29 Ιουνίου, 2024

Δεκαετία '90- 2024 Ακτοπλοϊκή σύνδεση Σαμοθράκης μέρα με την νύχτα...

Γράφω αυτό το άρθρο παίρνοντας αφορμή από μία ανάρτηση πολίτη στο Σαμοθρακης Ενημέρωση (facebook), στην οποία η κυρία παρέθεσε έναν πίνακα δρομολογίων του καλοκαιριού του μακρινού 2002 με 2 Ε/Γ-Ο/Γ (ΑΡΣΙΝΟΗ & ΣΑΟΣ ΙΙ) και του Υ/Γ ΚΑΒΕΙΡΟΣ, καθώς και με 4 γραμμές (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα 3 φορές την εβδομάδα, Λήμνος 2 φορές την εβδομάδα και Λαύριο 1 φόρα την εβδομάδα). Εκτός από τον παρακάτω πίνακα, η κυρία γράφει "22 χρόνια πριν. Δεν υπάρχει σύγκριση με σήμερα. Η πρόσβαση στα νησιά είναι το Α και το Ω."

Πάμε λοιπόν να δούμε κάποια πράγματα:
  1. Το 2002 δεν είμασταν στο καλύτερο σημείο ακτοπλοϊκών συνδέσεων, γιατί
    • Είχαν ξεκινήσει οι επιδοτήσεις και οι εταιρείες είχαν αρχίσει να είναι φειδωλές στο να εκτελούν δρομολόγια χωρίς επιδότηση
    • Είχε ξεκινήσει η "20ετής ακτοπλοϊκή σκλαβιά" της Σαμοθράκης (2000-2019) από ένα σκληρό "καθεστώς"...
  2. Νωρίτερα, σχεδόν ολόκληρη δεκαετία του ΄90, είχαμε 2 Ε/Γ-Ο/Γ (ΑΡΣΙΝΟΗ & ΣΑΟΣ) και 2 Υ/Γ [ΚΑΒΕΙΡΟΣ και ΝΙΚΗ, αργότερα ΘΡΑΚΗ (αν θυμάμαι σωστά)] με 5 και μία χρονιά 6 δρομολόγια από και προς Καβάλα την εβδομάδα το καλοκαίρι, που πολλές φορές άφηναν αυτοκίνητα εκτός. ναι καλά διαβάζετε και ήταν καθαρά δρομολόγια Καβάλα - Σαμοθράκη. Καθ΄ όλη την διάρκεια του έτους 2 δρομολόγια την εβδομάδα... Γιατί μετά στα επιδοτούμενα Καβάλα - Σαμοθράκη - Λήμνο - Λαύριο (με άβολες ώρες), παίζονταν και παιχνίδια από το "καθεστώς" (...) βάζανε φορτηγά κυρίως για Λήμνο και αν περίσευε χώρος βάζανε για Σαμοθράκη...
Σίγουρα και αυτά τα δρομολόγια του 2002 εν συγκρίσει με τα σημερινά είναι η μέρα με την νύχτα...
Κατά την "απελευθέρωση" του ΄19, με τον ερχομό του σημερινού πλοίου και της σημερινής εταιρείας που εκτελούν τα δρομολόγια υπάρχει σαφέστατη αναβάθμιση, όσον αφορά την ταχύτητα των δρομολογίων, την εξυπηρέτηση και την ευγένεια του κατώτερου υπαλλήλου μέχρι τους αξιωματικούς, αλλά και της διοίκησης της εταιρείας, της συνέπειας και αν θέλετε και των τιμών, ναι των τιμών, για θυμηθείτε μέχρι το 2019 πόσο κόστιζε το δρομολόγιο των 3 ωρών περίπου, αν δεν κάνω λάθος ήταν 0,50-1€ φθηνότερο, τα δε αυτοκίνητα αρκετά ακριβότερα σε σχέση με σήμερα...
Όμως από το 2019 έως σήμερα το 2024 έχουμε μία στασιμότητα τόσο σε επίπεδο γραμμών, όσο και σε επίπεδο αριθμού δρομολογίων και μείναμε και με ένα σκάφος, χωρίς δεύτερο ει δυνατόν ταχύπλοο...
Με ένα δρομολόγιο 3 φορές την εβδομάδα για Λήμνο, το οποίο στην Σαμοθράκη ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΧΕΔΟΝ ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΙ ΠΑΙΡΝΕΙ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ... Κανείς δεν έχει κάνει τίποτα ώστε αυτό το δρομολόγιο με 2 την εβδομάδα και 2 προς/από Καβάλα να γίνει πιο αποδοτικό, εάν υπάρξει συνεννόηση μεταξύ των εταιρειών ώστε να υπάρχει ανταπόκριση με τα δρομολόγια του Λαυρίου... Το δε Κράτος αύξησε κατά πολύ την επιδότηση και όλα καλά....... Αυτό το κάνει σε ετήσια βάση και δεν δίνει στην εκάστοτε εταιρεία μία άνεση κινήσεων για μία τριετία ή και πενταετία, ώστε πχ να φέρει ένα ταχύπλοο...΄
Όλα αυτά βέβαια είναι αποκυήματα του "καθεστώτος", το οποίο θέλησε να κάνει μία επιχείρηση "καθαρά χέρια" καταγγέλοντας το κράτος, με αποτέλεσμα στην εποχή των επιδοτήσεων να χάσει και το ίδιο πολλές τέτοιες, αλλά πρώτα και κύρια να χάσει η Σαμοθράκη κεκτημένα ετών, όπως την γραμμή της Καβάλας και εκείνη του Λαυρίου... Έτσι το "καθεστώς" και έπειτα η δεκαετής σύμβαση για την γραμμή Αλεξανδρούπολη - Σαμοθρακη καταδίκασε σε πολύχρονη "ακτοπλοϊκή σκλαβιά" και απομόνωση την Σαμοθράκη. Φυσικά η Αλεξανδρούπολη τρίβει τα χέρια της που η Σαμοθράκη έμεινε μόνο με αυτήν σε σύνδεση και κάνει τα αδύνατα δυνατά έτσι να μείνει... ΚΡΙΜΑ...