Ο ναύλος που καταβάλει ο επιβάτης, είναι αυτός που προκύπτει από το άθροισμα του καθαρού ναύλου (έσοδο του εφοπλιστή) και τις κρατήσεις υπέρ τρίτων (έσοδο του κράτους και λοιπών φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα). Να σημειωθεί ότι αυτές οι κρατήσεις, ξεκίνησαν το 1969 επιβαρύνοντας το ναύλο με ποσοστό 5% επί του καθαρού ναύλου και έφτασαν το 2010 στο 40%.
Το Κράτος - σκόπιμα ή μη - επιτρέπει, να φαίνεται στο εισιτήριο μόνο το σύνολο του ναύλου, χωρίς να φαίνονται και οι κρατήσεις που τελικά το διαμορφώνουν.
Με το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, άρχισε και η συζήτηση για τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων μέσω της μείωσης των «υπέρ τρίτων κρατήσεων». Στις πάμπολλες «μνημονιακές υποχρεώσεις» του κράτους προστέθηκε και η κατάργηση των «υπέρ τρίτων κρατήσεων»στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Ας δούμε ποιες ήσαν και ποιες από αυτές έμειναν:
- Φ.Π.Α. 23%. Είναι ο γνωστός σε όλους, φόρος προστιθέμενης άξιας που επιβάλλεται στα αγαθά και τις υπηρεσίες από 1/1/1987 σύμφωνα με το Ν. 1642/1986 και το Ν. 2859/2000 «Κύρωση κώδικα ΦΠΑ». Για τη Σαμοθράκη όπως και για άλλα νησιά, προνομιακά, είναι 13% αλλά στα πλαίσια του τρίτου μνημονίου θα επανέλθει στο 23%.
- Κ.Α.Ε.Ο. 6,5%. Με το άρθρο 4 παρ. 6 (α) του Ν. 2575/1998 καθιερώθηκε η εισφορά υπέρ του ΝΑΤ μέσω του ΚΑΕΟ (Κεφαλαίου Ασφάλισης Επιβατών Οχημάτων) και ορίστηκε σε ποσοστό 6,5% επί του καθαρού ναύλου.
- Λ.Τ. 5%. Το «Λιμενικό Τέλος» 5% επί του καθαρού ναύλου είναι ανταποδοτικό της χρήσης του λιμένα και εισπράττεται υπέρ του φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης (Λιμενικού Ταμείου ή Οργανισμού Λιμένα) για την κατασκευή, συντήρηση και εκσυγχρονισμό των λιμενικών εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν την ακτοπλοΐα. Καθιερώθηκε το 1969 με το Ν.Δ. 158/1969 μόνο για τα εισιτήρια οχημάτων και στη συνέχεια με το Ν. 2399/1996 επεκτάθηκε και στα εισιτήρια επιβατών.
- ΕΠΙΝΑΥΛΟΣ 3%. Ο «επίναυλος» 3% επί του καθαρού ναύλου επιβατών και οχημάτων καθιερώθηκε με το άρθρο δέκατο παρ.1 εδαφ. ζ του Ν. 2932/2001 για την ενίσχυση του κρατικού προϋπολογισμού στην επιδότηση των άγονων δρομολογιακών γραμμών.
- ΑΧΘΟΦΟΡΙΚΑ - ΛΕΜΒΟΥΧΙΚΑ. Τα δικαιώματα αυτά, κατάλοιπο μιας άλλης εποχής, υπήρχαν σε λίγα λιμάνια.
Πράγματι, με το Ν. 3978/2011, από 1η Ιουνίου 2011, καταργήθηκε το 6,5% του ΚΑΕΟ καθώς και τα αχθοφορικά - λεμβουχικά δικαιώματα. Στη συνέχεια, με το Ν. 4336/2015, το νόμο που επικύρωσε το τρίτο μνημόνιο, από 14 Αυγούστου 2015, καταργήθηκε και ο επίναυλος 3% (βλέπε εδώ).
Πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες για ευνόητους λόγους διατυμπάνισαν την μείωση της τιμής των εισιτηρίων. Ήταν σημαντικό γεγονός, αφού μετά από πολλά χρόνια, οι «κρατήσεις υπέρ τρίτων» έπεσαν από το 40% στο 28% με θετικό επακόλουθο τη μείωση των τελικών τιμών των εισιτηρίων.
