Μήνυμα του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2018-2019
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς εύχομαι καλή δύναμη σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, στις μαθήτριες και τους μαθητές. Το Υπουργείο κατέβαλε και θα συνεχίσει να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η φετινή χρονιά να πάει ακόμα καλύτερα από τις προηγούμενες. Είμαι βέβαιος ότι και σεις, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, θα κάνετε το ίδιο.
Φέτος θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο θέμα της βίας και του σχολικού εκφοβισμού, του γνωστού σε όλους μας bullying, που δυστυχώς επανήλθε πρόσφατα με ιδιαίτερα τραυματικό τρόπο στην επικαιρότητα. Καλώ τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες, αλλά και τους γονείς σε συστράτευση και εγρήγορση απέναντι σ’ αυτό το εξαιρετικά δύσκολο στην αντιμετώπισή του φαινόμενο, αφού το σχολείο είναι ένας από τους χώρους εκδήλωσής του.
Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού από την εκπαιδευτική κοινότητα δεν μπορεί παρά να κινείται στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης μιας παιδαγωγικής στρατηγικής για την πρόληψη και την εξάλειψη της επιθετικότητας και της βίας. Γνωρίζουμε πως καθοριστικός παράγοντας που οδηγεί στην έκφραση βίαιων, απαξιωτικών και ρατσιστικών συμπεριφορών είναι η έλλειψη αυτοεκτίμησης. Σε αυτό το πλαίσιο, οι σύλλογοι των εκπαιδευτικών είναι σημαντικό να εστιάσουν τις προσπάθειές τους στη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος αλληλοσεβασμού, επικοινωνίας, διαλόγου, υπευθυνότητας, μέσα από την ενημέρωση, την καθοδήγηση αλλά κυρίως την ενδυνάμωση των μαθητών και των μαθητριών τους: άνθρωποι που έχουν ανακαλύψει, αποδεχτεί και εκτιμήσει τον εαυτό τους, είναι πιο έτοιμοι να αποδεχτούν και να εκτιμήσουν τον διπλανό τους. Αξιοποιώντας και τις δυνατότητες που προσφέρει το «Πλαίσιο οργάνωσης Σχολικής Ζωής», που πρόσφατα θεσμοθετήθηκε από το Υπουργείο μας, ας προσπαθήσουν να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της συλλογικότητας και την καλλιέργεια του αισθήματος του ανήκειν στη σχολική κοινότητα για όλα τα παιδιά.
Οι γονείς και οι σύλλογοι γονέων, από την πλευρά τους, ας σταθούν δίπλα στους εκπαιδευτικούς, ας συνεργαστούν στενά με το σχολείο υποστηρίζοντας την προσπάθεια για πρόληψη, έγκαιρο εντοπισμό και άμεση παρέμβαση σε περίπτωση εκδήλωσης περιστατικών εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον.
Τις προσπάθειες αυτές πιστεύουμε ότι θα ενισχύσουν και θα διευκολύνουν οι νέες δομές συμβουλευτικής και υποστήριξης των σχολικών μονάδων, για την έγκαιρη στελέχωση των οποίων με εξειδικευμένο προσωπικό εργαζόμαστε συστηματικά.
Το πρόβλημα της σχολικής βίας που έχει πάρει ιδιαίτερα ανησυχητικές διαστάσεις και σε άλλες χώρες, δεν θα λυθεί ούτε με ευχολόγια, ούτε και με γραφειοκρατικές διαδικασίες. Είμαστε όλοι και όλες – και λόγω της επικράτησης νέων τεχνολογιών και νέων μορφών επικοινωνίας- εκτεθειμένοι σε βία πολλών μορφών. Χρειάζεται όλοι και όλες να ξαναδούμε την καθημερινότητα μας, το όριο των ανοχών μας, ακόμη και αυτό το αξιακό μας σύστημα. Κι αυτό γιατί συστατικό στοιχείο του εκφοβισμού είναι ένας ιδιόμορφος ρατσισμός. Είναι η μη ανοχή στη διαφορετικότητα.
