Πολύ πρόσφατα, διάβασα ένα άρθρο στο CNN travel με διθυραμβικά σχόλια για τη Σαμοθράκη, «Το μυστικό πράσινο παρθένο νησί της Ελλάδας» όπως το καταγράφει χαρακτηριστικά, καλώντας τους αναγνώστες να το επισκεφτούν. Η περιγραφή όλων των αξιοθέατων του νησιού είναι τόσο ζωντανή και παραστατική, που πραγματικά σου δημιουργεί άμεσα την επιθυμία, να επισκεφτείς και να εξερευνήσεις αυτό τον μικρό παράδεισο.
Ωστόσο, η Σαμοθράκη μας, παρόλη την κρυμμένη ομορφιά που διαθέτει, έχει σοβαρά διαχρονικά προβλήματα που πρέπει επιτέλους κάποια στιγμή να αντιμετωπιστούν.
Κυρίαρχο ζήτημα αποτελεί η δημόσια υγεία. Η αποκατάσταση της κτιριακής υποδομής του Κέντρου Υγείας έχει καταντήσει γεφύρι της Άρτας, ενώ για να υπάρχει εύρυθμη λειτουργία, απαιτείται η επαρκή στελέχωση με μόνιμο προσωπικό και η προμήθεια του απαιτούμενου εξοπλισμού για τη διενέργεια των βασικών εξετάσεων πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
Εκτός αυτών, πρέπει να προβλεφθεί η ενίσχυση του με ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό κατά τους θερινούς μήνες, λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης. Αυτό βέβαια μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με ιδιαίτερα κίνητρα και γενναία πριμοδότηση.
Ο επανασχεδιασμός της Πρωτοβάθμιας περίθαλψης της χώρας κι η ενίσχυση της με το απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό, αποτελεί βασική εθνική προτεραιότητα για το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, καθώς εμείς είμαστε αυτοί που σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο δυστυχώς στη συνέχεια αφέθηκε να λειτουργεί στον αυτόματο πιλότο.
Είναι πολύ σημαντικό ότι έχει βελτιωθεί η προσβασιμότητα στο νησί. Αποτελεί όμως διαρκή στόχο η σύνδεση του και με άλλους προορισμούς όπως, η Ίμβρος με την ταυτόχρονη δημιουργία τελωνείου, η Μυτιλήνη, η Καβάλα, Λαύριο καθώς κι η ενίσχυση των δρομολογίων με τη Λήμνο.
Εδώ θα πρέπει να τονιστεί η εθνική ναυτιλιακή πολιτική που είχε χαράξει το ΠΑΣΟΚ, αλλά δυστυχώς κι αυτή παρέμεινε στον σχεδιασμό όταν απώλεσε την εξουσία, κι αφορούσε τη δημιουργία στο Αιγαίο δρομολογίων κορμού, τις «ναυτικές εγνατίες», πάνω στις οποίες θα σχεδιαζόταν ο νέος χάρτης ναυσιπλοΐας. Στα πλαίσια αυτού του σχεδιασμού, τμήμα της αποτελούσε η γραμμή Αλεξανδρούπολη – Πειραιάς με υψηλή προστιθέμενη αξία για την περιοχή.
Ο θεσμός του Μεταφορικού Ισοδύναμου ήταν ιδιαίτερα θετικός, όμως πρέπει να λυθούν διαδικαστικά προβλήματα και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πληρωμών προς τους δικαιούχους.
Η δημιουργία υδατοδρομίων κι η ενίσχυση του τομέα της βιομηχανίας κατασκευής υδροπλάνων, θα έπρεπε να υλοποιηθεί στη χώρα μας εδώ και δύο δεκαετίες τουλάχιστον. Είναι ανεπίτρεπτη αυτή η καθυστέρηση σε έναν τομέα μεταφορών που θα εκτοξεύσει το τουριστικό προϊόν, ιδιαίτερα μικρών νησιών και δύσκολων προορισμών. Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής έχει ως βασική του προτεραιότητα την προώθηση του τομέα μεταφορών με υδροπλάνα, ταυτόχρονα με τη γενναιόδωρη στήριξη της βιομηχανίας αυτών, έναν καινούργιο παραγωγικό τομέα για τη χώρα μας.
Τεράστιο έλλειμα αποτελεί η μη ολοκλήρωση του βιολογικού καθαρισμού αστικών αποβλήτων, των συμπληρωματικών λιμενικών έργων στην Καμαργιώτισσα και τα Θέρμα, καθώς και των λιμνοδεξαμενών άρδευσης με τα απαιτούμενα αρδευτικά δίκτυα, που θα οδηγούσε στον επανασχεδιασμό της τοπικής αγροτικής πολιτικής.
Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από το 1986, τότε που με πρωτοβουλία τοπικών παραγόντων, συντάχθηκε από το ΠΑΣΟΚ το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Σαμοθράκης, που δυστυχώς ελάχιστα υλοποιήθηκαν. Στο πρόγραμμα αυτό συμπεριλαμβάνονταν έργα υποδομής, αξιοποίηση φυσικού πλούτου, ενίσχυση τουριστικών υποδομών, ανάδειξη αρχαιολογικών θησαυρών, κτλ. Είναι ανάγκη, κι αυτό πρέπει να αποτελέσει μια από τις βασικές τοπικές προτεραιότητες του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, ο σχεδιασμός να επικαιροποιηθεί και εφόσον μας δοθεί η πολιτική δυνατότητα, να προγραμματιστεί η υλοποίηση του σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Μπορεί και πρέπει να αποτελέσει την πυξίδα ανάπτυξης για το κόσμημα του νομού μας, τη Σαμοθράκη.
Λευτέρης Χαμαλίδης
Υποψ. Βουλευτής Έβρου
ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής