Δεν αντιλαμβανόμαστε το σκεπτικό της ανακοίνωσης που εξέδωσε η Νομαρχιακή Επιτροπή Καβάλας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΣΥ.ΡΙΖ.Α.)-Προοδευτική Συμμαχία, για τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) στην επανασύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Δεν νοείτε το μεγαλύτερο λιμάνι της βόρειας Ελλάδας, να μην έχει καμία σύνδεση με τα νησιά. Η κατάργηση της γραμμής, κατά την άποψη μας, ήταν λανθασμένη απόφαση. Κι ας «ωφελήθηκε» η Καβάλα από αυτή.
Όμως, πρέπει να εξετάσουμε εάν είναι πραγματικά ωφελημένη η Καβάλα από τις δύο (επιδοτούμενες) γραμμές προς τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, όπως αναφέρει στο δελτίο Τύπου η Νομαρχιακή Επιτροπή Καβάλας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., τα τελευταία έτη. Κι αν, η μεταφορά του ενός εκ των δύο δρομολογίων στη Θεσσαλονίκη, αποτελεί απώλεια.
Πράγματι, το λιμάνι «Απόστολος Παύλος» έγινε η κύρια «πύλη» σύνδεσης των νησιών του βόρειου και ανατολικού Αιγαίου με τη βόρεια Ελλάδα. Η αναβάθμιση του λιμανιού της Καβάλας, ωστόσο, δεν οφείλεται μόνο στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα νησιά. Τα προηγούμενα έτη έγιναν σημαντικές παρεμβάσεις, οι οποίες βελτίωσαν τις υποδομές, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τη γενικότερη εικόνα του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης του. Τις παρεμβάσεις αυτές σχεδίασε και υλοποίησε ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας, σε συνεργασία με άλλους φορείς.
Η επανασύνδεση των νησιών του ανατολικού Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη, ήταν πάγιο αίτημα των φορέων και των κατοίκων των νησιών αυτών. Το ΚΤΕΛ Υπεραστικών Γραμμών Νομού Λέσβου, για παράδειγμα, είχε δρομολόγιο προς τη Θεσσαλονίκη, το οποίο περνούσε από την Καβάλα (σ.σ. το λεωφορείο ταξίδευε με το πλοίο της γραμμής μέχρι την Καβάλα και συνέχιζε οδικώς προς τη Θεσσαλονίκη). Με τη θαλάσσια σύνδεση, οι κάτοικοι της Λέσβου θα μετακινούνται κατευθείαν προς τη Θεσσαλονίκη.
Κατά την άποψη μας, την Καβάλα πρέπει να ενδιαφέρει περισσότερο η θαλάσσια επικοινωνία με τη Θάσο, πρωτίστως και με τη Λήμνο. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιβατών, Ελλήνων και αλλοδαπών, που ταξιδεύουν από το λιμάνι «Απόστολος Παύλος», έχουν προορισμό τα δύο αυτά νησιά. Εάν ζητηθούν τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης, σε ετήσια βάση, από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Καβάλας, θα φανεί ότι, τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος) έχουν πολύ χαμηλότερο αριθμό εισιτηρίων.
Είναι παράλογο, επίσης, η Καβάλα να συνδέεται με τρία δρομολόγια, μόνο, τη χειμερινή περίοδο με τη Θάσο και να έχει δύο την εβδομάδα προς το ανατολικό Αιγαίο! Εάν οι φορείς θέλουν να ζητήσουν ένα «αντιστάθμισμα» για το δεύτερο δρομολόγιο που «πήρε» η Θεσσαλονίκη, προτείνουμε να ενώσουν τις δυνάμεις και τη φωνή τους, για την επανασύνδεση της Καβάλας με τη Σαμοθράκη. Το δρομολόγιο αυτό, θεωρούμε, θα έχει μεγαλύτερο όφελος, από τη σύνδεση με την Μυτιλήνη, τη Χίο και τη Σάμο.