Και τώρα θα ήθελα να απευθυνθώ ιδιαίτερα στους μαθητές και τις μαθήτριες:
Η αντιμετώπιση του εκφοβισμού δεν σημαίνει πως πρέπει να βγάλουμε από την καθημερινότητά μας τα αστεία ή τα πειράγματα, την «πλάκα». Αστείο όμως δεν είναι η μαγκιά. Δεν είναι η συμμορία. Δεν είναι η βία και η κοροϊδία. Αν μας διασκεδάζει να επιβάλουμε τη δύναμή μας πάνω σε άλλους, σημαίνει ότι απλά δεν εκτιμάμε αρκετά τον εαυτό μας. Είναι απαράδεκτο για μια δημοκρατική κοινωνία, να πιστεύουμε ότι «κανονικό» είναι μόνον αυτό που εμείς είμαστε ή εμείς πιστεύουμε, αδιαφορώντας για το «κανονικό» του άλλου. Γιατί η κοινωνία μας είναι ακριβώς το σύνολο των διαφορετικοτήτων: στην εμφάνιση, στη σωματική διάπλαση, στο χρώμα του δέρματος, στους σεξουαλικούς προσανατολισμούς, στις θρησκευτικές πεποιθήσεις, στις πολιτιστικές αξίες και σε πολλά άλλα.
Μπορεί αρκετοί από εσάς να θεωρείτε ότι όλα αυτά είναι ηθικολογίες των μεγάλων που δεν καταλαβαίνουν τα παιδιά, που δεν καταλαβαίνουν τους νέους. Ακόμη, όμως, και αν είναι έτσι, ας συμφωνήσουμε σε δύο πράγματα:
Το πρώτο είναι η καθεμιά και ο καθένας να σκεφτεί με τον εαυτό του τα παραπάνω. Και ας προσπαθήσει να βρει επιχειρήματα που τα αντικρούουν ή επιχειρήματα που τα ενισχύουν. Και να συζητήσετε μεταξύ σας τα επιχειρήματα αυτά.
Το δεύτερο, είναι να βρούμε τρόπους να συζητάμε σε κάθε σχολείο: οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι μαθήτριες και οι μαθητές. Να συζητάμε, όμως. Όχι απλά να εντοπίζουμε το πρόβλημα, και να πηγαίνουμε σπίτι. Να συζητάμε, και οι μεγάλοι να ακούνε τους νεότερους και οι νεότεροι τους μεγάλους. Να ακούνε. Να μία σημαντική πτυχή του σχολείου. Να μάθουμε να ακούμε όλοι όλους. Να ακούμε δεν σημαίνει αναγκαστικά να συμφωνήσουμε και να δεχτούμε ό,τι λέει ο άλλος. Να ακούμε σημαίνει να καταλάβουμε τι ακριβώς λέει ο άλλος, και, κυρίως, γιατί το λέει. Να προσπαθήσουμε, δηλαδή, να μπούμε στη θέση του άλλου ώστε να καταλάβουμε και εμείς αν όσα πιστεύουμε και κάνουμε, είναι σωστά. Κι αν στο τέλος της σχολικής χρονιάς, έχουμε κατακτήσει το να μπορούμε να συζητάμε και για τα δύσκολα, και τα δυσάρεστα, θα έχουμε κάνει ένα μεγάλο βήμα προς ένα σχολείο που μας περιλαμβάνει αντί να μας αποκλείει, ένα σχολείο με λιγότερη βία, τελικά μία κοινωνία με λιγότερη βία.
Και πάλι εύχομαι σε όλους και όλες μία δημιουργική σχολική χρονιά.
Σε ετοιμότητα θα βρίσκονται τα σχολεία της χώρας από αύριο Τρίτη, για να υποδεχθούν όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Για ακόμη μία χρονιά τα σχολεία μας θα ανοίξουν με τα βιβλία, τους δασκάλους και τους καθηγητές στη θέση τους, χωρίς σοβαρά λειτουργικά προβλήματα. Δεδομένα που μέχρι πριν από λίγα χρόνια, δυστυχώς, δεν ήταν καθόλου αυτονόητα.
