Της Κικής Ηπειρώτου
Έξι λουκέτα σε υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ, σε διάφορες περιοχές του Έβρου, περιλαμβάνει ο σχεδιασμός της διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις σε κατοίκους, φορείς, αλλά και εργαζόμενους.
Για μια κατάσταση «δύσκολη, απειλητική έως και εφιαλτική» έκανε λόγο ο Πρόεδρος των Εργαζομένων ΕΛΤΑ Έβρου Ηλίας Λελιόπουλος στην εκπομπή Ζωντανή Μεθόριος, από το ράδιο Μεθόριος 95,8, για το ενδεχόμενο κλείσιμο 6 γραφείων στον Έβρο (Δίκαια, Κυπρίνος, Μεταξάδες, Λάβαρα, Τυχερό και Σαμοθράκη) σε σύνολο 215 σε όλη τη χώρα, καθώς και την απομάκρυνση 2200 εργαζομένων ως το 2020.
Μέσω της εκπομπής απευθύνει κάλεσμα συλλογικής κινητοποίησης στους τοπικούς φορείς και τους κατοίκους, προκειμένου να ασκηθούν πιέσεις προς τη διοίκηση των ΕΛΤΑ να αλλάξει το σχεδιασμό της
Από την πλευρά του, ο δημοτικός σύμβουλος Σουφλίου και πρόεδρος του συλλόγου επαγγελματιών Τυχερού Δημήτρης Δαρούσης, υπενθύμισε πως η συγκεκριμένη περιοχή, όπως και άλλες πολλές στο νομό μας, έχουν αντιμετωπίσει παρόμοιες προκλήσεις και στο παρελθόν. Η πιο πρόσφατη και μεγάλη κινητοποίηση, για το Τυχερό, ήταν η απόφαση για κλείσιμο του αστυνομικού τμήματος, η οποία τελικώς δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Ανάλογη περίπτωση και με την Τράπεζα Πειραιώς, που τελικώς, αντί για ολοκληρωτικό λουκέτο, λειτουργεί 3 μέρες την εβδομάδα. Ο κ. Δαρούσης έκανε λόγο για μια υπηρεσία που λειτουργεί από το 1955 στην περιοχή, και στις μέρες μας εξυπηρετεί περίπου 4.500 κατοίκους του Τυχερού και των γύρω οικισμών.
«Είναι μία πολύ σημαντική υπηρεσία για την περιοχή μας. Υπάρχουν απομακρυσμένοι οικισμοί, με κατοίκους που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν εύκολα, και τους πηγαίνει ο ταχυδρόμος τη σύνταξη, έχουμε πολλές υπηρεσίες, αστυνομία, τράπεζες, γυμνάσιο, λύκειο, ΤΟΕΒ, συγκροτήματα που διαμένουν στρατιωτικοί, έναν σύλλογο επαγγελματιών με 100 μέλη. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με το να αφήνουμε τα γράμματα στο καφενείο, όπως γίνεται στα μικρά χωριά. Θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα με την αλληλογραφία».
Μάλιστα, όπως σημείωσε, υπάρχει πρόταση της οργανωτικής επιτροπής προς το Δήμο Σουφλίου, προκειμένου να παραχωρήσει στα ΕΛΤΑ μέρος του παλιού κτιρίου του πρώην Δήου Τυχερού, ώστε να «γλιτώσει» η εταιρεία τα λειτουργικά έξοδα του ενοικίου.
Σημειώνεται πως για το θέμα που έχει προκύψει έχουν ενημερωθεί όλοι οι αρμόδιοι τοπικοί φορείς και από βδομάδα θα υπάρξουν νέες επαφές προκειμένου να αποφασιστούν, εφόσον χρειαστεί, περαιτέρω και πιο δυναμικές κινητοποιήσεις.
Παρέμβαση Παππά: «Δεν θα επιτρέψουμε τα σχέδια για το πετσόκομμα των ΕΛΤΑ»
«Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να μπουν σε εφαρμογή σχέδια για το πετσόκομμα των ΕΛΤΑ», υπογράμμισε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης (ΨΗΠΤΕ) Νίκος Παππάς, απαντώντας νωρίτερα στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή της ΝΔ Αννας Μισέλ Ασημακοπούλου, για την οικονομική κατάσταση και το μέλλον των ΕΛΤΑ.
«Η κυβέρνηση έχει την αρχή της υποστήριξης δημόσιων υποδομών, κρίσιμων υποδομών, όπως είναι τα ΕΛΤΑ. Ο ομιλών και η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψουν, υπό τη δικαιολογία της ανασυγκρότησης, να μπούνε σε εφαρμογή σχέδια που ενδεχομένως προηγούμενες κυβερνήσεις να είχαν στο νου τους, τα οποία να περιλαμβάνουν κλείσιμο δεκάδων ή εκατοντάδων καταστημάτων των ΕΛΤΑ ή πάρα πολλές απολύσεις εργαζομένων ή ένα σχέδιο πετσοκόμματος αυτής της πολύ κρίσιμης υποδομής», ανέφερε ειδικότερα ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, ο οποίος δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει στη βουλευτή της ΝΔ ότι «η ιστορία των ΕΛΤΑ είναι μια ιστορία μεθοδευμένης εγκατάλειψης μιας πολύ κρίσιμης δημόσιας υποδομής, η οποία δεν έγινε τυχαία αλλά ήταν στον πυρήνα των πολιτικών επιλογών των προηγούμενων κυβερνήσεων».
