Άκουσα τα όσα είπε ο κ. Γλήνιας αλλά και ο κ. Αποστολίδης όσον αφορά στο θέμα της θαλάσσιας μεταφοράς απορριμμάτων. Για άλλη μία φορά, γιατί εξαρχής παρακολουθώ το θέμα, ακούω ανακρίβειες αλλά και μη ορθή προβολή της πραγματικότητας. Επισημαίνω ότι δεν μπορώ να κρίνω τους λόγους που γίνεται κάτι τέτοιο, κυρίως γιατί εκ πεποιθήσεως και εμπειρίας, θεωρώ ότι θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με βασικές Υποδομές ενός Κράτους για την Ασφάλεια, την Προστασία της Δημόσιας Υγείας και του Περιβάλλοντος είναι τουλάχιστον τριτοκοσμικό να προσωποποιούνται, αφού αποτελούν κοινωνικό δείκτη, δείγμα πολιτισμού και επιπέδου οργάνωσης των σύχγρονων κοινωνιών.
Ποια είναι λοιπόν η πραγματικότητα με στοιχεία. Ο Δήμος Σαμοθράκης πραγματοποιεί μεταφορά ΑΣΑ, σύμφωνα με τις σχετικές Αποφάσεις και τον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων ΠΕΣΔΑ. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε το εξής, ο Δήμος δεν αποτελεί το μοναδικό νησί στην Ελλάδα το οποίο πραγματοποιεί θαλάσσια μεταφορά. Για αυτό ακριβώς το λόγο, το θέμα αυτό είχε τεθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, προ πενταετίας περίπου, τυγχάνει να συμμετείχαν συνάδελφοί μου, μάλιστα σε αρμόδιες επιτροπές. Σε γενικες γραμμές αυτό το οποίο είχε συζητηθεί και υπήρξε και πρόταση ήταν να υπάρξουν συμπληρώσεις - τροποποιήσεις των κείμενων διατάξεων έτσι ώστε οι θαλάσσιες μεταφορές αποβλήτων να γίνονται με τρόπο τέτοιο ώστε να διασφαλίζεται η Δημόσια Υγεία η Ασφάλεια αλλά και η προστασία του Περιβάλλοντος. Πράγματι αν ψάξει κανείς στο διαδίκτυο υπήρξε μία διαβούλευση για το θέμα αυτό το 2014, με σημαντικά σχόλια εκ των οποίων ενδιαφέρον επίσης παρουσίαζε το σχόλιο του ΣΕΕΝ – Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ο οποίος αποδεχόταν υπό προυποθέσεις τη μεταφορά συμμεικτων ΑΣΑ με επιβάτες. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η συγκεκριμένη πρόταση είναι πολύ κοντά στην πρόσφατη τροποποίηση του 2018 (άρθρο 34 του Ν. 4532/2018, ΦΕΚ 63 Α) περί θαλάσσιων μεταφορών, ΑΣΑ σε δρομολόγια με επιβάτες. Στη συνέχεια σ’ ένα άσχετο Νόμο του 2016, μπαίνουν διατάξεις «σφήνα» σύμφωνα με τις οποίες απαγορεύτηκαν οι θαλάσσιες μεταφορές ΑΣΑ με επιβάτες, κάτι που ίσχυε έως και το 2018. Αυτό σημαίνει ότι επί σειρά ετών, εκτός από τη SAOS FERRIES και άλλες εταιρείες εκτελούσαν δρομολόγια παρανόμως με επιβάτες. Λογικά κατ’ ανάγκην και δεδομένων των κατα τόπους συνθηκών. Κατά την άποψή μου η τροποποιηση του 2018, αποτελεί την πιο δίκαιη και ορθολογική λύση, δηλαδή οι μεταφορές να γίνονται, με επιβάτες υπό αυστηρές προυποθέσεις!!!