Ο φετινός αριθμός ρεκόρ προσλήψεων 19.480 αναπληρωτών εκπαιδευτικών πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αποτελεί το εχέγγυο για την όσο το δυνατόν ομαλότερη και καλύτερη λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων της χώρας από την πρώτη στιγμή. Να αναφέρω ενδεικτικά ότι κατά την σχολική περίοδο 2014-2015, μόλις 2.995 είχαν τοποθετηθεί στη θέση τους πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι. Αυτό δείχνει ότι γίνεται καλή δουλεία και υπάρχει σωστός προγραμματισμός από το Υπουργείο Παιδείας.
Αντίστοιχα θετικά μηνύματα υπάρχουν και για τον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής στην εκπαίδευση, όπου ήδη έχουν ολοκληρωθεί 8.941 εκπαιδευτικών και εξειδικευμένου προσωπικού, τη στιγμή που παλαιότερες χρονιές αυτός ο αριθμός ήταν πολύ μικρότερος (6.308 προσλήψεις για όλη τη σχολική χρονιά 2014-2105).
Στην περιφέρεια του Έβρου έχουν ήδη τοποθετηθεί πάνω από 140 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί σε Α/βάθμια, Β/βάθμια εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή. Όποια νέα κενά ή ελλείψεις προκύψουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είναι βέβαιο πως θα καλυφθούν το συντομότερο.
Παράλληλα, τις επόμενες ημέρες θα δημοσιευτεί στο ΦΕΚ η τροποποιημένη Υπουργική Απόφαση που θα εντάσσει επιπλέον 200 σχολικές μονάδες στην κατηγορία των Δυσπρόσιτων περιοχών. Επιπλέον μόλις προχθές ο Πρωθυπουργός από τη ΔΕΘ ανακοίνωσε ότι πολύ σύντομα θα γίνουν 4.500 μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών και εξειδικευμένου προσωπικού στην Ειδική Αγωγή στα δημόσια σχολεία. Προφανώς στον τομέα των μόνιμων προσλήψεων πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη και είναι βέβαιο πως αυτή είναι και η πρόκληση που θα κληθεί να φέρει εις πέρας η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου το επόμενο διάστημα.
Η κανονικότητα στην εκπαίδευση κατακτιέται: χρονιά τη χρονιά, βήμα το βήμα, σκαλί το σκαλί. Και αυτή η χρονιά σηματοδοτεί μια νέα αρχή στα δεδομένα της Παιδείας. Χώρος για εφησυχασμό δεν υπάρχει.
Εύχομαι ολόψυχα καλή σχολική χρονιά σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες, σε όλους τους εκπαιδευτικούς αλλά και στους γονείς.
Ας εργαστούμε όλοι για ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, χωρίς αποκλεισμούς, που προάγει αρχές και αξίες, που παρέχει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση σε ένα περιβάλλον συνεργασίας και αλληλοβελτίωσης.
Καλή σχολική χρονιά!
Ρίζος Δημήτρης,
Βουλευτής Ν. Έβρου
Το tweet του βουλευτή Έβρου της ΝΔ κυρίου Αν. Δημοσχάκη για την νέα σχολική χρονιά
Επιστολή Μητροπολίτου προς μαθητές και μαθήτριες για τη νέα σχολική χρονιά 2018-19.
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΕΩΣ κ. ΑΝΘΙΜΟΥ
ΠΡΟΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
κατὰ τὸν Ἁγιασμὸ τῆς νέας σχολικῆς χρονιᾶς 2018-19
Ἀγαπητοὶ μαθητὲς καὶ μαθήτριες τῶν σχολείων μας,
Ἐπειδὴ δὲν ἦταν δυνατὸ νὰ βρίσκομαι σὲ ὅλους τοὺς ἁγιασμοὺς ποὺ τελέσθηκαν στὶς σχολικὲς μονάδες, ἀλλὰ καὶ στὸν «ἐπίσημο» ἁγιασμὸ ποὺ ἦρθα δὲν εἴχατε τὴν δυνατότητα νὰ ἀκούσετε «συμβουλές», ἀλλ’ οὔτε καὶ τὴν διάθεση, γι’ αὐτὸ σᾶς στέλνω κι ἐφέτος αὐτὴν τὴν ἐπιστολή, προκειμένου νὰ σᾶς πῶ, τί ἄλλο;
Καλὴ χρονιά, καλὴ ἐπιτυχία καὶ καλὴ πρόοδο!
