Τις πρώτες κιόλας ημέρες που η νέα εταιρεία ανέλαβε το μεταφορικό έργο στην γραμμή, επικοινώνησα και μου είπαν πως τα δρομολόγια θα τροποποιηθούν για την περίοδο των εορτών. Λόγω όμως της επικείμενης νέας αντικατάστασης πλοίου και της σχετικής γραφειοκρατίας δεν θέλησα να ενοχλήσω εκ νέου για την δημοσίευση των δρομολογίων.
Το έκανε ο φίλος και συνάδελφος Νίκος Δεληγιάννης για το Σαμοθρακης Ενημέρωση (facebook), του έστειλαν τον προβλεπόμενο πίνακα δρομολογίων, για την περίοδο 23 Δεκεμβρίου 2024 έως 5 Ιανουαρίου 2025. Μάλιστα όπως τον ενημέρωσαν τα συγκεκριμένα δρομολόγια θα μπούνε και στο σύστημα κρατήσεων εισιτηρίων της εταιρείας. Παραθέτω τον πίνακα:
Ναι κατανοώ τον προβληματισμό και την αγανάκτηση κάποιον, ίσως είναι δικαιολογημένα, αλλά ας δώσουμε μία μικρή περίοδο χάριτος, εδώ επί χρόνια ανεχτήκαμε άλλα πολλά και δεν μιλούσε σχεδόν κανείς... Τουλάχιστον ας ελπίσουμε να λήξει σύντομα το θέμα με τον διαγωνισμό για να έχουμε εγκαίρως τα δρομολόγια για το καλοκαίρι...
Fast Ferries – Αικατερίνη Π: Το πλοίο που εξελίσσεται συνεχώς!
Θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει case-study για το πως ένα πλοίο του ’90 μπορεί να βελτιώνεται συνεχώς και να γίνεται ολοένα και καλύτερο. Το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. της Fast Ferries δικαιώνει με το παραπάνω τη φήμη του, καθώς στη διάρκεια της καριέρας του στην ελληνική ακτοπλοΐα, έχει υποστεί σημαντικές προσθήκες και αναβαθμίσεις που το έχουν εξελίξει σε ένα πλοίο μοναδικό στην κατηγορία του.
Βέβαια, δεν θα πρέπει να ξεχνούμε, ότι το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. ανήκει στη Fast Ferries και φέρει τη σφραγίδα της. Μια σφραγίδα βαριά, που εγγυάται την ποιότητα, τη συνέπεια και το υψηλό επίπεδο των υπηρεσιών στα ναυτικά ταξίδια.
Ο ερχομός του στη Ραφήνα -από το Ιόνιο όπου δούλευε ως πορθμείο- το 2012, υπήρξε αναμφίβολα ένα πολύ σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη της εταιρείας, η οποία έπρεπε να διπλώσει το ήδη επιτυχημένο ΘΕΟΛΟΓΟΣ Π. σε μια δύσκολη και απαιτητική γραμμή, με ένα εξίσου καλό και αξιόπιστο ποστάλι. Έπρεπε, λοιπόν, η παρτενέρ της «ναυαρχίδας της Fast Ferries» να είναι αντάξια των μεγάλων προσδοκιών που είχε ήδη καλλιεργήσει και καθιερώσει στα λιμάνια της γραμμής!
Η επιλογή του ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. δεν υπήρξε καθόλου τυχαία, καθώς πρόκειται για πλοίο λειτουργικό και αποτελεσματικά αξιοποιήσιμο καθώς συνδυάζει υψηλή χωρητικότητα γκαράζ (500 γραμμικά μέτρα), ευελιξία και οικονομία. Συγκριτικά πλεονεκτήματα, που δύσκολα βρίσκεις σε ένα πλοίο σήμερα και που επιτυγχάνονται χάρη σε ένα καλοσχεδιασμένο σκαρί υψηλής απόδοσης (efficiency). Η μεταμόρφωση του καλλίγραμμου γιαπωνέζικου πλοίου ξεκίνησε το 2012, καθώς για να αναλάβει καθήκοντα στο Αιγαίο υπέστη σημαντικές αλλαγές. Μεταξύ άλλων, επανασχεδιάστηκε η πλώρη του, επεκτάθηκαν πρύμα οι υπερκατασκευές του, ανακαινίστηκε πλήρως το ξενοδοχείο του και επισκευάστηκαν οι μηχανές του. Και όλα αυτά σε χρόνο ρεκόρ, καθώς η ολοκλήρωση όλων αυτών των εργασιών διήρκησε 5 μήνες περίπου.
