Χθες το πρωί είχα δύο ξεχωριστές συζητήσεις με γνωστούς και φίλους, κατοίκους της Σαμοθράκης, οι οποίοι σχολίαζαν αρνητικά ότι ο στόχος που είχε τεθεί, ώστε τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου να πραγματοποιούνταν η πρώτη δοκιμαστική πτήση υδροπλάνου στην διαδρομή Αλεξανδρούπολη - Σαμοθράκη. Ειδικά δε μετά την πρόσφατη συνέντευξη του κυρίου Αναστάσιου Γκόβα στο STATUS 94,2 και στον Σταύρο Αποστολίδη, στην οποία άφησε να εννοηθεί ότι απομακρύνεται ο ορίζοντας έναρξης εμπορικών πτήσεων. Οπότε όσοι είχαν από την αρχή μία πιο επιφυλακτική στάση και ήταν δύσπιστοι για την υλοποίηση του συγκεκριμένου εγχειρήματος - "οράματος", τώρα άρχισαν να παρουσιάζονται ως δικαιωμένοι.
Επιστρέφοντας σπίτι άκουσα και την συνέντευξη του επικεφαλής της Ανεξάρτητης Ενωτικής Πρωτοβουλίας" (συνδυασμός του Περιφερειακού Συμβουλίου) κυρίου Στέργιου Ηλιοπουλου, ο οποίος κατέθεσε επερώτηση επί του θέματος προς την Περιφερειακή Αρχή για την επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Προσωπικά τόσο μέσα από το παρόν ιστολόγιο όσο και από το Samothraki Web Radio παρουσίασα το θέμα και ασχολήθηκα αρκετά μαζί του. Έτσι ένιωσα την ανάγκη να επικοινωνήσω μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με τον πρόεδρο της Αναπτυξιακής Εταιρείας Έβρου κύριο Νίκο Κοζάρη και με τον πρόεδρο της "Ελληνικά Υδατοδρόμια" κύριο Αναστάσιο Γκόβα. Τους έστειλα το παρακάτω κείμενο:
Αξιότιμοι κύριοι καλημέρα σας.Επειδή η τοπική κοινωνία της Σαμοθράκης έχει ακούσει πολλές υποσχέσεις, πλέον έχει μάθει σε ότι ακούει να είναι επιφυλακτική. Έτσι ήταν επιφυλακτική και με τα υδροπλάνα.Εμείς που προβάλλαμε το θέμα έχουμε την υποχρέωση να συνεχίσουμε να καλύπτουμε την εξέλιξη του θέματος.Τώρα με τα τελευταία νέα, όπως αυτά βγήκαν προς τα έξω, πως θα συνδεθεί η Σαμοθράκη μέσω υδροπλάνων με την Αλεξανδρούπολη όταν υπάρξει ένα πιο ολοκληρωμένο δίκτυο υδάτινων πεδίων.Μετά από αυτό εκείνοι που κράτησαν επιφυλακτική στάση και παρακολουθούσαν δύσπιστοι το θέμα, τώρα βρήκαν ευκαιρία να πούνε πως επιβεβαιώνονται και γινόμαστε εμείς αποδέκτες.Τι έχετε να τους απαντήσετε τόσο από την Αναπτυξιακή Έβρου κύριε Κοζάρη, όσο και από την Ελληνικά Υδατοδρόμια κύριε Γκόβα; Ποιο είναι το νέο χρονοδιάγραμμα που θέτετε για να δούμε να προσθαλασσώνονται υδροπλάνα στο λιμάνι της Καμαριώτισσας; Πόσο ρεαλιστικός είναι ένας πιθανός στόχος αυτό να γίνεται το επόμενο καλοκαίρι; Ζήτω τις απαντήσεις σας με κάθε ειλικρίνεια και με το χέρι στην καρδιά, για το irineossamothraki.blogspot.com. Ευχαριστώ, με εκτίμησηΕιρηναίος Παπαντίδης - irineossamothraki Blog
Σε σύντομο χρονικό διάστημα με κάλεσε ο κύριος Γκόβας, ο οποίος με ενημέρωσε πως σήμερα θα απαντούσε γραπτώς, αλλά μου εξήγησε αναλυτικά με όλες τις διαδικασίες και λεπτομέρειες για το θέμα. Σήμερα όντως έλαβα την απάντηση του εγγράφως η οποία και ακολουθεί:
Αξιότιμε κύριε Παπαντίδη καλημέρα,Αρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για το δημοσιογραφικό σας ενδιαφέρον ώστε να ενημερώνετε εμπεριστατωμένα τους κατοίκους της Σαμοθράκης για την εξέλιξη του θέματος του Υδάτινου Πεδίου και συνεπακόλουθα των πτήσεων υδροπλάνων.Ξεκινώντας από την πορεία του θέματος για την έγκριση του Υδάτινου Πεδίου Σαμοθράκης θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» υλοποιεί πλήρως τους όρους της Σύμβασης που έχει υπογράψει. Συνοπτικά σάς αναφέρω ότι το Τεχνικό Κλιμάκιο της εταιρείας διενήργησε αυτοψίες- επιθεωρήσεις στην Σαμοθράκη και στην Αλεξανδρούπολή και επέλεξε τους κατάλληλους θαλασσοδιαδρόμους για τα Υδάτινα Πεδία με βάση τις απαιτήσεις της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και της Διεύθυνσης Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας.Ακολούθως ο Τοπογράφος Μηχανικός της εταιρείας αποτύπωσε τα Υδάτινα Πεδία επί των χαρτών της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού (ΓΥΣ) και της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (Υ.Υ) και οι Τεχνικοί Φάκελοι κατατέθηκαν εμπρόθεσμα στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ). Πλέον οι αρμόδιες Δημόσιες Υπηρεσίες ελέγχουν τους Τεχνικούς Φακέλους, όπως ορίζει η Νομοθεσία, και αναμένουμε την έγκριση των δύο Υδάτινων Πεδίων.Ως προς το θέμα της έναρξης πτήσεων υδροπλάνων στη Σαμοθράκη παρακαλώ σημειώσατε τα κάτωθι:Προκειμένου να είναι βιώσιμο το εγχείρημα πτήσεων υδροπλάνων πρέπει να υπάρχουν αδειοδοτημένα Υδατοδρόμια και Υδάτινα Πεδία σε αρκετά μέρη της ευρύτερης περιοχής σας ώστε τα υδροπλάνα να έχουν επαρκές πτητικό έργο και τα ανάλογα έσοδα για την βιωσιμότητά τους.Η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» για τον στρατηγικό σχεδιασμό λειτουργίας των υδροπλάνων στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης έλαβε υπ’οψιν της τις εισηγήσεις πολύπειρων Καναδών πιλότων που εργάστηκαν στην Ελλάδα τα έτη 2004-2008. Τα στελέχη της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» συνεργάστηκαν με τους Καναδούς πιλότους σε καθημερινή βάση και απέκτησαν σημαντικότατη τεχνογνωσία καθώς την χρονική εκείνη περίοδο πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα 15.000 πτήσεις και μεταφέρθηκαν 180.000 επιβάτες υδροπλάνων.Οι, εν λόγω, Καναδοί πιλότοι μάς ενημέρωσαν ότι τα υδροπλάνα, λόγω των κατασκευαστικών χαρακτηριστικών τους, δύνανται να δραστηριοποιούνται σε πτήσεις μικρής χρονικής διάρκειας γεγονός που τα καθιστά ιδανικά για συνδέσεις νησιών ανά Περιφέρεια. Ως εκ τούτου οι αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων θα πρέπει να γίνονται στοχευμένα ανά Περιφέρεια (ή και γειτονικές Περιφέρειες) ώστε να δημιουργείται βιώσιμο δίκτυο (6-7 υ/δ) και όχι να αδειοδοτούνται αποσπασματικά υδατοδρόμια σε νησιά μακρινών Περιφερειών (π.χ Κέρκυρα, Ρέθυμνο) που πρακτικά δεν θα μπορούν να συνδεθούν με πτήσεις υδροπλάνων.