Αὐτὰ περίπου, φαντάζομαι ὅτι σᾶς εὔχονται ὅλοι αὐτὲς τὶς ἡμέρες. Ὅμως, τὶ θὰ πεῖ «πρόοδος»; Στὰ ἑλληνικά, σημαίνει αὐτὸν ποὺ ἀφήνει τὸ σπίτι του καὶ προ-ετοιμάζεται νὰ βγεῖ στὸ δρόμο, αὐτὸν ποὺ βρίσκεται «πρὸς τὴν ὁδό». Μεταφορικά, σημαίνει αὐτὸν ποὺ ἀνοίγεται στὴ ζωή, στὴ βιοπάλη, στὶς εὐθύνες. Μπορεῖ νὰ ἔχετε ὅποια ξεγνοιασιὰ ἔχετε στὰ πατρικὰ σπίτια σας, ὅμως ἐκεῖ εἶστε «παιδιά». Δὲν εἶστε γιὰ ‘κεῖ. Σᾶς γέννησαν, μεγαλώνετε, σπουδάζετε, προκειμένου νὰ κατεβεῖτε στὸ στῖβο τῆς ζωῆς, γιὰ νὰ παλέψετε, νὰ δημιουργήσετε, νὰ ματώσετε, δηλαδὴ νὰ ζήσετε. Ἡ ζωή, λοιπόν, δὲν εἶναι μιὰ πλατεῖα ποὺ σᾶς περιμένει νὰ καθίσετε στὶς σκιὲς τῶν δέντρων της ἢ στὰ παγκάκια της, ἀλλὰ εἶναι ἕνας δρόμος ποὺ ἔχετε νὰ τὸν περπατήσετε. Καὶ θὰ τὸν περπατήσετε, ἄλλοι μὲ ἀθλητικὰ παπούτσια ἠ ὄρθοπεδικὰ καὶ ἄλλοι ξυπόλητοι• ἄλλοι μὲ πλήρη ἐξάρτυση καὶ ἐφόδια καὶ ἄλλοι μὲ ἐλαφρὺ ἐξοπλισμὸ ἢ μισόγυμνοι. Ὅπως καὶ νὰ εἴσαστε, ὅσα ἐφόδια καὶ νὰ ἔχετε, ἀξίζει νὰ ζήσετε ἐπειδὴ ἡ ζωὴ εἶναι καλὴ καὶ ὡραία. Ἀκόμα κι ἂν ὁ δρόμος σας δὲν εἶναι ἄσφαλτος, ἀλλὰ χωματόδρομος καὶ μὲ λακούβες!
Τώρα, λοιπόν, ποὺ βρίσκεστε ἀκόμα στὴν προθέρμανση, στὴν προετοιμασία, ὅλοι ἐμεῖς σᾶς εὐχόμαστε «καλὴ πρόοδο». Οἱ περισσότεροι ἀπὸ σᾶς τοὺς μαθητὲς καὶ τὶς μαθήτριες τῶν σχολείων μας, ὀνειρεύεστε τὴν πρόοδο καὶ τὴν ἐπιτυχία στὴ ζωή σας, σὰν ζωὴ πλούσια καὶ ἀστραφτερή, ποὺ θὰ σᾶς φέρει οἰκονομικὴ ὑπερ-επάρκεια σὲ ὑλικὰ ἀγαθὰ καὶ ἀναγνώριση. Εἶναι, ὅμως, αὐτὰ ἀρκετά; ἀξίζουν νὰ εἶναι στόχος στὴ ζωή σας;
Εἴδαμε στὶς ἡμέρες μας πολλοὺς νὰ χάνουν σὲ μιὰ στιγμὴ τεράστιες περιουσίες καὶ νὰ μένουν στὸ δρόμο. Σὲ μιὰ οἰκονομικὴ κρίση, εἴδαμε τὰ χαρτονομίσματα νὰ γίνονται κουρελόχαρτα καὶ τὰ ἐργασιακὰ κεκτημένα δεκαετιῶν νὰ τσαλακώνονται καὶ νὰ πετιοῦνται. Εἴδαμε καὶ πολλοὺς ἀπὸ τὴν ἑλληνικὴ καὶ ξένη showbiz καὶ τοὺς celebrities, νὰ πνίγονται στὴ θάλασσα τοῦ ἀνταγωνισμοῦ καὶ νὰ μαραίνονται πρὶν ἀνθίσουν.