Η επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή της ΝΔ Αννας Μισελ Ασημακοπούλου ήταν σχετικά με την οικονομική κατάσταση των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Η βουλευτής της ΝΔ, αναφέρθηκε σε δημοσιεύματα και δελτία τύπου των εργαζομένων, σύμφωνα με τα οποία «τα ΕΛΤΑ βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση και με το ζόρι κρατιούνται ως τις εκλογές».
Τα ΕΛΤΑ προικοδοτήθηκαν το 1998 με 400 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα που υποτίθεται δόθηκαν για την ανασυγκρότησή τους. Δεν έγινε τίποτε για την προσαρμογή τους στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις. Ξοδεύτηκαν χρήματα για να αγοραστούν μηχανήματα που διευκόλυναν την αποστολή επιστολών, οι οποίες επιστολές μοιραία ξεπεράστηκαν από τις τεχνολογικές εξελίξεις, επισήμανε ο κ.Παππάς και υπογράμμισε ότι ο τζίρος στην ταχυδρομική αγορά για τις επιστολές έχει μειωθεί σε ποσοστό 60% τα τελευταία χρόνια.
Η καθολική υπηρεσία
Ο υπουργός ΨΗΠΤΕ είπε ακόμη ότι δεν υπήρξε καμία αποζημίωση καθολικής υπηρεσίας από τις προηγούμενες κυβερνήσεις που δεν μερίμνησαν, ούτε για να υπάρξει σχετική νομοθετική διάταξη. Με ευθύνη δε των προηγούμενων κυβερνήσεων τα ΕΛΤΑ απώλεσαν και τη συμμετοχή τους στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, δηλαδή απώλεσαν περιουσιακό στοιχείο ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ.
«Η σημερινή κυβέρνηση, αφού κατέθεσε στη Βουλή τη σχετική τροπολογία, έχει ήδη καταβάλει τη σχετική αποζημίωση για τα έτη 2013-2016, τις επόμενες ημέρες καταβάλλεται και για το έτος 2017, συνολικού ύψους 75 εκατομμυρίων ευρώ», είπε ο Νίκος Παππάς και ενημέρωσε ότι η ΕΕΤΤ διενεργεί μελέτη για τον εκσυγχρονισμό των ΕΛΤΑ και την προσαρμογή στις ανάγκες των πολιτών. Τον Απρίλιο του 2017 δε, υπεγράφη από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και τα ΕΛΤΑ η σύμβαση για την παροχή καθολικής υπηρεσίας για διάστημα έξι χρόνων και έχουν προχωρήσει και οι απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να υπογραφεί η ΚΥΑ για τον καθορισμό του επιμερισμού του κόστους της καθολικής υπηρεσίας, το λεγόμενο «Ταμείο Αντιστάθμισης», όπου όλοι οι συμμετέχοντες στον ταχυδρομικό κλάδο και στην αγορά των ταχυδρομείων, συμμετέχουν στο κόστος και επιμερίζονται το κόστος κάλυψης της καθολικής υπηρεσίας, επισήμανε.
Ο υπουργός ενημέρωσε, επίσης, τη Βουλή ότι παράλληλα έτρεξαν προσπάθειες και «έχουν αποδώσει, μέχρι στιγμής» αναφορικά με τις απαιτήσεις των ΕΛΤΑ έναντι άλλων Οργανισμών του Δημοσίου. Τα ΕΛΤΑ έχουν εισπράξει μέχρι στιγμής 45 εκατομμύρια ευρώ και το υπόλοιπο είναι περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ.
Ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής επισήμανε πάντως ότι «τα ΕΛΤΑ αυτή τη στιγμή έχουν περάσει στο Ταμείο Συμμετοχών και το υπουργείο Οικονομικών διόρισε διοίκηση τον περασμένο Αύγουστο. Το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής έχει την ευθύνη για τα ρυθμιστικά και νομοθετικά ζητήματα της αγοράς των Ταχυδρομείων, όχι για τη λειτουργία της εταιρείας πλέον».
Η βουλευτής της ΝΔ Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου είχε ζητήσει νωρίτερα στοιχεία για τις σωρευτικές ζημίες, το ταμειακό έλλειμμα των ΕΛΤΑ αλλά και τις οφειλές τους προς τον ΕΦΚΑ, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Είχε ζητήσει, επίσης, στοιχεία για το σχέδιο βιωσιμότητας των ΕΛΤΑ και αν το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει το κλείσιμο καταστημάτων και απολύσεις εργαζομένων.
«Μετά από τέσσερα χρόνια θα έπρεπε να έχουν εξαντλήσει τη συζήτηση για το παρελθόν», σχολίασε η βουλευτής της ΝΔ τις αναφορές του υπουργού στην κατάσταση που παρέλαβε τα ΕΛΤΑ η παρούσα κυβέρνηση. Σημείωσε όμως ότι «η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς έγινε με τον Ν.4053/2012 και δεδομένου ότι η παροχή καθολικής υπηρεσίας είναι εξαιρετικά σημαντική για τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής, δηλαδή, να μπορούν να παίρνουν γράμματα σε ακριτικά χωριά, η ΝΔ από τον Οκτώβριο του 2014 είχε εξασφαλίσει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αποζημίωση που ήταν 15 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και είχε εξασφαλίσει και για το 2013 και για το 2014 και το είχε προβλέψει και στον προϋπολογισμό του 2015, βάσει κοστολογικών μελετών, και αυτό θα είχε προχωρήσει αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ρίξει την κυβέρνηση για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας».