Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος “Δεσμοί. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο”, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση ομάδας μαθητών/τριών των τμημάτων Α2 και Α3 με μαθητές/τριες Β΄ Λυκείου του ΓΕΛ Σαμοθράκης. Η διαδικτυακή αυτή συνάντηση είχε ως στόχο να πραγματοποιηθεί μία πρώτη γνωριμία μεταξύ των δύο σχολείων, καθώς και να παρουσιαστούν οι εργασίες των δύο σχολείων με κοινό παρανομαστή τη βελανιδιά. Την πρωτοβουλία για την υλοποίηση αυτής της δράσης είχαν η Διευθύντρια του ΓΕΛ Σαμοθράκης Καλλιόπη Ταμπάκη και οι υπεύθυνες καθηγήτριες των ΠΣΔ «Το μαγικό ταξίδι της βελανιδιάς» και «Βελανιδιές που χάθηκαν και άλλες που φυτρώνουν» Ιφιγένεια Αναγνώστου, Γεωργία Στεφανίδου και Βιργινία Τριαντακωνσταντή.
Αρχικά, παρουσιάστηκε στους μαθητές και τις μαθήτριες της Σαμοθράκης η γεωαφήγηση με τίτλο «Βελανιδιές που χάθηκαν και άλλες που φυτρώνουν», η οποία δημιουργήθηκε μέσω της πλατφόρμας ArcGIS StoryMaps και περιελάμβανε όλες τις δράσεις του περιβαλλοντικού προγράμματος, δηλαδή τη συλλογή καρπών βελανιδιάς στην Άσσηρο, τη φύτευση αυτών στο σχολείο, τη διαδικτυακή παρουσίαση από τον κ. Χαράλαμπο Παπαλεξανδρή, δασολόγο του Δασαρχείου Σουφλίου, με θέμα «Το εθνικό πάρκο δάσους Δαδιάς. Η αξία του για τη βιοποικιλότητα και οι προκλήσεις μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 2023″, καθώς και τις επισκέψεις στο Δασικό Φυτώριο Λαγκαδά και στον Δασοβοτανικό Κήπο του ΑΠΘ. Η γεωαφήγηση έκλεινε με έναν ψηφιακό χάρτη, όπου καταγράφονταν όλοι οι σταθμοί αυτού του «ταξιδιού».
Ακολούθως, μαθητές/τριες του ΓΕΛ Σαμοθράκης παρουσίασαν στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης το δικό τους πόνημα, δηλαδή τη μελέτη τους για τη βελανιδιά Quercus, που αποτελεί το αρχαιότερο είδος βελανιδιάς και ευδοκιμεί στη Σαμοθράκη. Τόνισαν πόσο το φυσικό περιβάλλον του νησιού πλήττεται από την υπερβόσκηση, την αποψίλωση και τις κλιματικές καταστροφές, καθώς και την ανάγκη να αντικαταστήσει τα κωνοφόρα δέντρα η βελανιδιά, ως είδος λιγότερο εύφλεκτο και πιο ανθεκτικό. Στη συνέχεια, παρουσίασαν τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και αποτελεί ευκαιρία για την αποκατάσταση των δασών της Σαμοθράκης με το τοπικό είδος βελανιδιάς Quercus.
Οι δύο αυτές εργασίες, η πρώτη με περισσότερο εμπειρικό και η δεύτερη με πιο επιστημονικό χαρακτήρα, αλληλοσυμπλήρωσαν η μία την άλλη και πρόσφεραν μία πολύπλευρη επαφή με το κεντρικό τους θέμα, τη βελανιδιά. Η δε διαδικτυακή συνάντηση έθεσε τις βάσεις για μία καλύτερη γνωριμία και στενότερη συνεργασία των δύο σχολείων από την επόμενη σχολική χρονιά και για μία νέα συνάντηση -γιατί όχι;- από κοντά.
ΑΡΣΑΚΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