επενδύσεις 36 εκατ. ευρώ, ακολουθεί το λιμάνι του Ηρακλείου τις επόμενες ημέρες. Το 67% του λιμανιού θα περάσει στον Όμιλο Grimaldi έναντι 80 εκατ. ευρώ.
Ένας διαγωνισμός, δύο συμβάσεις
Ο διαγωνισμός που προκήρυξε το PPF για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αφορά δύο παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το αντικείμενο του διαγωνισμού περιλαμβάνει την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και του διαύλου, καθώς και την ολοκλήρωση του εντός λιμένος οδικού δικτύου και σύνδεσή του με τη νέα Περιφερειακή Οδό Αλεξανδρούπολης.
Ο διαχωρισμός του έργου σε δύο διακριτά τμήματα έγινε προκειμένου να καταστεί η διαχείριση του έργου πιο ευέλικτη από τεχνικής άποψης, καθώς και για την τήρηση των χρονικών ορίων και την εξοικονόμηση πόρων. Θα υπογραφούν λοιπόν δύο ξεχωριστές συμβάσεις, τις οποίες δύναται να αναλάβει και ο ίδιος ανάδοχος.
Για το πρώτο τμήμα η διάρκεια ολοκλήρωσης ανέρχεται σε 18 μήνες και για το δεύτερο 8 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Το έργο θα εκτελεστεί με τη μέθοδο της μελέτης και κατασκευής και η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών είναι η 11η Ιανουαρίου 2024. Δικαιούχος του έργου είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Το διττό αντικείμενο του έργου
Το πρώτο τμήμα του έργου, προϋπολογισμού 14,87 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα. Θα απομακρυνθούν οι προσχώσεις που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015, οπότε τελείωσε η τελευταία εργολαβία. Βάσει της βυθομετρικής αποτύπωσης που έγινε το 2022, ο μέσος ετήσιος ρυθμός προσάμμωσης είναι της τάξης των 190.000 κ.μ.
Βαθαίνοντας κατά επιπλέον 13 μ. εκτιμάται ότι θα δημιουργηθεί επιπλέον «αποθηκευτικός χώρος» συσσώρευσης των φερτών υλικών στην περιοχή της εισόδου του λιμένα. Σύμφωνα με το υφιστάμενο εγκεκριμένο master plan του λιμανιού προβλέπεται εκβάθυνση της ανατολικής λιμενολεκάνης σε συνολική επιφάνεια 667 στρ., με τελικό βάθος στα -15,00 μέτρων (ΜΣΘ), και αντίστοιχη προσαρμογή του μήκους και του τελικού βάθους του διαύλου ναυσιπλοΐας.
Το δεύτερο τμήμα αφορά στην οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης με την υπό κατασκευή νέα Περιφερειακή Οδό, στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται η κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού. Πρόκειται για την απαιτούμενη οδική υποδομή που θα εκτρέψει την εμπορική κίνηση του λιμένα απευθείας στην Εγνατία Οδό, απελευθερώνοντας τον αστικό ιστό και αυξάνοντας το επίπεδο ασφάλειας. Ο προϋπολογισμός αυτού του τμήματος ανέρχεται σε 4,19 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι και στους προϋπολογισμούς των δύο συμβάσεων έχει προβλεφθεί από το PPF αναθεώρηση τιμών, η οποία στην περίπτωση του τμήματος Α΄ ανέρχεται σε 3% επί των τιμών, ενώ για το τμήμα Β’ σε 2%, καθώς και πριμ (ρήτρα πρόσθετης καταβολής) ύψους 1% επί της αξίας της σύμβασης.
Αναβάθμιση του ρόλου του Λαυρίου
Το λιμάνι του Λαυρίου έχει καθοριστεί ως ένα από τα λιμάνια εθνικής σημασίας, λειτουργώντας συμπληρωματικά ως προς το λιμάνι του Πειραιά και το ευρύτερο σύστημα λιμένων της Αττικής. Σήμερα, εξυπηρετεί πολλαπλές δραστηριότητες, που αφορούν στην ακτοπλοϊα, στους τομείς σκαφών αναψυχής, κρουαζιερόπλοιων, στην αλιεία, στον εμπορικό τομέα, καθώς και στην αξιοποίηση χερσαίων εκτάσεων.
Ο ρόλος του στον μεταφορικό χάρτη της Αττικής αναμένεται να αναβαθμιστεί με τη σύνδεση του με το δίκτυο του Προαστιακού, που δρομολογείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Στον διαγωνισμό αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει τις εταιρείες «Octane Management Consultants Α.Ε.» ως χρηματοοικονομικό σύμβουλο, την εταιρεία «Φορτσάκης – Δρακόπουλος – Μυλωνογιάννης & Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρεία» ως νομικό σύμβουλο, και την «Marnet Engineering Consulting Α.Ε.» ως τεχνικό σύμβουλο.
Σε όλο αυτό το κατεβατό για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν αναφέρεται πουθενά η Σαμοθράκη και τα 2 λιμάνια της, τα οποία τυπικά τουλάχιστον ανήκουν στον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης...
Για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται πόσο δίκιο είχαμε πριν κάποια χρόνια κάποιοι άνθρωποι που διεκδικούσαμε την μη παραχώρηση των λιμανιών στον ΟΛΑ, αλλά την παραμονή του Λιμενικού Ταμείου Σαμοθρακης ή την μετατροπή του σε Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Αλλά τότε υπήρχε κάποιοε (ο Θεός να τον αναπαύσει) που διαφωνούσε και ήταν υπέρ της παραχώρησης, άσχετα αν στις δημοτικές εκλογές του '19 είχε σημαία του την δημιουργία Λιμενικού Ταμείου... Υστερινή μου γνώση να σε είχα πρώτα......
Δεν ξέρω κατά πόσο είναι εφικτή τώρα η δημιουργία Λιμενικού Ταμείου ή Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σαμοθρακης με την κατάργηση των ΝΠΔΔ από 1/1/24. Αλλά αν γίνεται πιστεύω μόνο θετικό θα είναι για την Σαμοθράκη και την αξιοποίηση των λιμανιών της.
Αυτό είναι και ένα δείγμα του γιατί είμαι οριζόντια, κάθετα και διαγώνια κατά μίας πιθανής συγχώνευσης του Δήμου Σαμοθράκης στον Δήμο Αλεξανδρούπολης...