Στις 14 Ιουλίου 2012, το πλοίο ξεκίνησε επίσημα καθημερινά δρομολόγια στο πρωινό δρομολόγιο από Ραφήνα για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο, δρομολόγια που εκτελεί μέχρι σήμερα (με προέκταση τη Νάξο από το 2016) με πολύ μεγάλη επιτυχία! Το 2014 ακολούθησε μιας μικρής κλίμακας μετασκευή στην πρύμνη, όπου απέκτησε ράμπα επιβατών.
Ωστόσο, το 2019 αποτέλεσε χρονιά ορόσημο στην ιστορία του «κόκκινου» πλοίου καθώς μετά από σοβαρή μηχανική βλάβη αποφασίστηκε η αντικατάσταση των μηχανών του με νέες, πιο σύγχρονες και πιο αποδοτικές.
Η διοίκηση της εταιρείας ταξίδεψε στη Γερμανία, όπου παρήγγειλε και παρακολούθησε από κοντά τις δοκιμές λειτουργίας των νέων μηχανών, οι οποίες έφθασαν στο Πέραμα στις 10 Φεβρουαρίου 2020. Έτσι, οι αρχικές κύριες μηχανές του (Daihatsu) αντικαταστάθηκαν από ένα καινούργιο ζευγάρι γερμανικών ΜΑΚ-8M32C συνολικής ισχύος 7.200 kw, οι οποίες μάλιστα προσέφεραν χαμηλότερη κατανάλωση και αύξηση της υπηρεσιακής του ταχύτητας. H περίοδος του Κορωνοιού που ακολούθησε (2020-2022) παράτεινε την επισκευή του πλοίου και αυτό έδωσε την ευκαιρία στη διοίκηση της εταιρείας να λάβει μια ακόμη σοβαρή απόφαση, που στόχο είχε την βελτίωση των ελικτικών δυνατοτήτων του πλοίου καθώς και τη μεγιστοποίηση της αξιοποίησης των νέων δυνατοτήτων του. Η αλλαγή των αξονικών (τοποθέτηση pitch propellers) του υπήρξε μονόδρομος, καθώς κρίθηκε άκρως απαραίτητη για την επιτυχημένη και πιο αποδοτική λειτουργία των νέων μηχανών.
Για τη δουλειά αυτή, η Fast Ferries συνεργάστηκε με την κορυφαία στο είδος της Wartsila, προκειμένου ο σχεδιασμός του νέου συστήματος να μην προκαλέσει δομικές αλλαγές στο πλοίο. Επιπλέον, η Wärtsilä έλαβε σοβαρά υπόψη στο σχεδιασμό της την πιθανή πτώση της απόδοσης που θα μπορούσε να προκύψει από την αντικατάσταση των πεντάφτερων προπελών σταθερού βήματος του ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π., από τις τέσσερις νέες τετράφτερες προπέλες μεταβλητού βήματος που θα τοποθετούσε στο πλοίο. Ακολούθησαν μελέτες για την εξασφάλιση της μέγιστης απόδοσης του νέου συστήματος, καθώς και του τρόπου αλληλεπίδρασής του με το κύτος του πλοίου. Ενώ, προηγμένες μελέτες εξασφάλισαν ότι η νέου τύπου προπέλα δεν θα προκαλούσε έντονους κραδασμούς (vibration) στο πλοίο.
Επιπρόσθετα, το νέο σύστημα εξοπλιζόταν με το EnergoProFin της Wärtsilä, το οποίο επιτρέπει υψηλότερη απόδοση πρόωσης και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Γεγονός, που επιτρέπει στο πλοίο να συμμορφώνεται με τους αυστηρότερους κανονισμούς του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Πλοίου (EEXI) και τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) του ΙΜΟ.