Ἄρα, λοιπόν, τί νὰ σᾶς εὐχηθοῦμε, παιδιά μας; Τὶ ἐννοοῦν οἱ εὐχὲς ποὺ σᾶς δίνουμε; Ποιὸ δρόμο σᾶς προτείνουν νὰ πάρετε; Ποιὸ μονοπάτι σᾶς ἀνοίγουν;
Τὰ πολλὰ πτυχία, τὰ ἀτελείωτα μεταπτυχιακά, τὰ πολυχρόνια διδακτορικὰ καὶ οἱ ἀκραῖες ἐξειδικεύσεις, ἔδιωξαν τοὺς ἕλληνες τῆς προηγούμενης γεννιᾶς ἀπὸ τὴ δική σας στὸ Ἐξωτερικό. Ἔπρεπε νὰ φύγουν, δὲν τοὺς ἀδικῶ, ὅμως λυπᾶμαι, ἐπειδὴ ἐκεῖ θὰ χάσουν τὴν ὀμορφιὰ τῆς ἑλληνικῆς καθημερινῆς ζωῆς, θὰ κερδίσουν χρήματα, ἐργαζόμενοι σὰν ρομπὸτ καὶ θὰ «ντυθοῦν» πολιτισμένη νοοτροπία στρατευμένου ἀτόμου. «Δὲν ἀνοίγουν εὔκολα οἱ πόρτες, ὅταν τὶς χτυπάει ἡ ἀνάγκη», ἔλεγε ὁ ἐθνικός μας ποιητής. Βέβαια, θὰ προκόψουν στὸ Ἐξωτερικὸ ὅσοι ἔφυγαν, θὰ διακριθοῦν, ἐπειδὴ οἱ Ἕλληνες σὲ ὀργανωμένες κοινωνίες ἀποδίδουμε καὶ πετυχαίνουμε ἄθλους. Ὅμως, τί ἀξία ἔχουν τὰ παράσημα πάνω σὲ ἄδειες καρδιές!
Γι’ αὐτὸ σήμερα, παιδιά μας, θέλω νὰ σᾶς εὐχηθῶ κάτι ἄλλο, κάτι ἀλλιώτικο! Μὴ μὲ παρεξηγήσετε, σᾶς παρακαλῶ, τὸν Ἐπίσκοπό σας, ποὺ σᾶς γράφει μὲ εἰλικρίνεια καὶ ἀγάπη. Δὲν μᾶς ἐνδιαφέρει νὰ φορτωθεῖτε γνώσεις (αὐτὲς τὶς παίρνετε κι ἀπὸ τὸ διαδίκτυο), ἀλλὰ νὰ γνωρίσετε τὴν ζωὴ καὶ νὰ τὴν ἀγαπήσετε. Ἡ ἐπαγγελματικὴ ἀποκατάσταση τοῦ καθενὸς καὶ τῆς καθεμιᾶς σας νὰ φέρει στὴ ζωή σας, ὄχι πολλὰ χρήματα, ἀλλὰ τὰ ἀπολύτως ἀπαραίτητα. Οἱ στόχοι σας νὰ μὴν ἐκτροχιάσουν τὰ νειάτα σας καὶ τὴ λαχτάρα σας γιὰ ζωὴ σὲ κάποιο μοναχικὸ καναπέ. Προλάβετε νὰ ἐρωτευθεῖτε σωστὰ καὶ στὴν ὥρα σας. Οὔτε νωρίτερα, οὔτε ἀργότερα, καὶ κάνετε οἰκογένεια, ὅπως τὸ θέλει ἡ Ὀρθόδοξη Ἑλληνική μας Παράδοση. Κρατεῖστε ψηλὰ μέσα σας τὶς ἀξίες τῆς φυλῆς μας, τώρα ποὺ ἄλλες φυλὲς καὶ πολιτισμοὶ ἔρχονται στὸν τόπο μας γιὰ νὰ μείνουν. Νὰ σᾶς βροῦν στέρεους νὰ πατᾶτε σὲ γερὸ σανίδι: Νὰ γνωρίζετε τὴν προνομιακὴ ἑλληνικὴ θέση τόσο στὸν ἀρχαῖο κόσμο, ὅσο καὶ στὸν χριστιανικό. Νὰ καμαρώνετε γιὰ τὰ προτερήματα τοῦ λαοῦ μας, ἀκόμα καὶ γιὰ τὰ ἐλαττώματα!
