12 Δεκεμβρίου, 2024

Εκτός νόμου όροι σε διαγωνισμό του ΥΝΑΝΠ του Χρ. Στυλιανιδη… Στον «αερα» όλες οι άγονες // ΥΝΑΝΠ: Αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με μειοδοτικό διαγωνισμό περιόδου 2024–΄25 // Μήπως όλοι οι νησιωτικό Δήμοι και φορείς να συνταχθούν με το σωστό και δίκαιο αίτημα του Συλλόγου Εμπορικών και Τουριστικών Επιχειρήσεων Φολεγάνδρου...;;;

Στον «αέρα» οι άγονες γραμμές της ακτοπλοΐας, εξαιτίας ενός «μη νόμιμου» όρου της διακήρυξης του διαγωνισμού του υπουργείου Ναυτιλίας τον περασμένο Οκτώβριο.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της ακτοπλοΐας στη «Ν», στον διαγωνισμό που αναρτήθηκε πριν από δύο μήνες, υπήρχε πρόβλεψη για νεότερα σε ηλικία πλοία, στην κατηγορία 3, δηλαδή στα πλοία άνω των 20 ετών.
Η πρόβλεψη αυτή, ήταν αντίθετη με βάση περσινή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το ίδιο θέμα η οποία ανέφερε ότι ο διαγωνισμός είναι μειοδοτικός, για λόγους δημοσίου συμφέροντος,  άρα δεν μπορεί να υπάρχει ηλιακό προβάδισμα στην κατηγορία 3.
Με βάση την απόφαση του ΣτΕ, εταιρείες  της ακτοπλοίας, όπως ενημερώθηκε η «Ν» προσέφυγαν στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά του «φάουλ» στους όρους της  προκήρυξης του διαγωνισμού από τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Χρήστο Στυλιανίδη.
Δικαιώθηκαν, με αποτέλεσμα να «παγώσει» ο διαγωνισμός, αφού έκανε λόγο για «μη νόμιμη» πρόβλεψη, σύμφωνα με την περσινή απόφαση του ΣτΕ. Η εξέλιξη πηγαίνει πίσω την διαδικασία κάλυψης των άγονων γραμμών για την περίοδο 2024/2025.
Σύμφωνα με τα όσα ορίζουν οι διαδικασίες των συμβάσεων άγονων γραμμών, οι παρατάσεις που μπορεί να δώσει το υπουργείο είναι διάρκειας τριών μηνών.
Καθυστερήσεις
Ωστόσο το υπουργείο με επιστολή του προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, σύμφωνα με όσα έχει πληροφορηθεί η «Ν», ζητά από τις εταιρείες να καταθέσουν προσφορές στις 27 Ιανουαρίου 2024. Με καθυστέρηση δηλαδή πάνω από δύο μήνες.  Στην ίδια επιστολή το υπουργείο, αναφέρει ότι διατηρεί το δικαίωμα να προσφύγει κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ. Σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία του διαγωνισμού θα καθυστερήσει περαιτέρω.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους στους οποίους απευθύνθηκε η «Ν» η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού του υπουργείου Ναυτιλίας, από το «μη νόμιμο» λάθος στην σύνταξή του, είναι πλέον δεδομένη. Αλλά ακόμα και αν προχωρήσει στις 27 Ιανουαρίου, υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να προσφύγουν στο ΣτΕ κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ ακτοπλοϊκές εταιρείες που κρίνουν ότι έχουν νόμιμο δικαίωμα. Και σε αυτή την περίπτωση οι νέες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας θα καθυστερήσουν για πολλούς μήνες.
Καθυστερήσεις, αναμένεται να έχουμε,  ακόμα και σε περίπτωση που ανοίξουν κανονικά οι προσφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αφού είναι σύνηθες να υπάρχουν ενστάσεις σε κάποιες από τις γραμμές.
Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ
Η ΕΑΔΗΣΥ εξέτασε ακόμα δύο όρους του διαγωνισμού, για τους οποίους έγιναν προσφυγές και για τους οποίους αποφάσισε:
  • Για τον όρο της διακήρυξης που άλλαζε χωρίς αιτιολογία την ηλικιακή κατάταξη κατηγοριών 1,2 και 3 με νέα κριτήρια έκρινε ότι αυτή η αλλαγή στα ηλικιακά όρια έγινε άνευ αιτιολογίας και τεκμηρίωσης και με τρόπο που δε συμβαδίζει με την αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού.
