Με φόντο την αύξηση των κρουσμάτων στους ανήλικους έως 17 ετών, ανοίγουν τα σχολεία την ερχόμενη Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2021. Οι ανεμβολίαστοι μαθητές για να προσέλθουν στα σχολεία θα πρέπει να έχουν αρνητικό αποτέλεσμα self test ή πιστοποιητικό νόσησης των τελευταίων έξι μηνών.
Η απόφαση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας για τα κρούσματα στα σχολεία προβλέπει ότι μία τάξη θα κλείνει μόνο εάν έχει νοσήσει πάνω από το 50% των μαθητών και συγκεκριμένα οι (50%+1) μαθητές του τμήματος. Με δεδομένη την αύξηση των κρουσμάτων στους ανήλικους έως 17 ετών τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, το υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε την απόφαση που αφορά την παροχή τηλεκπαίδευσης την νέα σχολική χρονιά.
Σύμφωνα με την απόφαση, τηλεκπαίδευση θα μπορεί να παρέχεται καθ' όλη την διάρκεια του διδακτικού έτους 2021-2022 και εφόσον παραμένει ο κίνδυνος διασποράς του κορονοϊού Covid-19.
Πότε θα «λειτουργεί» η τηλεκπαίδευση
Η τηλεκπαίδευση θα παρέχεται σε δύο «μορφές» και θα αφορά είτε αμιγώς εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είτε ταυτόχρονη με την διδασκαλία στην τάξη. Συγκεκριμένα η τηλεκπαίδευση θα αποφασίζεται είτε όταν τα σχολικά τμήματα τελούν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας, είτε όταν σε τμήματα που λειτουργούν κανονικά υπάρχουν μαθητές ή μαθήτριες , οι οποίοι δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία.
Στην πρώτη περίπτωση θα παρέχεται σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπου τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές θα συμμετέχουν αποκλειστικά εξ αποστάσεως στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Στην δεύτερη περίπτωση θα παρέχεται ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υπό τη μορφή ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές, οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές και μαθήτριες οι οποίοι δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία.
Να σημειωθεί ότι στις περιπτώσεις όπου καθίσταται δυσχερής η εφαρμογή της ταυτόχρονης σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, κατόπιν αιτιολογημένης αποφάσεως του/της Διευθυντή/ντριας της σχολικής μονάδας, παρέχεται υπό προϋποθέσεις η εναλλακτική δυνατότητα σχηματισμού τμημάτων, στα οποία τόσο ο/η εκπαιδευτικός όσο και οι μαθητές/τριες συμμετέχουν αποκλειστικά εξ αποστάσεως στην εκπαιδευτική διαδικασία («διαδικτυακά τμήματα»).
Τι ισχύει με τις απουσίες
Η εξ αποστάσεως παρακολούθηση των μαθημάτων θα είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Έτσι οι εκπαιδευτικοί θα είναι υποχρεωμένοι να καταγράφουν ως «απουσία» κάθε χαμένη, διδακτική ώρα, σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Η απουσίες αυτές θα προσμετρώνται στο γενικό σύνολο των απουσιών που θα πραγματοποιήσει κάθε μαθητής κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους και λαμβάνονται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησής.
Να σημειωθεί ότι για τον έλεγχο των απουσιών των μαθητών θα τηρείται Βιβλίο Φοίτησης (απουσιολόγιο), το οποία θα ανατίθεται σε εκπαιδευτικό, ο οποίος θα ορίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να τηρεί το απουσιολόγιο ηλεκτρονικά.
Επιπλέον οι «απουσίες» θα ισχύουν και για τους εκπαιδευτικούς, αφού σύμφωνα με την απόφαση, εάν δεν διαθέτουν ηλεκτρονικά μέσα με τα οποία μπορούν να παράσχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τότε υποχρεούνται να προσέρχονται κατά τις ώρες διδασκαλίας τους στις σχολικές μονάδες, όπου υπηρετούν, οι οποίες συνεχίζουν κανονικά την διοικητική τους λειτουργία, προκειμένου να προσφέρουν τις εκπαιδευτικές τους υπηρεσίες κάνοντας χρήση των υποδομών και του εξοπλισμού που διαθέτει η σχολική μονάδα.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα της τηλεκπαίδευσης
Στην περίπτωση που κριθεί υποχρεωτική η τηλεκπαίδευση, τότε την ευθύνη για το κατ’ ελάχιστον Ωρολόγιο Πρόγραμμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχουν οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση της εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης, η έναρξη των μαθημάτων ορίζεται στις 08:00 για τα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, στις 08:30 για τα Γυμνάσια και στις 08:15 για τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά.