Όσον αφορά την ευθύνη, που καταλογίζει στη νέα διοίκηση του Ο.Λ.Κ., από τη Ν.Ε. Καβάλας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., για τη «δυσάρεστη» αυτή εξέλιξη, αναρωτιόμαστε πως έχει λόγο η διοίκηση μιας Ανώνυμης Εταιρείας, που διαχειρίζεται τις λιμενικές υποδομές της περιοχής, με τη δρομολογιακή πολιτική στις πορθμειακές και ακτοπλοϊκές γραμμές.
Όμως, πρέπει να εξετάσουμε εάν είναι πραγματικά ωφελημένη η Καβάλα από τις δύο (επιδοτούμενες) γραμμές προς τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, όπως αναφέρει στο δελτίο Τύπου η Νομαρχιακή Επιτροπή Καβάλας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., τα τελευταία έτη. Κι αν, η μεταφορά του ενός εκ των δύο δρομολογίων στη Θεσσαλονίκη, αποτελεί απώλεια.
Πράγματι, το λιμάνι «Απόστολος Παύλος» έγινε η κύρια «πύλη» σύνδεσης των νησιών του βόρειου και ανατολικού Αιγαίου με τη βόρεια Ελλάδα. Η αναβάθμιση του λιμανιού της Καβάλας, ωστόσο, δεν οφείλεται μόνο στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα νησιά. Τα προηγούμενα έτη έγιναν σημαντικές παρεμβάσεις, οι οποίες βελτίωσαν τις υποδομές, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τη γενικότερη εικόνα του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης του. Τις παρεμβάσεις αυτές σχεδίασε και υλοποίησε ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας, σε συνεργασία με άλλους φορείς.
Η επανασύνδεση των νησιών του ανατολικού Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη, ήταν πάγιο αίτημα των φορέων και των κατοίκων των νησιών αυτών. Το ΚΤΕΛ Υπεραστικών Γραμμών Νομού Λέσβου, για παράδειγμα, είχε δρομολόγιο προς τη Θεσσαλονίκη, το οποίο περνούσε από την Καβάλα (σ.σ. το λεωφορείο ταξίδευε με το πλοίο της γραμμής μέχρι την Καβάλα και συνέχιζε οδικώς προς τη Θεσσαλονίκη). Με τη θαλάσσια σύνδεση, οι κάτοικοι της Λέσβου θα μετακινούνται κατευθείαν προς τη Θεσσαλονίκη.
Κατά την άποψη μας, την Καβάλα πρέπει να ενδιαφέρει περισσότερο η θαλάσσια επικοινωνία με τη Θάσο, πρωτίστως και με τη Λήμνο. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιβατών, Ελλήνων και αλλοδαπών, που ταξιδεύουν από το λιμάνι «Απόστολος Παύλος», έχουν προορισμό τα δύο αυτά νησιά. Εάν ζητηθούν τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης, σε ετήσια βάση, από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Καβάλας, θα φανεί ότι, τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος) έχουν πολύ χαμηλότερο αριθμό εισιτηρίων.
Είναι παράλογο, επίσης, η Καβάλα να συνδέεται με τρία δρομολόγια, μόνο, τη χειμερινή περίοδο με τη Θάσο και να έχει δύο την εβδομάδα προς το ανατολικό Αιγαίο! Εάν οι φορείς θέλουν να ζητήσουν ένα «αντιστάθμισμα» για το δεύτερο δρομολόγιο που «πήρε» η Θεσσαλονίκη, προτείνουμε να ενώσουν τις δυνάμεις και τη φωνή τους, για την επανασύνδεση της Καβάλας με τη Σαμοθράκη. Το δρομολόγιο αυτό, θεωρούμε, θα έχει μεγαλύτερο όφελος, από τη σύνδεση με την Μυτιλήνη, τη Χίο και τη Σάμο.
Όσον αφορά την ευθύνη, που καταλογίζει στη νέα διοίκηση του Ο.Λ.Κ., από τη Ν.Ε. Καβάλας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., για τη «δυσάρεστη» αυτή εξέλιξη, αναρωτιόμαστε πως έχει λόγο η διοίκηση μιας Ανώνυμης Εταιρείας, που διαχειρίζεται τις λιμενικές υποδομές της περιοχής, με τη δρομολογιακή πολιτική στις πορθμειακές και ακτοπλοϊκές γραμμές.