Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, στο υπ’ αριθμ. 5255/21-06-2024 ερώτημα του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, κ. Στ. Μιχαηλίδη:
Ως προς τον εξορθολογισμό του Μέτρου και την απρόσκοπτη υλοποίηση του, το Υπουργείο ενημερώνει ότι διαμορφώθηκαν μετά από διαβούλευση με τα Επιμελητήρια, οι κάτωθι άξονες παρέμβασης, για τη δίκαιη και αναλογική εφαρμογή του μέτρου:
– Αναλογική κατανομή του διατιθέμενου προϋπολογισμού ανά κατηγορίες νησιών, δεδομένου ότι η ανακατανομή και η μεταφορά αδιάθετων πόρων ανάμεσα στις νησιωτικές περιοχές, είναι εφικτή απολογιστικά.
– Ετήσια αναπροσαρμογή του δείκτη του χερσαίου μεταφορικού κόστους, βάσει του δείκτη τιμών καταναλωτή.
– Θωράκιση των σωστών επιχειρηματιών και παρεμπόδιση της κακής χρήσης του μέτρου με την εφαρμογή νέου συστήματος ελέγχου.
– Πρόταση και πολιτική δέσμευση, μέσω του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής, για συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, για τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος
νησιωτικής επιχειρηματικότητας, το οποίο θα λειτουργεί συμπληρωματικά και θα στηρίζει τη νησιωτική επιχείρηση μέσω εξασφάλισης κεφαλαίου κίνησης και χορήγησης μικρών επενδυτικών δανείων.
Επιπλέον, αναφέρεται ότι κατά την υλοποίηση της δράσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου στο σκέλος των επιχειρήσεων για το έτος 2022, διαπιστώθηκε η αναγκαιότητα διευρυμένου διοικητικού ελέγχου στις επιχειρήσεις με αιτούμενο ποσό χρηματοδότησης ΑΝΗΚΟ 2.000 € και άνω (≥2.000€), ήτοι σε 10.611 επιχειρήσεις σε όλα τα νησιά της Ελληνικής Επικράτειας όπου εφαρμόζεται το μέτρο, η οποία σε καμία περίπτωση δεν αναιρεί την προβλεπόμενη από την υπ’ αριθμ. 4113.80-02/4107/2022 κ.υ.α. υποχρέωση διενέργειας δειγματοληπτικού ελέγχου, ο οποίος ωστόσο συναρτάται και με την εξέλιξη και τα ευρήματα του προαναφερόμενου έκτακτου διοικητικού ελέγχου. Βάσει των προαναφερόμενων, αναφέρεται ότι η ανάγκη διασφάλισης της ορθολογικής χρήσης του μέτρου και εν γένει του δημοσίου συμφέροντος, επιβάλλει η εκκαθάριση των αιτήσεων του μεταφορικού ισοδύναμου του β΄ εξαμήνου του 2022 και κατ’ επέκταση η καταβολή του ΑΝΗΚΟ προς τις επιχειρήσεις, να γίνει σε συνδυασμό με τη διαδικασία διενέργειας του έκτακτου διευρυμένου διοικητικού ελέγχου καθώς και του συνήθη δειγματοληπτικού ελέγχου.
Τέλος, το Υπουργείο αναφέρει ότι δεν έχει υπάρξει σχεδιασμός για κατάργηση της δράσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα νησιά. Παράλληλα, έχοντας ήδη προβεί στην αξιοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA της ΑΑΔΕ κατά την υλοποίηση της δράσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου στο σκέλος των καυσίμων και λαμβάνοντας υπόψη την καθολική εφαρμογή της υποχρεωτικής διαβίβασης των παραστατικών στην πλατφόρμα myData από τις επιχειρήσεις από 1-1-2024, εξετάζει την αξιοποίηση της εν λόγω πλατφόρμας στο πλαίσιο της υλοποίησης του μέτρου του ΜΙ και στο σκέλος των επιχειρήσεων για το έτος 2024 αποσκοπώντας στη διασφάλιση της ορθολογικής χρήσης του μέτρου αλλά και στον ταχύτερο έλεγχο των αιτήσεων των δικαιούχων.
Συνημμένα τα σχετικά έγγραφα που αφορούν την απάντηση του Υπουργείου.
Νησιώτες υπέρ του Μεταφορικού Ισοδύναμου (facebook) →→→ Επιμελητήριο Χίου