Η διάρκεια της διδακτικής περιόδου ορίζεται για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στα 30 λεπτά. Η διάρκεια των διαλειμμάτων στα Δημοτικά σχολεία ορίζεται στα 10 λεπτά, ενώ στα Νηπιαγωγεία η διάρκεια των διαλειμμάτων ορίζεται στα 20 λεπτά. Το ημερήσιο Ωρολόγιο Πρόγραμμα περιλαμβάνει σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία τουλάχιστον τρεις (3) και πέντε (5) διδακτικές ώρες αντίστοιχα.
Η διάρκεια της διδακτικής περιόδου ορίζεται για την Δευτεροβάθμια Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση στα 40 λεπτά και η διάρκεια των διαλειμμάτων ορίζεται στα 10 λεπτά. Το ημερήσιο Ωρολόγιο Πρόγραμμα σε Γυμνάσια, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ περιλαμβάνει τουλάχιστον έξι (6) ή επτά (7) διδακτικές ώρες, ανάλογα με το γενικότερο Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Με ανάλογο τρόπο διαμορφώνεται το πρόγραμμα διδακτικής ώρας - διαλείμματος των Εσπερινών Γυμνασίων και των Εσπερινών Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων και υλοποιείται κατά τη διάρκεια του ισχύοντος ωραρίου λειτουργίας τους.
Να σημειωθεί ότι κατ’ εξαίρεση και εφόσον κριθεί αναγκαίο, οι Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθορίζουν, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων το κατ’ ελάχιστον Ωρολόγιο Πρόγραμμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σύμφωνα με τα παρακάτω προγράμματα:
Το εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης διαμορφώνεται, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Οι μαθητές που δικαιούνται τηλεκπαίδευση
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας, υπό το καθεστώς τηλεκπαίδευσης μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα όσοι μαθητές και μαθήτριες δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία, και συγκεκριμένα:
Σε μαθητές/τριες ηλικίας κάτω των δώδεκα (12) ετών που πάσχουν από τα κάτωθι σοβαρά υποκείμενα νοσήματα και ειδικότερα:
- Μαθητές/τριες με αιμοδυναμικά σημαντική συγγενή καρδιοπάθεια ή γνωστή μυοκαρδιοπάθεια,
- μαθητές/τριες με χρόνια, σοβαρή πνευμονοπάθεια, όπως κυστική ίνωση με αναπνευστική ανεπάρκεια ή μαθητές/τριες με σοβαρό και μη ελεγχόμενο άσθμα, σύμφωνα με τη γνωμάτευση εξειδικευμένου κέντρου,
- μαθητές/τριες με σύνθετα μεταβολικά νοσήματα,
- μαθητές/τριες με βαριές νευρολογικές/νευρομυικές παθήσεις (πχ. νωτιαία μυϊκή ατροφία κ.λπ.),
- μαθητές/τριες με σοβαρή χρόνια νεφρική νόσο ή νεφρική ανεπάρκεια,
- μαθητές/τριες που παρουσιάζουν σοβαρή ανοσοκαταστολή (συγγενή ή επίκτητη), HIV λοίμωξη και CD4<500,
- μαθητές/τριες υπό χρόνια κορτιζονοθεραπεία (prednisolone>20mg/μέρα),
- μαθητές/τριες που λαμβάνουν χημειοθεραπεία για κακοήθεια ή μετά από ομόλογη μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων εάν έχουν παρέλθει λιγότερο από έξι (6) μήνες από την ολοκλήρωσή της,
- μαθητές/τριες μετά από αλλογενή μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από δώδεκα (12) μήνες,
- μαθητές/τριες μετά από μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από είκοσι τέσ[σερις (24) μήνες,
- μαθητές/τριες με δρεπανοκυτταρική αναιμία και ιστορικό εμφάνισης επιπλοκών καθώς και πολυμεταγγιζόμενα μαθητές/τριες που έχουν συν-νοσηρότητες υπό την προϋπόθεση ότι προσκομίζονται στην σχολική μονάδα τα απαραίτητα ιατρικά δικαιολογητικά, τα οποία έχουν εκδοθεί από δημόσια δομή υγείας.
Σε μαθητές/τριες άνω των δώδεκα (12) ετών, οι οποίοι/ες ανήκουν στις παραπάνω κατηγορίες υποκείμενων νοσημάτων, κατόπιν σχετικού αιτήματος για ένταξη στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ύστερα από σχετική γνωμάτευση του θεράποντος ιατρού.