Στην περίπτωσή μας, στο Δήμο μας οι μεταφορές αυτές μέχρι πρότινος, δυστυχώς πραγματοποιούνταν χωρίς προυποθέσεις κάτι στο οποίο δικαίως η εταιρεία αντέδρασε και ανέφερε συνθήκες που όλοι μας είχαμε βιώσει σε τακτικά δρομολόγια! Το παράλογο της όλης υπόθεσης και πολύ σημαντικό είναι το εξής. Μέχρι εκείνη τη δεδομένη στιγμή καμία Υπηρεσία, συνήθως τέτοιοι έλεγχοι γίνονται από τις Δ\νσεις Υγείας (τα τελευταία χρόνια δημιουργούνται ειδικά μάλιστα κλιμάκια πιστοποιημένα από την ευρωπαικη ένωση), δεν είχε πραγματοποιήσει έλεγχο στον οποίο θα ήταν εκτός από το Δήμο, υπόλογη και η ίδια η εταιρεία. Επισης, η θαλάσσια μεταφορά αποτελεί κομμάτι του ΠΕΣΔΑ, ο οποίος παρακουλουθειται από την Περιφέρεια. Εκ των υστέρων λοιπόν και μετά τις αντιδράσεις της εταιρείας, η Περιφέρεια για ένα θέμα για το οποίο και η ίδια είναι αρμόδια στέλνει επιτροπή ελέγχου. Και ενώ ο καθένας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του έχει μερίδιο ευθύνης επικοινωνιακά παίζεται η κασέτα του «κακού Δήμου Σαμοθράκης» της «απαράδεκτης και άχρηστης Δημοτικής Αρχής» κλπ.
Ο Δήμος Σαμοθράκης παρά τις καθυστερήσεις, οι οποίες πράγματι υπήρξαν, προχώρησε σε μετατροπές των μονάδων μεταφοράς, άλλωστε διαθέτει στοιχεία τα οποία παρουσίασε και στην εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων στις 05.09.2018 (τιμολόγια εργασιών, τεχνικές εκθέσεις, έλεχγος ΚΕΠΠΕ). Συμφωνώ ότι υπήρξε καθυστέρηση για την οποία δεν γνωρίζω για ποιους λόγους υπήρξε, όμως εάν έχει κάποιος στοιχεία περί αυτού, μπορεί δημοσίως να εκφραστεί και να μας τα γνωστοποιήσει, όμως είναι εντελώς παραπληροφόρηση να λέγεται ότι ο Δήμος επιμένει να πραγματοποιούνται δρομολόγια πλέον με τις ίδιες συνθήκες, αφού έχει προχωρήσει σε βελτίωση των οχημάτων του. Νομίμως οι μεταφορές γίνονται υπό προυποθέσεις.
Όσον αφορά στο θέμα των φλογοπαγίδων για τις οποίες είχε άποψη ο κ. Γλήνιας καλό είναι να αναζητήσει αφού τον ενδιαφέρει το θέμα την επίσημη έγγραφη άποψη της ΔΙΑΑΜΑΘ, για την παραγωγή βιοαερίου, η οποία είναι τεκμηριωμένη επιστημονικά και κατανοητή από όλους. Άλλωστε δεν προκύπτει ότι όλες οι μονάδες μεταφοράς πρέπει να διαθέτουν τέτοια συστήματα.
Τέλος θέλω να πω το εξής, η κείμενη νομοθεσία επιδέχεται τροποποιήσεων. Κατά την άποψή μου πιστεύω ότι τα εμπλεκόμενα κυρίως Υπουργεία ήτοι το ΥΠΕΝ και το Υπουργείο Ναυτιλίας θα έπρεπε πριν να προχωρήσουν στην ψήφιση του Νόμου, να έχουν καθορίσει συγκεκριμένες προδιαγραφές σύμφωνα με τον εθνικό στόλο οχημάτων και να έχουν ορίσει εξειδικευμένα κλιμάκια που να μπορούν να πιστοποιήσουν την καταλληλότητα των οχημάτων. Το εν λόγω θέμα δεν αφορά μονο στην Περιφέρεια και το Δήμο μας αλλά ένα μεγάλο τμήμα της νησιωτικής Ελλάδας.