Επίσης σε κάθε δίκτυο θα πρέπει να υπάρχουν αφενός κεντρικά Υδατοδρόμια (π.χ Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη) αφετέρου περιφερειακά Υδάτινα Πεδία (π.χ Σαμοθράκη, Θάσος) που θα επιλέγονται με όρους συγκοινωνιακής ζήτησης ώστε να δημιουργείται ο απαιτούμενος αριθμός δρομολογίων για να είναι βιώσιμη η λειτουργία των υδροπλάνων.Με βάση τα ανωτέρω, η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» επέλεξε τις καταλληλότερες περιοχές για Υδατοδρόμια/Υδάτινα Πεδία στην ευρύτερη περιοχή σας και ξεκίνησε τη συνεργασία με τους αρμόδιους Τοπικούς Φορείς για την δημιουργία του Δικτύου. Η «Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης» ήταν η πρώτη που ανέλαβε τη σημαντική πρωτοβουλία να αδειοδοτήσει Υδάτινα Πεδία σε Αλεξανδρούπολη και Σαμοθράκη. Αντίστοιχη πρωτοβουλία έλαβε ο Δήμος Αριστοτέλη για Υδατοδρόμιο στην Ουρανούπολη και Υδάτινο Πεδίο στην Ιερισσό ενώ υπάρχει συνεργασία με Φορείς της Θεσσαλονίκης και τον «Οργανισμό Λιμένος Καβάλας» ώστε να αδειοδοτηθούν Υδατοδρόμια στις πόλεις τους.Η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» δημοσιοποιεί συνεχώς την αναγκαιότητα δημιουργίας βιώσιμου δικτύου Υδατοδρομίων ώστε αυτό να καταστεί σαφές σε όλους τους εμπλεκόμενους Φορείς. Αντίστοιχες ενημερώσεις γίνονται και προς τα ΜΜΕ. Ενδεικτικά σας παραπέμπω σε δικές μου δηλώσεις, με την ιδιότητα του Προέδρου της εταιρείας, προς ΜΜΕ της Περιφέρειας σας. Ως προς την αναφορά που έγινε (και από στελέχη της Περιφέρειας) για την πραγματοποίηση πτήσης υδροπλάνου από Αλεξανδρούπολη προς Σαμοθράκη έχει όντως προγραμματισθεί ως πτήση επίδειξης (demo flight) και θα πραγματοποιηθεί μόλις εγκριθούν τα δύο Υδάτινα Πεδία.Απαντώντας στο τελευταίο ερώτημα σας, για το κατά πόσο είναι εφικτό να ξεκινήσουν οι πτήσεις στη Σαμοθράκη το επόμενο καλοκαίρι, θα έλεγα ότι το κομβικό σημείο είναι η αδειοδότηση των κεντρικών Υδατοδρομίων (Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας) καθώς σε αυτά θα εξυπηρετούνται οι ανάγκες των υδροπλάνων για καύσιμα και την ημερήσια συντήρηση που προβλέπει ο κατασκευαστής τους.Ο Στόχος δεν είναι ανέφικτος αρκεί να ανταποκριθούν άμεσα οι αρμόδιοι Τοπικοί Φορείς και οι Δημόσιες Υπηρεσίες. Άλλωστε έχουν ήδη αδειοδοτηθεί τα Υδατοδρόμια Κέρκυρας, Παξών, Πάτρας τα οποία μπορούν να αποτελέσουν τον «Οδηγό» για την ταχύτερη αδειοδότηση νέων Υδατοδρομίων.Παραμένω στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε συμπληρωματική πληροφορία ή διευκρίνιση, επί του θέματος.Με εκτίμηση,Τάσος Γκόβας
Είναι αναλυτική η απάντηση, ευχαριστώ πολύ τον πρόεδρο της "Ελληνικά Υδατοδρόμια". Αφήνει μία αισιοδοξία, αφήνει ανοιχτό το παράθυρο να δούμε υδροπλάνα να προσθαλασσόνται στο λιμάνι της Καμαριώτισσας έστω και πιο μακριά χρονικά από τις πρώτες υποσχέσεις...
Από τον πρόεδρο της Αναπτυξιακής Εταιρείας Έβρου δεν έλαβα κάποια απάντηση... Την περιμένω, αν και όταν λάβω θα την δημοσιεύσω