ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΕΜΑ: Ζητάμε από τον Υπουργό Ναυτιλίας την ικανοποίηση των δικαίων αιτημάτων του Έβρου και της Σαμοθράκης!
Συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή, τον Υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό και τον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, Αντιναύαρχο Σταμάτιο Ράπτη, είχε χθες (22/05) στο Υπουργείο Ναυτιλίας ο Βουλευτής Έβρου και Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, Αν. Δημοσχάκης.
Επί τάπητος τέθηκαν ζητήματα που αφορούν το Νομό και άπτονται των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Ναυτιλίας, όπως η ίδρυση Λιμενικής Ακαδημίας Αλεξανδρούπολης, η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Έβρου με νησιά του Β/Α Αιγαίου, οι συνεχείς παραβιάσεις των τουρκικών αλιευτικών στο Θρακικό Πέλαγος, η μοριοδότηση των μεταθέσεων στο Λιμενικό Τμήμα Σαμοθράκης και η κατασκευή νέων κτιριακών υποδομών για το Κεντρικό Λιμεναρχείο Αλεξ/πολης.
Ο Υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα εξετάσει όλα τα θέματα που τέθηκαν προς συζήτηση και ειδικότερα για τη Λιμενική Ακαδημία Αλεξ/πολης θα σταλεί ειδικό κλιμάκιο στην πρωτεύουσα του Έβρου, ενώ θα πραγματοποιηθεί και ειδική σύσκεψη με τους Τοπικούς φορείς για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Ο Βουλευτής ενεχείρισε στον Υπουργό, τον Υφυπουργό αλλά και στον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος σχετικό ενημερωτικό σημείωμα για όλα τα θέματα που αφορούν το Νομό, τα οποία είναι τα ακόλουθα:
Λιμενική Ακαδημία Αλεξανδρούπολης
Η Λιμενική Ακαδημία στην Αλεξανδρούπολη έχει δρομολογηθεί από το 2000, ύστερα από σχετική ανακοίνωση του τότε Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, θέμα που ρυθμίστηκε νομοθετικά το καλοκαίρι του 2001 με το Νόμο 2935/2001. Παράλληλα, με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου παραχωρήθηκε το 2002 έκταση 148 στρεμμάτων στην καλύτερη περιοχή της Αλεξανδρούπολης, τη Νέα Χιλή, για την κατασκευή, ίδρυση και λειτουργία Ακαδημίας Λιμενικού Σώματος, δυναμικότητας 1000 σπουδαστών. Επίσης, με Κοινή Υπουργική Απόφαση Υφυπουργού Οικονομίας – Οικονομικών και Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας το 2002 ανατέθηκε στην Κ.Ε.Δ. η υλοποίηση του έργου «Ανέγερση Κτιριακών Εγκαταστάσεων της Ακαδημίας Λιμενικού Σώματος», η οποία προχώρησε ελάχιστα.
Έκτοτε, το έργο παραμένει ανεκπλήρωτο. Ένα έργο που αφορά τη στέγαση και λειτουργία των Σχολών Αξιωματικών, Υπαξιωματικών και Λιμενοφυλάκων Λ.Σ.. Η Λιμενική Ακαδημία της Αλεξανδρούπολης θα μπορούσε κάλλιστα να μετεξελιχθεί σε ένα διεθνές μετεκπαιδευτικό Κέντρο Στελεχών Λιμενικών Αρχών Κρατών- Μελών της Ε.Ε., ενώ θα μπορούσαν να γίνουν παραγωγικές και αποδοτικές συνέργειες με τις Αστυνομικές Σχολές Κομοτηνής, Ξάνθης και Διδυμοτείχου, αλλά ακόμα και με τμήματα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου, που θα συνέβαλλαν στην επιμόρφωση των φοιτούντων στην Ακαδημία. Παράλληλα, δεν πρέπει να διαφεύγει το γεγονός ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διαθέτει σημαντικές προδιαγραφές ανάπτυξης, έχει μια ιδιάζουσα γεωπολιτική θέση, ενώ αποτελεί και κόμβο αγωγών φυσικού αερίου με σημαντικές προοπτικές!