Όμως, για τη γραμμή Αλεξανδρούπολης - Σαμοθράκης, αυτή η μείωση δεν διαφημίστηκε και πως άλλωστε να διαφημιστεί αφού στην πράξη όχι μόνο δεν έγινε, αλλά αντιθέτως υπήρξε αύξηση και έπεται και άλλη...
Ειδικότερα:
- Το Μάιο του 2011, το εισιτήριο επιβάτη (απλή μετάβαση) ήταν 9,60 ευρώ στα επιδοτούμενα δρομολόγια και 15,10 ευρώ στα μη επιδοτούμενα.
- Τον Οκτώβριο του 2015, παρά (i) τη σταδιακή κατάργηση των υπέρ τρίτων κρατήσεων, (ii) το γεγονός ότι δεν δόθηκε καμία αύξηση στις τιμές των καθαρών ναύλων και (iii) το ΦΠΑ εξακολουθεί να είναι στο 13%, το εισιτήριο επιβάτη (απλή μετάβαση) είναι 9,90 ευρώ (αυξημένο κατά 30 λεπτά) στα επιδοτούμενα δρομολόγια και 15,80 ευρώ (αυξημένο κατά 70 λεπτά) στα μη επιδοτούμενα (βλέπε εδώ). Και επίκειται κι άλλη αύξηση καθώς στα πλαίσια της συμφωνίας με τους θεσμούς, από 1/10/2015 άρχισε σταδιακά να καταργείται στα νησιά, το καθεστώς του 13% και να γίνεται 23%. Αυτό σημαίνει ότι μελλοντικά (1/6/2016 ή 1/1/2017) όταν συμπεριληφθεί και η Σαμοθράκη, μέσω της αύξησης του ΦΠΑ θα αυξηθεί και πάλι, αναλογικά, η τιμή του εισιτηρίου.
Και δεν είναι το ποσό της αύξησης που είναι της τάξης κάτω του ενός ευρώ, αλλά δεν είναι δυνατόν πανελλαδικά τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να μειώνονται και εδώ στην ακριτική Σαμοθράκη να αυξάνονται.
Ποιος θα μας εξηγήσει γιατί;
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α)
Alexandroupoli Online
AΠΑΝΤΗΣΗ
Κύριε Παπανικολόπουλε,
Σε
απάντηση της αναρτηθείσας, στα ποικίλα blog & μέσα κοινωνικής δικτύωσης,
σημερινής επιστολής σας, αποτέλεσμα της εμφανούς προσπάθειάς σας να δυσφημίσετε
την εταιρεία μας αλλά και της ενδεχόμενης επιδίωξής σας για προσωπική προβολή,
παραθέτουμε τα κάτωθι:
Οι
εκάστοτε αυξομειώσεις των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ως απόρροια
εκδοθέντων νόμων σχετικά με την κατάργηση των πάσης φύσεως εισφορών υπέρ τρίτων
και τις αλλαγές στους συντελεστές Φ.Π.Α., είναι υποχρεωτικές για το σύνολο της
ακτοπλοϊας. Η πιστή και εμπρόθεσμη
εφαρμογή των διατάξεων των ως άνω νόμων, εκ μέρους των πλοιοκτητών, ελέγχονται
από το αρμόδιο Υπουργείο, ενώ σχετική ενημέρωση λαμβάνει και η αρμόδια
Λιμενική Αρχή. Οφείλατε λοιπόν να γνωρίζετε, λόγω της ιδιότητάς σας, πως ουδείς πλοιοκτήτης δεν δύναται να
αυθαιρετεί, παραμένοντας μη εναρμονιζόμενος με τις σχετικές επιταγές.
Είναι
απορίας άξιον το πως, μέσα στα πλαίσια της πλήρους και λεπτομερούς γνώσης που
διαθέτετε, σύμφωνα με την ενημέρωση που παρέχετε στους αναγνώστες εν μέσω της
δημοσιευθείσας επιστολής σας, είναι δυνατόν να «αγνοείτε» πως η αύξηση του συντελεστή Φ.Π.Α. επί των
εισιτηρίων έχει ήδη λάβει χώρα από την 16η Ιουλίου του τρέχοντος έτους
και ως εκ τούτου έχει ήδη διαμορφωθεί από το 13% στο 23%!!! Μάλιστα η
συγκεκριμένη αύξηση ΟΥΔΕΜΙΑ σχέση δεν
έχει με την επικείμενη - σταδιακή αύξηση στον συντελεστή Φ.Π.Α. επί αγαθών και
υπηρεσιών των νησιών.
