14 Νοεμβρίου, 2019

H Σαμοθράκη στην Philoxenia 2019

Γράφει η Δρ Αγγελική Δεληγιάννη-Γεωργάκα
Η  35η   Διεθνής Έκθεση Τουρισμού  «Philoxenia»,  πραγματοποιήθηκε το διάστημα 8-10 Νοεμβρίου 2019, στο Διεθνές Εκθεσιακό & Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Η φετινή έκθεση αναδείχθηκε ως η  καλύτερη τουριστική διοργάνωση των τελευταίων ετών με 300 εκθέτες απ όλο τον κόσμο, 18 συμμετέχουσες χώρες, περισσότερους από 20.000 επισκέπτες  και περίπου 4.000 επαγγελματικές συναντήσεις που καταλήγουν σε σημαντικές συμφωνίες.
Σ αυτή την διεθνή αγορά τουριστικών προϊόντων η Σαμοθράκη προβάλλεται επιεικώς ελάχιστα. Πρόκειται για θλιβερή διαπίστωση  εδώ και χρόνια.

Η παρουσία του νησιού της Σαμοθράκης ωχριά μπροστά στα οργανωμένα περίπτερα/stands άλλων νησιών, με τοπικά προϊόντα, χορευτικά, μουσικά συγκροτήματα και αξιοζήλευτους τουριστικούς οδηγούς με χορηγούς τις τοπικές επιχειρήσεις.
Η μια και μόνη  2σέλιδη φωτογραφία του Κάστρου της Χώρας με την λεζάντα «ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ- Μυστηριακή εμπειρία διακοπών» που περιλαμβάνεται στο φυλλάδιο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης για το 2019,  δεν αντιπροσωπεύει  τον   πλούτο του τουριστικού προϊόντος του νησιού!!
Η Σαμοθράκη εδώ και χρόνια δεν έχει την εκπροσώπηση που της αξίζει ώστε να παίξει δυνατά στη διεθνή σκακιέρα των τουριστικών πρακτόρων.
Βεβαίως και λαμβάνω υπόψη το πρόβλημα με την συγκοινωνία. Η εμπειρία όμως δείχνει ότι αυξημένη ζήτηση συγκεκριμένου τουριστικού προϊόντος οδηγεί πιεστικά σε βελτίωση συγκοινωνίας. Ή και το αντίθετο.  Στην συγκεκριμένη περίπτωση, η αξιοπιστία και συνέπεια της συγκοινωνίας μπορεί να συμβάλλει στην σταδιακή βελτίωση της θέσης του νησιού στην τουριστική αγορά.
Εδώ και χρόνια ως Σύλλογος Σαμοθρακιτών Θεσσαλονίκης αλλά και ιδιωτικά, έχω προβεί σε διαβήματα προς τις  εκάστοτε  δημοτικές αρχές της Σαμοθράκης για το θέμα. Κατανοώ τις απαντήσεις των δημοτικών αρχόντων περί αρμοδιοτήτων Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης. Ωστόσο, έχω εκφράσει πολλές φορές, και μάλιστα δημόσια,  την άποψη ότι οι επαγγελματίες του νησιού, με την στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,  έχουν το δικαίωμα αλλά κυρίως την δύναμη να παρέμβουν στις αποφάσεις της Περιφέρειας. Οι επισκέψεις μου στην Philoxenia, κάθε χρόνο, με πείθουν ότι αυτό είναι εφικτό και έχει δοκιμαστεί στην πράξη.
Το νησί των Λειψών για παράδειγμα, με έκταση 15.800 kmκαι το ομώνυμο πολύνησο που αποτελείται από 30 βραχονησίδες, απολαμβάνει μια αξιοζήλευτη δυναμική παρουσία στην Philoxenia 2019, με πρωτοβουλία των τοπικών επιχειρήσεων σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Σε συνεργασία με την ίδια Περιφέρεια Νοτίου Αιγίου, με πρωτοβουλία των τοπικών κοινωνιών και  Δήμων συμμετέχουν και  άλλα νησιά του Νοτίου Αιγαίου με αποκλειστικά περίπτερα/stands  όπου α) προβάλλονται  ντοκυμαντέρ για τα αξιοθέατα και την ιστορία του τόπου, β) προσφέρονται στους επισκέπτες  τοπικά  εδέσματα με στόχο την γευσιγνωσία, γ) οργανώνονται εκδηλώσεις με   χορευτικά και συγκροτήματα ντόπιας μουσικής παράδοσης, δ) παρουσιάζονται δραστηριότητες τοπικών συλλόγων, ε) προβάλλονται ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου, και όλα αυτά σχεδόν κάθε χρόνο.