Επιπροσθέτως, ο Έβρος και γενικά η Θράκη αποτελούν το καλύτερο πεδίον εκπαίδευση, αφού διαθέτουν νησιωτικά, θαλάσσια, ποτάμια και αυστηρώς χερσαία σύνορα με Αποτρεπτικό Εμπόδιο (Φράχτης). Η ίδρυση της Λιμενικής Ακαδημίας στην Αλεξανδρούπολη εγγυάται καλύτερη προστασία, των θαλάσσιων συνόρων μας, σε μια ευαίσθητη περιοχή της Χώρας μας. Επιπλέον, θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη και τόνωση της οικονομίας όχι μόνο του Νομού Έβρου αλλά και γενικότερα της Θράκης.
Όλος ο λαός του Έβρου διψάει γι’ αυτήν την επένδυση. Αυτό φάνηκε από τη μαζική συμμετοχή στη Δημόσια Διαβούλευση του σχετικού Σχεδίου Νόμου, όπου συμμετείχαν Θεσμικοί Παράγοντες, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και απλοί κάτοικοι.
Ακτοπλοϊκή σύνδεση Έβρου με νησιά Β/Α Αιγαίου
Η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Έβρου με τα νησιά του Β/Α Αιγαίου αποτελεί θέμα υψίστης σημασίας για την περιοχή μας και γενικά για τη Θράκη. Η δημιουργία μιας νέας «θαλάσσιας Εγνατίας», που μπορεί να αλλάξει το οικονομικό περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής.
Δημιουργείται μια θαλάσσια δίοδος μεταφοράς προϊόντων από τον Έβρο προς τα νησιά του Β/Α Αιγαίου, αλλά κι αντιστρόφως. Ανοίγεται μια θαλάσσια πύλη, που θα ενώνει την Ευρώπη με την Ασία και την Αφρική, μέσα από τα νησιά του Αιγαίου και τη Θράκη, καθιστώντας την Αλεξανδρούπολη βασικό διαμετακομιστικό κόμβο.
Μιλάμε για μια μοναδική ανάσα ζωής για την τοπική οικονομία και οι παράλληλες συνέργειες που μπορούν να γίνουν ανάμεσα στις ακριτικές περιοχές και την υπόλοιπη Ελλάδα, θα προσφέρουν διέξοδο για τα τουριστικά προϊόντα των περιοχών αυτών, καθώς και για τον ανεξάντλητο πλούτο της τοπικής παραγωγής, σε επίπεδο πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα.
Η συγκεκριμένη πρόταση περιλαμβάνει εναλλακτικά τη συνολική επαναχάραξη των δρομολογίων, με ένα δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη-Λήμνος-Λέσβος και αντιστρόφως, με ταυτόχρονες ανταποκρίσεις από Λήμνο προς Λαύριο και Καβάλα, και από τη Λέσβο προς τα νησιά του Αιγαίου (Χίος, Κως, Σάμος, Ρόδος, Κρήτη, ακόμη και στην Κύπρο).
Όταν θα εδραιωθούμε στο Β. Αιγαίο με την προτεινόμενη γραμμή, τότε πρέπει να συμπεριλάβουμε στη διαδρομή μας τα πονεμένα νησιά Ίμβρο και Τένεδο.
Τα επόμενα βήματα που χρειάζονται να γίνουν είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να αποφασίσει την προκήρυξη αυτής της γραμμής, αλλά και τη στήριξή της τουλάχιστον 2 έτη, η δε Ένωση Ακτοπλόων να επιδείξει το ανάλογο ενδιαφέρον συμμετοχής σε αυτή τη διαδικασία, η οποία θα αποδειχθεί βιώσιμη.
Παραβιάσεις τουρκικών αλιευτικών στο Θρακικό Πέλαγος
Δυστυχώς, έχει εξελιχθεί σε καθημερινό φαινόμενο η παραβίαση των εθνικών χωρικών υδάτων από τουρκικά αλιευτικά στην ευρύτερη περιοχή του Θρακικού Πελάγους.
Παρατηρείται μια συντονισμένη προσπάθεια επέκτασης των αλιευτικών πεδίων των Τούρκων αλιέων με την προκλητική υποστήριξη και της Τουρκικής ακτοφυλακής.
Τα τουρκικά αλιευτικά σκάφη που χρησιμοποιούνται είναι κυρίως γρι – γρι, αλλά και μηχανότρατες αυξημένων διαστάσεων.
Δραστηριοποιούνται συντονισμένα τόσο στα ευρύτερα διεθνή ύδατα του Θρακικού Πελάγους όσο και εντός των εθνικών χωρικών υδάτων, μάλιστα πλησίον του Υφάλου Ζουράφας ακόμα και σε αποστάσεις έως 0,5 ν.μ. από την ακτή.
