Σύμφωνα με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, σήμερα ολοκληρώνεται η περίοδος που έχουν τη δυνατότητα οι ακτοπλόοι να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους για την αποκλειστική εκμετάλλευση άγονων γραμμών.
Δεν πρόκειται για επιδοτούμενες άγονες γραμμές, αλλά για γραμμές που οι εταιρείες που θα τις αναλάβουν, θα γνωρίζουν ότι θα έχουν τα δικαιώματα αποκλειστικής εκμετάλλευσης τους, για τρία χρόνια. Αρκεί να καλύπτουν τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στην πρόσκληση όσον αφορά την πυκνότητα των δρομολογίων, αλλά και τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων.
Συνολικά πρόκειται για 93 πορθμειακές και ακτοπλοϊκές γραμμές στο Αιγαίο και το Ιόνιο. Από αυτές, οι 15 αφορούν τα νησιά του νομού Λέσβου και στόχο έχουν είτε να καλύψουν τις ανάγκες της ενδονησιωτικής συγκοινωνίας, είτε τις ανάγκες σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Το Υπουργείο παρά τα όσα λέγονταν προ ενός έτους, προχώρησε στη διαδικασία που προβλέπεται από το νομικό πλαίσιο για τις άγονες γραμμές, που είχε θεσπιστεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Δηλαδή δεν προχώρησε σε αναμόρφωση ούτε του νομικού πλαισίου, ούτε του ακτοπλοϊκού χάρτη της χώρας.
Οι προτεινόμενες ακτοπλοϊκές γραμμές για αποκλειστική εκμετάλλευση, στη μεγάλη τους πλειοψηφία -αν όχι όλες- θα μείνουν ακάλυπτες. Διότι στην επόμενη φάση θα γίνει προκήρυξη άγονων γραμμών με επιδότηση. Αυτή η προκήρυξη θα μας δείξει και ποιες γραμμές το Υπουργείο θεωρεί απολύτως απαραίτητο να καλύψει με τα περιορισμένα κονδύλια για τις άγονες γραμμές που διαθέτει.
Τα δρομολόγια για αποκλειστική εκμετάλλευση που προτείνει το Υπουργείο, στην πραγματικότητα αποτελούν μια συγκέντρωση των αιτημάτων που έχουν κατατεθεί από τους ενδιαφερόμενους φορείς των νησιών.
Τα δρομολόγια για αποκλειστική εκμετάλλευση που προτείνει το Υπουργείο, στην πραγματικότητα αποτελούν μια συγκέντρωση των αιτημάτων που έχουν κατατεθεί από τους ενδιαφερόμενους φορείς των νησιών.
Αναλυτικά τα δρομολόγια είναι:
- Κύμη ή Βόλος - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή. Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Θεσσαλονίκη ή Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη και επιστροφή. Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου, με υποχρέωση επέκτασης του δρομολογίου προς το λιμένα Πειραιά ή Λαύριο.
- Κύμη ή Βόλος - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή. Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Θεσσαλονίκη ή Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη και επιστροφή. Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου, με υποχρέωση επέκτασης του δρομολογίου προς το λιμένα Πειραιά ή Λαύριο.
- Μυτιλήνη - Λήμνος - Άγιος Ευστράτιος και επιστροφή. Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου, με υποχρέωση επέκτασης του δρομολογίου προς το λιμένα Πειραιά ή Λαύριο.
- Κύμη - Σίγρι - Λήμνος και επιστροφή. Δύο δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή. Πέντε δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Καρλόβασι Σάμου και επιστροφή. Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από 12 Ιουνίου ως 10 Σεπτεμβρίου.
- Λαύριο - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή. Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Καρλόβασι Σάμου και επιστροφή. Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από 12 Ιουνίου ως 10 Σεπτεμβρίου.
- Λαύριο - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή. Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Σαμοθράκη - Λήμνος και επιστροφή. Δύο δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Βόλος - Σκύρος - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή. Δύο δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Πειραιάς ή Λαύριο - Ψαρά - Μεστά Χίου και επιστροφή. Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Βόλος - Σκύρος - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Σαμοθράκη - Αλεξανδρούπολη και επιστροφή. Δύο δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Πειραιάς ή Λαύριο - Ψαρά - Μεστά Χίου και επιστροφή. Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ Σάμου - Άγιος Κήρυκος και επιστροφή. Δύο δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Πειραιάς ή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή. Τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου με υποχρέωση προσέγγισης μια φορά την εβδομάδα στα Μεστά της Χίου.
- Πειραιάς ή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και επιστροφή. Τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου με υποχρέωση προσέγγισης μια φορά την εβδομάδα στα Μεστά της Χίου.
- Αλεξανδρούπολη ή Καβάλα - Σαμοθράκη - Λήμνος - Άγιος Ευστράτιος και επιστροφή. Ένα δρομολόγιο την εβδομάδα και τρία δρομολόγια την εβδομάδα κατά τη θερινή περίοδο (από 15/06 έως 15/09).
- Θεσσαλονίκη ή Καβάλα ή Αλεξανδρούπολη - Λήμνος - Άγιος Ευστράτιος - Μυτιλήνη και επιστροφή. Τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
- Πειραιάς ή Λαύριο - Μεστά Χίου - Ψαρά - Σίγρι. Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
Σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, το πλοίο θεωρείται ότι πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς τουλάχιστον 300 επιβατών το χειμώνα και 450 το καλοκαίρι.
- Πειραιάς ή Λαύριο - Μεστά Χίου - Ψαρά - Σίγρι. Τρία δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.
Σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, το πλοίο θεωρείται ότι πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς τουλάχιστον 300 επιβατών το χειμώνα και 450 το καλοκαίρι.
Παράλληλα θα πρέπει να έχει 50 κλίνες και επιφάνεια φόρτωσης παντός τύπου 600 τ.μ. και επιφάνεια φόρτωσης φορτηγών 400 τ.μ..