Και κάθε χρόνο ως επισκέπτες της Philoxenia στη Θεσσαλονίκη,  καταλήγουμε, με μια ομάδα  ειδικών στον τομέα των επιχειρήσεων και του τουρισμού, τα μέλη της οποίας τυχαίνει να  είναι και φίλοι της Σαμοθράκης, να αναρωτιόμαστε:
Γιατί αυτό δεν είναι δυνατόν εδώ και χρόνια για την Σαμοθράκη;
Τι είναι αυτό που καθιστά αδύνατη την πετυχημένη εκπροσώπηση της Σαμοθράκης σ αυτόν τον σημαντικό διεθνή εκθεσιακό και συνεδριακό κόμβο συνάντησης φορέων και ιδιωτών του τουρισμού;
Τι είναι αυτό που εμποδίζει την τοπική κοινωνία, τους επαγγελματίες και επιχειρηματίες του νησιού, τους συλλόγους,  να λειτουργήσουν ως ομάδα πίεσης  προς την αρμόδια υπηρεσία  λήψης αποφάσεων σχετικά με την  έκταση και τον τρόπο παρουσίασης του νησιού;
Τι είναι αυτό που δεν επιτρέπει στο νησί να διεκδικήσει  σημαντικό μερίδιο στην υπολογίσιμη διεθνή τουριστική αγορά υψηλού εισοδήματος όταν μάλιστα, εκτός των άλλων, μπορεί να αναδειχθεί και ως προορισμός λουτροθεραπείας και εναλλακτικού τουρισμού;
Η δική μου πρόταση στις κατ ιδίαν συζητήσεις τόσο  με επιχειρηματίες του νησιού όσο και με τους εκάστοτε συμπατριώτες μου δημοτικούς άρχοντες ήταν και είναι ξεκάθαρη και συνοψίζεται στις παρακάτω λέξεις: Συνεργασία, Αυτο-οργάνωση, Αυτό-χρηματοδότηση και τέλος  Πίεση προς την αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας.
Επειδή κατανοώ ότι η  αυτο-χρηματοδότηση ίσως δημιουργεί κάποιο προβληματισμό, το κόστος μιας τέτοιας εκπροσώπησης στην Philoxenia- Thessaloniki, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας, εκτιμάται ότι δεν υπερβαίνει τις 4.000-5.000 ευρώ. Ποσό του οποίου η εξεύρεση δεν μπορεί να είναι πρόβλημα αν υπάρχει κοινωνική συνοχή, ομόνοια, συνεργασία και πίστη στην επιτυχία κοινών στόχων. Στο πλαίσιο της πολύχρονης εμπειρίας μου ως εθελόντριας συνεργάτιδας Τοπικής Αυτοδιοίκησης εκτιμώ ότι όλα τα παραπάνω μπορούν να επιτευχθούν εκεί όπου υπάρχει η βούληση της Δημοτικής Αρχής αλλά και η προθυμία της να συνδράμει στην παρακίνηση της τοπικής κοινωνίας για την ανάληψη πρωτοβουλιών.
Ευελπιστώ ότι σύντομα θα υπάρξει η απαιτούμενη κινητικότητα τόσο από πλευράς ιδιωτών επαγγελματιών, τοπικών επιχειρήσεων και συλλόγων, όσο και από πλευράς της Δημοτικής Αρχής ώστε να υπάρξει ο απαιτούμενος χρόνος για την έγκαιρη  αλλά κυρίως διευρυμένη και επιτυχημένη  εκπροσώπηση της Σαμοθράκης στην 36η Philoxenia του 2020. Η προετοιμασία των τουριστικών προορισμών σ αυτή την έκθεση, για τους σοβαρούς και υπολογίσιμους εκθέτες, ξεκινά αμέσως μετά την λήξη της ετήσιας Philoxenia. Δηλαδή τον χειμώνα του προηγούμενου έτους.
Χρειάζεται χρόνος  και η ώρα είναι τώρα. Κάνω έκκληση προς τη νέα Δημοτική Αρχή να αναλάβει συντονιστικό ρόλο με στόχο την οργάνωση των επαγγελματιών, των συλλόγων, και τοπικών επιχειρήσεων, την ενθάρρυνση και στήριξη πρωτοβουλιών, έτσι ώστε να μην πάει χαμένη μια ακόμα  χρονιά.
Αγγελική Δεληγιάννη
Επίτιμος Σχολική Σύμβουλος, π. Εκπαιδευτική Ακόλουθος Πρεσβείας Λονδίνου & Σύμβουλος-Καθηγήτρια ΕΑΠ & Βάσω Δεληγιάννη: Εκπαιδευτικός Β/θμιας.
Εmail: ade@gecon.gr & angelici@otenet.gr