Σε μαθητές/τριες που συνοικούν με άτομο/άτομα που πάσχει/πάσχουν από υποκείμενο νόσημα που οδηγεί σε σοβαρή ανοσοκαταστολή, και ιδίως:
- άτομα με μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου που λαμβάνει δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα,
- άτομα με μεταμόσχευση μυελού των οστών το τελευταίο έτος ή που λαμβάνει δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα,
- άτομα με διάγνωση νεοπλασίας ή αιματολογικής κακοήθειας που βρίσκεται υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία ή ανοσοθεραπεία,
- άτομα με σοβαρή νεφρική ανεπάρκεια (υποβολή σε αιμοκάθαρση ή περιτοναϊκή κάθαρση, χρόνια νεφρική νόσος σταδίου),
- άτομα με ανοσοκαταστολή λόγω βαριάς συνδυασμένης ανοσοανεπάρκειας, HIV λοίμωξης με CD4<200 κύτταρα/μL ή που λαμβάνουν υψηλές δόσεις κορτικοειδών ή δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα λόγω φλεγμονωδών νοσημάτων.
Τι θα ισχύσει με τις μάσκες (ΦΕΚ)
Στο ΦΕΚ, που δημοσιοποιήθηκε χθες, για τα σχολεία και τις άλλες βαθμίδες («Λειτουργία εκπαιδευτικών μονάδων κατά την έναρξη του σχ. Έτους 2021-2022 και μέτρα για την αποφυγή διάδοσης του κορωνοϊού Covid-19 κατά τη λειτουργία τους») γίνεται αναλυτική αναφορά στη χρήση μάσκας, καθώς και στο ποιοι μαθητές εξαιρούνται από την υποχρεωτικότητα του μέτρου αυτού.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 2 της ΚΥΑ τονίζεται ότι η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους.
Άρθρο 2
Υποχρεωτική χρήση μάσκας
Στο εν λόγω άρθρο τονίζεται ότι: «Η χρήση προστατευτικής μάσκας (απλής χειρουργικής ή υφασμάτινης με κατάλληλες προδιαγραφές) είναι υποχρεωτική για τους/τις μαθητές/τριες σε όλες τις τάξεις, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των σχολικών μονάδων. Ειδικά για τους/τις μαθητές/τριες ηλικίας τεσσάρων (4) ετών και άνω δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση της προστατευτικής μάσκας»
Πού είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας
Η χρήση της προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) στους εσωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων
β) στους εξωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων
γ) στα μέσα μεταφοράς μαθητών
Η χρήση μάσκας δεν είναι υποχρεωτική «κατά τη διάρκεια του φαγητού και κατά τη διάρκεια της γυμναστικής/ άθλησης. Επειδή δεν θα γίνεται χρήση μάσκας όταν τα παιδιά τρώνε ή πίνουν, κατά το μάθημα της γυμναστικής ή όταν τα παιδιά έχουν έντονη σωματική άσκηση, στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις. Η οδηγία αυτή αφορά σε όλες τις περιοχές της Επικράτειας, ανεξάρτητα από την επιδημιολογική κατάσταση».
Τι είναι το διάλειμμα μάσκας
Κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας, σε συνθήκες ηρεμίας των παιδιών στην τάξη και σε χρόνο που οι μαθητές/τριες δεν καλούνται να μιλούν, οι εκπαιδευτικοί μπορούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα να δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά για «διάλειμμα μάσκας», ώστε να επέρχεται αποφόρτιση των παιδιών και να ενισχύεται η σωστή χρήση της μάσκας. Αυτό μπορεί να γίνεται τόσο μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας όσο και σε εξωτερικούς χώρους καθώς και κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας του σχολείου.
Ενδεικτικά, μπορεί να δίνεται οδηγία για ολιγόλεπτη προσεκτική αφαίρεση της μάσκας μέσα στην τάξη κατά τη διάρκεια ανάγνωσης κειμένου από εκπαιδευτικό ή ατομικής εργασίας από τους μαθητές/τριες, έχοντας ανοικτά τα παράθυρα όσο είναι δυνατόν.
Στο διάλειμμα σε εξωτερικό χώρο μπορεί να γίνεται ολιγόλεπτη αφαίρεση της μάσκας, αφού τα παιδιά τηρήσουν αποστάσεις, παραμένοντας στην ίδια θέση τα λίγα λεπτά που δεν θα φορούν μάσκα.