Εν κατακλείδι τα θέματα αυτά απαιτούν σοβαρότητα, κοινή Πολιτική όλων των εμπλεκόμενων με βασικό γνώμονα την Προστασία της Δημόσιας Υγείας και του Περιβάλλοντος συνεκτιμώντας πάντα τα κόστη των μεταφορών, τα οποία είναι πράγματι εξωπραγματικά όταν ομιλούμαι για ειδικά δρομολόγια. Συνεργασία, επικοινωνία, μερίδιο ευθυνών και όχι παραπληροφόρηση, που δεν οδηγεί πουθενα, δεν προάγει ήθος και κυρίως δεν θα επιφέρει την επίλυση του προβλήματος.
Με εκτίμηση
Φωτάκη Παναγιώτα
Ποια είναι λοιπόν η πραγματικότητα με στοιχεία. Ο Δήμος Σαμοθράκης πραγματοποιεί μεταφορά ΑΣΑ, σύμφωνα με τις σχετικές Αποφάσεις και τον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων ΠΕΣΔΑ. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε το εξής, ο Δήμος δεν αποτελεί το μοναδικό νησί στην Ελλάδα το οποίο πραγματοποιεί θαλάσσια μεταφορά. Για αυτό ακριβώς το λόγο, το θέμα αυτό είχε τεθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, προ πενταετίας περίπου, τυγχάνει να συμμετείχαν συνάδελφοί μου, μάλιστα σε αρμόδιες επιτροπές. Σε γενικες γραμμές αυτό το οποίο είχε συζητηθεί και υπήρξε και πρόταση ήταν να υπάρξουν συμπληρώσεις - τροποποιήσεις των κείμενων διατάξεων έτσι ώστε οι θαλάσσιες μεταφορές αποβλήτων να γίνονται με τρόπο τέτοιο ώστε να διασφαλίζεται η Δημόσια Υγεία η Ασφάλεια αλλά και η προστασία του Περιβάλλοντος. Πράγματι αν ψάξει κανείς στο διαδίκτυο υπήρξε μία διαβούλευση για το θέμα αυτό το 2014, με σημαντικά σχόλια εκ των οποίων ενδιαφέρον επίσης παρουσίαζε το σχόλιο του ΣΕΕΝ – Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ο οποίος αποδεχόταν υπό προυποθέσεις τη μεταφορά συμμεικτων ΑΣΑ με επιβάτες. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η συγκεκριμένη πρόταση είναι πολύ κοντά στην πρόσφατη τροποποίηση του 2018 (άρθρο 34 του Ν. 4532/2018, ΦΕΚ 63 Α) περί θαλάσσιων μεταφορών, ΑΣΑ σε δρομολόγια με επιβάτες. Στη συνέχεια σ’ ένα άσχετο Νόμο του 2016, μπαίνουν διατάξεις «σφήνα» σύμφωνα με τις οποίες απαγορεύτηκαν οι θαλάσσιες μεταφορές ΑΣΑ με επιβάτες, κάτι που ίσχυε έως και το 2018. Αυτό σημαίνει ότι επί σειρά ετών, εκτός από τη SAOS FERRIES και άλλες εταιρείες εκτελούσαν δρομολόγια παρανόμως με επιβάτες. Λογικά κατ’ ανάγκην και δεδομένων των κατα τόπους συνθηκών. Κατά την άποψή μου η τροποποιηση του 2018, αποτελεί την πιο δίκαιη και ορθολογική λύση, δηλαδή οι μεταφορές να γίνονται, με επιβάτες υπό αυστηρές προυποθέσεις!!!