Τα πτερύγια ευστάθειας (stabilizers) της Mitsubishi |
Μετά το πέρας των επισκευών, το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. βγήκε για δοκιμαστικό όπου και πέτυχε εντυπωσιακές επιδόσεις. Με το νέο σύστημα, η εταιρεία πέτυχε να αξιοποιήσει στο μέγιστο τις δυνατότητες του ανανεωμένου πλέον πλοίου, σε συνδυασμό πάντα με τις νέες μηχανές που απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. επέστρεψε στη γραμμή του στις 24 Μαρτίου 2023 ταχύτερο και ανανεωμένο! Με ταχύτητες που κυμαίνονταν από 19,4 έως 21,5 κόμβους, αναμφίβολα χτυπούσε ευθέως τον ανταγωνισμό, ενώ παράλληλα ήταν πλέον κατάλληλα εξοπλισμένο για να ανταπεξέλθει στις μοναδικές απαιτήσεις των δρομολογίων στα λιμάνια της γραμμής, προσφέροντας ακόμα καλύτερες υπηρεσίες.
Παρόλα αυτά, η λίστα με τις αναβαθμίσεις που σχεδίαζε η εταιρεία για το πλοίο δεν είχαν ακόμη τελειώσει. Με γνώμονα το γνωστό πάθος και το μεράκι που επιδεικνύει η Fast Ferries στη συντήρηση και τη βελτίωση των πλοίων της, αποφασίστηκε και η φετινή αναβάθμιση «κλειδί», που αναμφίβολα «απογείωσε» το πλοίο, του έδωσε σημαντική προστιθέμενη αξία και το κατέταξε ανάμεσα στα καλύτερα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Στις 29 Νοεμβρίου 2024, το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. οδηγήθηκε στο Πέραμα για την καθιερωμένη ετήσια συντήρησή του, στη διάρκεια της οποίας απέκτησε ένα ζεύγος σύγχρονων πτερυγίων ευστάθειας της Mitsubishi που αναμφίβολα συμβάλλει θετικά στο ταξίδεμά του. Μια προσθήκη, που καθιστά το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. ένα πραγματικά ολοκληρωμένο ποστάλι! Στις 13 Δεκεμβρίου 2024 το όμορφο πλοίο κατέβηκε από τη δεξαμενή στο Πέραμα φρεσκαρισμένο και ανανεωμένο, θυμίζοντας γιοτ.
Το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. είναι πλέον ένα πλοίο υπόδειγμα, που θα μπορούσε εύκολα να αποτελέσει παράδειγμα –ακόμη και για τις άλλες εταιρείες- για το ποια θα μπορούσε να είναι η μετάβαση στη νέα εποχή που έχουμε εισέλθει. Πλοίο, άριστα συντηρημένο, με εξαιρετική γάστρα, που συμμορφώνεται άψογα με τα σύγχρονα δεδομένα και εξοπλίζεται με ότι πιο σύγχρονο υπάρχει σήμερα στην αγορά. Γεγονός, που το έχει μεταμορφώσει σε πλοίο μοναδικό στην κατηγορία του!
Επόμενος σταθμός του είναι πιθανότατα η Βόρεια Ελλάδα, όπου θα δρομολογηθεί προσωρινά στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, σε αντικατάσταση του ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ που έχει μεταβεί στο Πέραμα για επισκευές και αλλαγή σινιάλων. Αλλαγή, που οφείλεται στην πρόσφατη απόκτηση του από τη ΖΑΝΤΕ Ferries (6 Δεκεμβρίου 2024) και φέρνει την νοικοκυρεμένη εταιρεία στο Θρακικό Πέλαγος.
To ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π., ναυπηγήθηκε στην Ιαπωνία το 1990 (Shin Kurushima Dock, Akitsu) και συμμορφώνεται με τις ελληνικές και τις διεθνείς απαιτήσεις ασφαλείας. Εξοπλίζεται με τα αρτιότερα συστήματα διακυβέρνησης, καθώς και με τα πιο σύγχρονα σωστικά μέσα. Έχει χωρητικότητα 3.948gt (1.300 dwt), μήκος 121,45m, πλάτος 18m και βύθισμα 4,50m. Η μεταφορική του ικανότητα είναι για 1.127 επιβάτες και 220 I.X. ή 75 I.X. και 38 φορτηγά. Εξοπλίζεται με 2 κύριες μηχανές ΜΑΚ-8M32C συνολικής ισχύος 7.200 KW και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 21 κόμβων.