  • Για τον όρο που περιόριζε τη συμμετοχή για συγκεκριμένες άγονες γραμμές μόνο για πλοία κατηγορίας 3 έκρινε ότι με αυτό τον όρο στερεί το υπουργείο Ναυτιλίας από τους ενδιαφερόμενους την δυνατότητα συμμετοχής υπό συνθήκες ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης.

ΥΝΑΝΠ: Αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με μειοδοτικό διαγωνισμό περιόδου 2024 – 2025
Για σκοπούς αποκατάστασης της αλήθειας, λόγω κάποιων δημοσιευμάτων που αφορούν στη διαγωνιστική διαδικασία για τις άγονες γραμμές, θα θέλαμε να διασαφηνίσουμε ότι:
1.⁠ ⁠Με απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκηρύχθηκε, όπως κάθε χρόνο, αρχικός ανοικτός διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση εβδομήντα τεσσάρων (74) δρομολογιακών γραμμών, με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για την δρομολογιακή περίοδο 2024 – 2025.
2.⁠ ⁠Τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, πριν την έκδοση της προκήρυξης. Προηγήθηκαν δύο συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), στις οποίες συζητήθηκε το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της νέας προκήρυξης. Η προαναφερόμενη προκήρυξη έλαβε, ομόφωνα, θετική γνωμοδότηση του Σ.Α.Σ.. Επισημαίνεται ότι, μεταξύ των μελών του Σ.Α.Σ. που ψήφισαν θετικά προς τους όρους της προκήρυξης, ήταν και ο ΣΕΤΑΚ, ιδρυτικά μέλη του οποίου αποτελούν οι εταιρείες που προσέφυγαν στην ΕΑΔΗΣΥ κατά της προκήρυξης.
3.⁠ ⁠Επί της προσφυγής δύο εταιρειών, η ΕΑΔΗΣΥ έκανε, αρχικά, δεκτό το αίτημα των προσφευγουσών για την αναστολή της εξέλιξης της διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της προσφυγής. Εν συνεχεία, εξέδωσε απόφαση με την οποία δέχθηκε την προσφυγή και ακύρωσε την προσβαλλόμενη απόφαση προκήρυξης.
Μετά από γνωμοδότηση των νομικών συμβούλων του Υπουργείου υπογραμμίζεται ότι, η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ που ακυρώνει τους όρους του διαγωνισμού, πάσχει νομικά. Για αυτόν το λόγο, το Υ.ΝΑ.Ν.Π. άσκησε την 11-12-2024, ενώπιον του ΣτΕ, αίτηση αναστολής εκτέλεσης και ακύρωσης της επίμαχης απόφασης δυνάμει του άρθρου 372, του ν. 4413/12 (Α΄147).
Συγκεκριμένα, η ΕΑΔΗΣΥ δεν έχει λάβει υπόψη:
(α) προγενέστερη απόφαση του Σ.τ.Ε. (υπ’ αριθμ. 515/2024), σύμφωνα με το σκεπτικό της οποίας, η αναθέτουσα αρχή έχει την ευρεία διακριτική ευχέρεια να θεσπίζει τους όρους και προϋποθέσεις μίας προκήρυξης και
(β) ότι η έκδοση κάθε προκήρυξης δεσμεύεται ρητά από την αντίστοιχη προηγούμενη έγκριση των απαιτούμενων πιστώσεων.
Οφείλουμε να απαντήσουμε ότι, ακόμα και στην υποθετική περίπτωση προκήρυξης του συνόλου των γραμμών σε όλες τις κατηγορίες, όπως ορίζεται στην απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, θα απαιτούνταν:
  • ⁠Πιστώσεις αυξημένες κατά 29,3 εκ. ευρώ, οι οποίες δεν υφίστανται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου.
  • ⁠Εναλλακτικά, θα απαιτούνταν να αφαιρεθούν δρομολογιακές γραμμές, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των μικρών και απομακρυσμένων νησιών της Επικράτειας.
Ο σκοπός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν είναι άλλος από την πληρέστερη, ασφαλέστερη και ποιοτικότερη δυνατή εξυπηρέτηση της νησιωτικής χώρας. Πάνω απ΄ όλα να μην μείνει κανένα νησί, ακόμα και τους χειμερινούς μήνες, αποκλεισμένο.