Πότε χρησιμοποιείται προσωπίδα ή μάσκα με διαφανές πρόσθιο τμήμα
Στην παράγραφο 3, του άρθρου 2, προβλέπεται η χρήση προσωπίδας ή μάσκας με διαφανές πρόσθιο τμήμα στις περιπτώσεις που απαιτείται χειλεοανάγνωση:
«Κατά τη διαδικασία υποστήριξης από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) ή Σχολικό Νοσηλευτή, καθώς και στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), προκρίνεται η διαφανής ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα ή ειδική υφασμάτινη μάσκα με διαφανές πρόσθιο τμήμα στο μέρος του στόματος για τους μαθητές ή το προσωπικό, για τις περιπτώσεις όπου η χειλεοανάγνωση αποτελεί μέσο εκ- παίδευσης και επικοινωνίας. Οι συνοδοί μαθητών/τριών στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) φέρουν υποχρεωτικά προστατευτική μάσκα».
Πότε χρησιμοποιείται χειρουργική αντί υφασμάτινης μάσκας
Η χρήση της χειρουργικής μάσκας έναντι της απλής υφασμάτινης μπορεί να προκριθεί από τους γονείς κατ’ επιλογήν τους ή τον θεράποντα ιατρό για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα, όπως:
α) Μαθητές/τριες με προηγούμενο ιστορικό σοβαρής ανοσοκαταστολής (χημειοθεραπεία, μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων ή συμπαγούς οργάνου),
β) Μαθητές/τριες με ινοκυστική νόσο,
γ) Μαθητές/τριες που λαμβάνουν βιολογικούς παράγοντες, όπως είναι τα παιδιά με ρευματολογικά νοσήματα ή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου,
δ) Μαθητές με μεσογειακή αναιμία,
ε) Μαθητές/τριες με σακχαρώδη διαβήτη.
Ποιοι εξαιρούνται από τη χρήση μάσκας
Από την υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας εξαιρούνται οι ακόλουθες κατηγορίες μαθητών/τριών:
α) μαθητές/τριες με γνωσιακή, αναπτυξιακή, ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς
β) μαθητές/τριες με σοβαρό νευρολογικό ή μυϊκό ή άλλο νόσημα που τους εμποδίζει να χειριστούν τη μάσκα τους
γ) μαθητές/τριες που παρουσιάζουν αναπνευστική δυσχέρεια και ως εκ τούτου η προστατευτική μάσκα δεν είναι ανεκτή
Σε κάθε περίπτωση, οι εν λόγω μαθητές προσέρχονται στο σχολείο εφόσον προσκομίσουν τα απαραίτητα σχετικά δικαιολογητικά.
Επιπλέον, για τους/τις μαθητές/τριες σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και στους μαθητές που προσέρχονται στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), συστήνεται η χρήση προστατευτικής μάσκας μόνο εφόσον είναι εφικτό και συμβατό με τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας/ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης.
Τι προβλέπεται σε περιπτώσεις άρνησης χρήσης μάσκας
Για τους μαθητές που αρνούνται να φορέσουν μάσκα:
«Σε περίπτωση που μαθητής/τρια δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας (απλής χειρουργικής ή υφασμάτινης με κατάλληλες προδιαγραφές) δεν του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη και λαμβάνει απουσία, ενώ, εφόσον είναι ανήλικος/η, παραμένει σε ειδικό χώρο, με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους γονείς/κηδεμόνες του. Ο ειδικός χώρος ορίζεται με απόφαση του Συλλόγου διδασκόντων, υπό την εποπτεία του Διευθυντή/τριας ή Προϊσταμένου/ης της σχολικής μονάδας. Κατά την άφιξη των γονέων/κηδεμό- νων, επισημαίνονται η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα της χρήσης μάσκας» (Άρθρο 2, παρ. 8).
Για τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη του προσωπικού που δεν φορούν μάσκα ισχύουν τα εξής:
«Σε περίπτωση που εκπαιδευτικός ή μέλος ΕΕΠ - ΕΒΠ, καθώς και μέλος του λοιπού προσωπικού δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας, δεν του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική μονάδα. Αν εισέλθει στη σχολική μονάδα και σε μεταγενέστερο χρόνο ο εκπαιδευτικός ή μέλος ΕΕΠ - ΕΒΠ, καθώς και μέλος του λοιπού προσωπικού δεν συμμορφώνεται με την παραπάνω υποχρέωση χρήσης προστατευτικής μάσκας δεν του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη. Ο Διευθυντής/ντρια ή Προϊστάμενος/η της σχολικής μονάδας τον/την καλεί να αποχωρήσει και ενημερώνει, χωρίς καμία καθυστέρηση, τον/την αρμόδιο/α Διευθυντή/ντρια Εκπαίδευσης ή Περιφερειακό/η Διευθυντή/ντρια Εκπαίδευσης προκειμένου να προβεί σε όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες». (Άρθρο 2, παρ. 9)