Στην περίπτωσή μας, στο Δήμο μας οι μεταφορές αυτές μέχρι πρότινος, δυστυχώς πραγματοποιούνταν χωρίς προυποθέσεις κάτι στο οποίο δικαίως η εταιρεία αντέδρασε και ανέφερε συνθήκες που όλοι μας είχαμε βιώσει σε τακτικά δρομολόγια! Το παράλογο της όλης υπόθεσης και πολύ σημαντικό είναι το εξής. Μέχρι εκείνη τη δεδομένη στιγμή καμία Υπηρεσία, συνήθως τέτοιοι έλεγχοι γίνονται από τις Δ\νσεις Υγείας (τα τελευταία χρόνια δημιουργούνται ειδικά μάλιστα κλιμάκια πιστοποιημένα από την ευρωπαικη ένωση), δεν είχε πραγματοποιήσει έλεγχο στον οποίο θα ήταν εκτός από το Δήμο, υπόλογη και η ίδια η εταιρεία. Επισης, η θαλάσσια μεταφορά αποτελεί κομμάτι του ΠΕΣΔΑ, ο οποίος παρακουλουθειται από την Περιφέρεια. Εκ των υστέρων λοιπόν και μετά τις αντιδράσεις της εταιρείας, η Περιφέρεια για ένα θέμα για το οποίο και η ίδια είναι αρμόδια στέλνει επιτροπή ελέγχου. Και ενώ ο καθένας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του έχει μερίδιο ευθύνης επικοινωνιακά παίζεται η κασέτα του «κακού Δήμου Σαμοθράκης» της «απαράδεκτης και άχρηστης Δημοτικής Αρχής» κλπ.
Ο Δήμος Σαμοθράκης παρά τις καθυστερήσεις, οι οποίες πράγματι υπήρξαν, προχώρησε σε μετατροπές των μονάδων μεταφοράς, άλλωστε διαθέτει στοιχεία τα οποία παρουσίασε και στην εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων στις 05.09.2018 (τιμολόγια εργασιών, τεχνικές εκθέσεις, έλεχγος ΚΕΠΠΕ). Συμφωνώ ότι υπήρξε καθυστέρηση για την οποία δεν γνωρίζω για ποιους λόγους υπήρξε, όμως εάν έχει κάποιος στοιχεία περί αυτού, μπορεί δημοσίως να εκφραστεί και να μας τα γνωστοποιήσει, όμως είναι εντελώς παραπληροφόρηση να λέγεται ότι ο Δήμος επιμένει να πραγματοποιούνται δρομολόγια πλέον με τις ίδιες συνθήκες, αφού έχει προχωρήσει σε βελτίωση των οχημάτων του. Νομίμως οι μεταφορές γίνονται υπό προυποθέσεις.
Όσον αφορά στο θέμα των φλογοπαγίδων για τις οποίες είχε άποψη ο κ. Γλήνιας καλό είναι να αναζητήσει αφού τον ενδιαφέρει το θέμα την επίσημη έγγραφη άποψη της ΔΙΑΑΜΑΘ, για την παραγωγή βιοαερίου, η οποία είναι τεκμηριωμένη επιστημονικά και κατανοητή από όλους. Άλλωστε δεν προκύπτει ότι όλες οι μονάδες μεταφοράς πρέπει να διαθέτουν τέτοια συστήματα.
Τέλος θέλω να πω το εξής, η κείμενη νομοθεσία επιδέχεται τροποποιήσεων. Κατά την άποψή μου πιστεύω ότι τα εμπλεκόμενα κυρίως Υπουργεία ήτοι το ΥΠΕΝ και το Υπουργείο Ναυτιλίας θα έπρεπε πριν να προχωρήσουν στην ψήφιση του Νόμου, να έχουν καθορίσει συγκεκριμένες προδιαγραφές σύμφωνα με τον εθνικό στόλο οχημάτων και να έχουν ορίσει εξειδικευμένα κλιμάκια που να μπορούν να πιστοποιήσουν την καταλληλότητα των οχημάτων. Το εν λόγω θέμα δεν αφορά μονο στην Περιφέρεια και το Δήμο μας αλλά ένα μεγάλο τμήμα της νησιωτικής Ελλάδας.
Εν κατακλείδι τα θέματα αυτά απαιτούν σοβαρότητα, κοινή Πολιτική όλων των εμπλεκόμενων με βασικό γνώμονα την Προστασία της Δημόσιας Υγείας και του Περιβάλλοντος συνεκτιμώντας πάντα τα κόστη των μεταφορών, τα οποία είναι πράγματι εξωπραγματικά όταν ομιλούμαι για ειδικά δρομολόγια. Συνεργασία, επικοινωνία, μερίδιο ευθυνών και όχι παραπληροφόρηση, που δεν οδηγεί πουθενα, δεν προάγει ήθος και κυρίως δεν θα επιφέρει την επίλυση του προβλήματος.
Με εκτίμηση
Φωτάκη Παναγιώτα