Σύλλογος Εμπορικών και Τουριστικών Επιχειρήσεων Φολεγάνδρου: Καθυστέρηση του διαγωνισμου για τις άγονες γραμμές της δρομολογιακής περιόδου 2024-2025
Επείγουσα Επιστολή προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, απέστειλε ο Σύλλογος Εμπορικών και Τουριστικών Επιχειρήσεων Φολεγάνδρου, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στον διαγωνισμό των άγονων δρομολογιακών γραμμών, και το νησί των Κυκλάδων να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στις συγκοινωνίες του.
Κύριοι, δυστυχώς για ακόμη μια χρονιά βλέπουμε να επαναλαμβάνετε το ίδιο σκηνικό στον διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές. Ένας διαγωνισμός που προκηρύχθηκε με μεγάλη καθυστέρηση και ήδη έχει πάρει δύο αναβολές, όπως ακριβώς έγινε και πέρυσι, παρόλο που είχαμε τις διαβεβαιώσεις ότι φέτος διαγωνισμός θα προκηρυχθεί νωρίς για να μην έχουμε τα ίδια προβλήματα. Αλλά βλέπουμε ότι στο υπουργείο ναυτιλίας κανείς δεν ασχολείται σοβαρά με αυτό το θέμα.
Εμείς με την 19/28-08-2024 επιστολή μας σας είχα προειδοποιήσει και είχαμε ζητήσει να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για μην έχουμε και φέτος το ίδιο πρόβλημα με την καθυστέρηση στην έγκριση και ανάρτηση των δρομολογίων της καλοκαιρινής περιόδου, όμως μετά και την δεύτερη αναβολή του διαγωνισμού είναι μαθηματικά βέβαιο ότι και του χρόνου τα δρομολόγια θα αναρτηθούν όταν θα έχουν ήδη χαθεί πολλές κρατήσεις από το εξωτερικό καθώς αυτές γίνονται τους αμέσως επόμενους μήνες.
Αφού βλέπουμε ότι οι εκκλήσεις μας για την επισπεύσει των διαδικασιών του διαγωνισμού πέφτουν στο κενό, προτείνουμε και ζητάμε τα παρακάτω για την άμεση λύση του προβλήματος.
  1. Την άμεση ακύρωση του διαγωνισμού για την δρομολογιακή περίοδο 2024-2025 καθώς μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού θα έχει παρέλθει η ημερομηνία για την οποία πραγματοποιείται. Υπενθυμίζουμε ότι η σύμβαση για την δρομολογιακή περίοδο 2023-2024 υπογράφτηκε στις 30-10-2024 μια μόλις ημέρα πριν την λήξη αυτής.
  2. Την απευθείας ανάθεση όλων των γραμμών μέχρι και 31-10-2025 στις εταιρίες που εκτελούν τώρα τα δρομολόγια με ταυτόχρονη έγκριση των δρομολογίων ώστε να μπορέσουν να ανεβούν το γρηγορότερο δυνατό στο σύστημα κρατήσεων.
  3. Την προκήρυξη του διαγωνισμού για την δρομολογιακή περίοδο 2025-2026 μέχρι τον Φεβρουάριο ώστε να έχει ολοκληρωθεί έως την 1-11-2025 και να ομαλοποιηθεί η διαδικασία των διαγωνισμών καθώς αυτή την στιγμή είμαστε ένα ολόκληρο χρόνο πίσω.
Απαιτούμε από το υπουργείο ναυτιλίας να ασχοληθεί επιτέλους σοβαρά με το θέμα και να μην δημιουργεί αθέμητο ανταγωνισμό μεταξύ των νησιών λόγο της καθυστέρησης των διαγωνισμών και την έγκριση των δρομολογίων.
Επίσης περιμένουμε μια φορά το υπουργείο να απαντήσει στην επιστολή μας και να μην αδιαφορήσει όπως όλες τις προηγούμενες φορές.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΓΑΒΑΛΑΣ  ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Ι. Β.: Νομίζω είναι μία πολύ λογική και τεκμηριωμένη πρόταση και θεωρώ πως θα έπρεπε όλοι ή έστω πολλοί Δήμοι και κυρίως επαγγελματικοί φορείς να συνταχθούν, να υποστηρίξουν και να διεκδικήσουν το συγκεκριμένο αίτημα και ειδικά εμείς...