Το χειρότερο, όμως, είναι ότι δρουν με τέτοιο τρόπο, ώστε δημιουργούν συνθήκες ερημοποίησης των αλιευτικών πεδίων. Όταν αλιεύουν κατά τη διάρκεια της νύχτας χρησιμοποιούν γεννήτριες που παράγουν πολύ έντονο φωτισμό καλύπτοντας περίπου ένα χιλιόμετρο ακτίνα γύρω από κάθε λαμπτήρα. Επίσης, το μικρό άνοιγμα των ματιών των διχτυών που διαθέτουν καταστρέφουν ουσιαστικά τον γόνο και κατ’ επέκταση τα ιχθυαποθέματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η χρήση των ανωτέρω εργαλείων σε μικρά βάθη κάτω και των 30 μέτρων πολλές φορές, τα οποία συναντάμε στην ευρύτερη περιοχή του Θρακικού Πελάγους, τείνει να καταστρέψει τη θαλάσσια χλωρίδα και κάθε άλλη θαλάσσια μορφή, μειώνοντας δραματικά οποιαδήποτε μορφή ανάκαμψης των πληττόμενων περιοχών.
Μοριοδότηση μεταθέσεων στο Λιμενικό Τμήμα Σαμοθράκης
Διαφορετική λογική επικρατεί στις τοποθετήσεις – μεταθέσεις στο Λιμενικό Σώμα στο γεωγραφικό διαμέρισμα της Θράκης σε σχέση με ό,τι ισχύει στην υπόλοιπη Επικράτεια.
Συγκεκριμένα ενώ ανά την Επικράτεια υπάρχουν περιοχές, όπου ακόμα κι εντός ενός νομού υπάρχει η δυνατότητα επιλογής πέραν της μίας υπηρεσίας ως τόπο μετάθεσης για το Λιμενικό Σώμα, κάτι τέτοιο δεν λογίζεται για τη Θράκη, που αποτελεί όλο το γεωγραφικό διαμέρισμα μια και μοναδική επιλογή.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η υπηρεσία στη Σαμοθράκη να θεωρείται ως υπηρεσία υπαγόμενη στην Αλεξανδρούπολη και η δε καταμέτρηση των μορίων να είναι η ίδια, χωρίς να παρέχεται κάποιο μπόνους στη μοριοδότηση, όπως ισχύει σε παρόμοιας κατηγορίας περιοχές της χώρας.
Αυτό το καθεστώς δημιουργεί αίσθηση αδικίας, ηθικά και λειτουργικά προβλήματα, σε όσους υπηρετούν στη Σαμοθράκη, ενώ ουσιαστικά μετατρέπεται η περιοχή σε τόπο τιμωρίας, αφού δεν προβλέπεται κάποια «πριμοδότηση» ως ανταπόδοση στους υπηρετούντες σε αυτή.
Σύμφωνα με το άρθρο 50 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου που τέθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση, όπου και αναφέρθηκα στο συγκεκριμένο θέμα, προωθούνται άμεσα νομοθετικές ρυθμίσεις για διαφορετική διαδικασία στελέχωσης συγκεκριμένων Λιμενικών Τμημάτων, μεταξύ των οποίων και της Σαμοθράκης.
Θα ήταν δίκαιο να ισχύσει και αναδρομικά το μπόνους της μοριοδότησης για το καθεστώς των τοποθετήσεων – μεταθέσεων στο Λιμενικό Τμήμα της Σαμοθράκης, τουλάχιστον για μια δεκαετία.
Κατασκευή νέων κτιριακών υποδομών για το κεντρικό Λιμεναρχείο Αλεξ/πολης
Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Αλεξ/πολης στεγάζεται σε ένα παλιό ενοικιαζόμενο κτίριο που βρίσκεται εκτός Ζώνης Λιμένα. Ένα σύγχρονο λιμάνι, όπως της Αλεξανδρούπολης, οφείλει να έχει και σύγχρονες λειτουργικές εγκαταστάσεις για τη στέγαση του Κεντρικού Λιμεναρχείου, στο οποίο υπάγονται το Λιμενικό Τμήμα Σαμοθράκης, το Λιμενικό Τμήμα Πόρτο – Λάγος και το Λιμενικό Φυλάκιο Μαρώνειας.
Γι’ αυτό, λοιπόν, είναι ανάγκη να ξεκινήσει η διαδικασία μελέτης και κατασκευής εντός του Λιμένα ενός σύγχρονου κτιρίου για τη στέγαση του Κεντρικού Λιμεναρχείου.