Απαντήστε
μας λοιπόν με τη σειρά σας κ. Παπανικολόπουλε:
Για ποιο λόγο δεν
απευθυνθήκατε στην εταιρεία μας προς παροχή εξηγήσεων - διευκρινήσεων προτού
φέρετε στο φως της δημοσιότητας την καταρρέουσα καταγγελία - επιστολή σας;
Για ποιο λόγο δεν
συμβουλευθήκατε τις αρμόδιες Αρχές προς εξακρίβωση των ψευδών πληροφοριών που
διοχετεύσατε στο διαδίκτυο; Ας μη λησμονούμε πως είστε Υποναύαρχος Λ.Σ.
(ε.α.)!!!
Για ποιο λόγο δεν
έχετε αναφερθεί ποτέ στο κοινωνικό έργο που επιτελεί η εταιρεία μας;
Γνωρίζετε και άλλο ακριτικό
νησί της χώρας μας για το οποίο να επίκειται δρομολόγηση και δεύτερου πλοίου εν
μέσω της διανυόμενης οικονομικής κρίσης;
Για την SAOS FERRIES,
Φώτης Μανούσης
Ανταπάντηση Παπανικολόπουλου
Ανταπάντηση Παπανικολόπουλου
Επανέρχομαι στην πρόσφατη ανάρτηση - δημοσίευση άρθρου μου με τίτλο « ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ (ΜΕ ΤΑ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ) ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ» διευκρινίζοντας ότι :
Δεν υπήρξε καμία αιχμή κατά της εταιρείας ΣΑΟΣ ή κατά της Λιμενικής Αρχής.
Αντιθέτως παρέθεσα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία ενώ μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, άρχισε συζήτηση για τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων ακτοπλοΐας μέσω της κατάργησης των «υπέρ τρίτων κρατήσεων» και ορισμένες από αυτές (Κ.Α.Ε.Ο 6,5% και ΕΠΙΝΑΥΛΟΣ 3%) ήδη νομοθετήθηκαν και εφαρμόστηκαν (Ν.3978/2011 και Ν.4336/2015) ως προαπαιτούμενα των ‘’θεσμών’’, εντούτοις το εισιτήριο για Σαμοθράκη δεν μειώθηκε αλλά αυξήθηκε. Προσθέτω δε ότι δεν επετεύχθη μείωση του συνολικού ναύλου παρά και την έστω μικρή μείωση του καθαρού ναύλου από 7,888 σε 7,682 η οποία έγινε με την αριθ. 3323.1/3-4-2015 Απόφαση του αρμοδίου Υπουργείου (ΦΕΚ 730 Β/29-4-2015). Συνεπώς, αιχμή υπήρξε κατ’ αυτών που νομοθετούν χωρίς να επιτυγχάνουν το σκοπό.
Στόχος του άρθρου ήταν, η αφύπνιση των τοπικών Αρχόντων ενόψει της σύγκλισης(ορισμένοι τοπικοί Άρχοντες θεσμοθετημένα θα συμμετέχουν), εντός του Οκτωβρίου 2015, για πρώτη φορά του «Συμβουλίου Νησιωτικής Πολίτικης» το οποίο θεσμοθετήθηκε με το Ν.4150/2013 και στην αρμοδιότητα του οποίου, μεταξύ άλλων, είναι και η εισήγηση για την εφαρμογή της «Αρχής του Μεταφορικού Ισοδύναμου - Principle of transfer of an equivalent»που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε από το τέλος του 2009 με το άρθρο 174 της ‘’Συνθήκης της Λισαβόνας’’.
Με απλά λόγια η «Αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου» λέει ότι, ο κάτοικος ή ο επισκέπτης των νησιών δικαιούται, τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, να επικοινωνεί πρωτίστως με την ηπειρωτική χώρα, πληρώνοντας, αναλογικά με την απόσταση, το ίδιο αντίτιμο με τον κάτοικο ή τον επισκέπτη των χερσαίων περιοχών.
Αυτό είναι το ζητούμενο : Να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε προς όφελος της Θράκης και της Σαμοθράκης, αυτό που η ιδία η Ευρωπαϊκή Ένωση μας δίνει. Την επιδότηση του ακτοπλοϊκού εισιτήριου μέσα από κονδύλια της ΕΕ εφαρμόζοντας την «Αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου», όπως έχουν κάνει άλλες ευρωπαϊκές χώρες με νησιά (Πορτογαλία, Γαλλία κλπ) .
Αλεξανδρούπολη Οκτώβριος 2015
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)