Νὰ κάνετε γρήγορα ὄμορφες καὶ εὐλογημένες ἀπὸ τὸ Θεὸ οἰκογένειες μὲ πολλὰ παιδιὰ γιὰ νὰ χαρεῖτε ἔτσι τὴν δημιουργικότητά σας. Νὰ ἀποκτήσετε ἀρχοντιὰ στοὺς τρόπους, ἀξιοπρέπεια στὴ συμπεριφορὰ καὶ αὐτοπεποίθηση στὸ χαρακτῆρα σας.
Τώρα θὰ μοῦ πεῖτε• γιατὶ δὲν τὰ εἴδαμε αὐτὰ ποὺ μᾶς λές; Γιατὶ ἡ ἑλληνικὴ πραγματικότητα εἶναι τόσο διαφορετική; Γιατὶ μᾶς παραδίνετε στὰ νύχια τοκογλύφων; Γιατὶ ὑποθηκεύσατε τὸ μέλλον μας;
Δίκιο ἔχετε, γι’ αὐτὸ ἡ Ἱστορία θὰ μᾶς κατακρίνει, τὴ γεννιά μου ἐννοῶ, ἀλλὰ καὶ ὁ Θεὸς θὰ μᾶς καταλογίσει τὶς ἁμαρτίες ποὺ ἐμεῖς, οἱ μεγαλύτεροι, πράξαμε σὲ βάρος σας. Ὅμως, ἂς μὴν ἔχετε νὰ ἀντιγράψετε, δημιουργεῖστε. Ἂς μὴν σᾶς δώσαμε μέλλον, χτίστε το μόνοι σας! Ἂς μὴν σᾶς δώσαμε οὐρανό, μὴ σκύβετε κάτω, σηκώστε τὸ κεφάλι σας νὰ τὸν ἀτενίσετε! Προσπερᾶστε μας καὶ συγχωρέστε μας. Μὴ μᾶς ἀντιγράψετε, διορθώστε μας! Καὶ τότε ἡ ζωὴ θὰ σᾶς ἀξίζει, ἐπειδὴ τὴν φτιάξατε μὲ τὰ χέρια σας καὶ μὲ τὸν πηλὸ ποὺ σᾶς δώσαμε.
Εὔχομαι σ’ αὐτὸ τὸ ταξίδι σας ποὺ ἀρχίζει καὶ ἐφέτος νὰ «δεῖτε» ὅτι συνταξιδιώτης σας εἶναι κι ὁ Θεός. Αὐτὸς ποὺ μᾶς ὑποσχέθηκε ὅτι δὲν θὰ μᾶς ἐγκαταλείψει ποτὲ ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ χτύπησε ἡ καρδιά μας μέσα στὴν κοιλιά τῆς μάννας μας.
Ἔτσι, σᾶς εὔχομαι, λοιπόν, καλὴ πρό-οδο καὶ καλὴ χρονιά. Καλὴ ἐπιτυχία σὲ ὄμορφους, εὔκολους καὶ βατοὺς στόχους. Ἡ Παναγιὰ νὰ σᾶς φυλάει ὅλους καὶ ὅλες σας.
Μὲ ἀγάπη πατρικὴ
Ὁ Μητροπολίτης σας
† Ὁ Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος